Kolumne

"Nije potrebna ovakva Uprava za indirektno oporezivanje BiH. Logično bi bilo da imamo Carinu BiH"

U posljednje vrijeme sve više su u centru pažnje utaje ili prevare. Za porezne prevare se kaže da su utaje.

FOTO: FACEBOOK / IZUDIN KEŠETOVIĆ
FOTO: FACEBOOK / IZUDIN KEŠETOVIĆ

Onda se sve podvede pod evaziju poreza. To mu je znatno šire jer postoji zakonska i nezakonska evazija. Nepušač vrši zakonsku evaziju. Pušači koji kupuju cigarete ili duhan bez markica vrše nezakonitu evaziju. Naravno da korist imaju oni koji visokotarifnu robu stavljaju u promet.

Kod PDV- a je nešto slično, ali je masovno. Broj trgovaca kod PDV -a je veliki. Sve prilike da su podaci o prometovanoj robi i usluganja znatno veći nego što se statistički iskazuju. Prema nekim procjenama u rasponu od 30% do 40% u odnosu na ukupan fiskalni kapacitet. To se mjeri milijarda KM ili eura potencijalnih javnih prihoda. Radi se o klasičnim prevarama. Zašto? Zato što se uplaćeni novac ne polaže na račun javnih prihoda.

Kada je tako onda nam nije potrebna ovakva Uprava za indirektno oporezivanje BiH. Logično bi bilo da imamo Carinu BiH, a da indirektne poreze naplaćuju entitetske poreske uprave i poreska uprava Distrikta Brčko. Za nas u ovakvom fiskalnom sistemu nepotrebna je ovakva Uprava za indirektno oporezivanje BiH. Fiskalna suverenost je na entitetima. Carina je na nivou države. Na taj način bi se izbjegle “gluposti” od kupovine izgrađene zgrade do “izmišljenih” koeficijenata o pripadnosti prihoda. Svako bi se bavio svojim porezima , a isti bi se plaćali u maloprodaji. PDV nije ” sveta krava”. Postoje i drugi poreski sistemi.Težište poreskog sistema je na dohotku i dobiti. To je za normalne sisteme. Savremeni ili ” normalni” se bore da povećaju dohodak i dobit privrednih subjekata i građana. Ovi sa visokim utajama i prevarama se zasnivaju na održavanju sive ekonomije. Jedino u sivoj ili crnoj zoni je moguće zadvoljiti potrebe bogatih i onih koji ” plivaju” u toj žabokrečini od kriminala.

Sve u svemu za sve ima rješenje. Idealno bi bilo da imamo jednu poresku administraciju za cijelu državu koja bi ukrotila prevare i utaje. Očito ovako ne ide. Zato je logičnije imati dobru carinu i graničnu policiju koja kontroliše tokove roba i kapitala na cjelokupnom carinskom prostoru BiH. Poreska administracija koju imamo po entitetima i onako ništa ne radi ili veoma malo radi.

Neobjedinjena ne može izvršiti nadzor i kontolu. Objedinjena sa svim dažbinama dala bi daleko bolje rezultate i bez naplate poreza na principu neto vrijednosti ili dodatne vrijednosti tzv.PDV, kao tarifni porez, plus akcize kao posebni porez. Porez u maloprodaji je daleko pravičniji. Pokazala bi se prava slika pripadnosti javnih prihoda.

Ovako kako je vrši se veliko prelijevanje bez ugrađenih kriterija izravnjavanja (vertikalnih i horizontalnih) što je svojstveno fiskalnom federalizmu u visoko decentraliziranoj državi kao što je BiH. Da zaključim. Prevare i utaje u BiH su sistemske naravi. Reformu treba sistemski sprovesti. Postavke Dejtonskog sporazuma o fiskalnoj suverenosti treba pravilno primijeniti. Preći na pravedan sistem. Reformisati institucije finansijske i fiskalne kontrole. Jačati poreski moral.

Strogo sankcionisati prevare i utaje. Smanjiti poresku presiju i potaknuti poduzetništvo i rast dohotka i dobiti građana i privrednih subjekata. Zadovoljiti kriterije pravednosti i efikasnosti.