Kolumne

RJEČNIK JUNAKA POP KULTURE: Max Headroom, digitalna TV zvijezda

Drugi digitalni TV junak Max Headroom, postao je slavan još 1985. godine, kada se pojavio u S.F. televizijskoj seriji pod naslovom "20 minuta u budućnosti", koju su osmislili zajedno pisac Steve Roberts i redatelji Rocky Morton i Annabelle Junkins.

FOTO: ABC/COURTESY EVERETT COLLECTION
FOTO: ABC/COURTESY EVERETT COLLECTION

Serija se dešava u budućnosti u kojoj je televizija jedina visoko razvijena grana industrije. Svuda na ulicama velikih združenih gradova budućnosti se nalaze veliki TV monitori sa kojih se neprekidno emituje TV program. Glavni junak serije je video žurnalista Edison Carter koji radi svoj dokumentarni program zvani “Sve što želim da znam šou” za veliku kompaniju »Network 23«.

U okviru svoje emisije Carter je osmislio i svoj digitalni alter ego, virtuelnog voditelja Maxa Headrooma. Max je u početku kompjuterski generisan u 3D studijima, prema Carterovom fizičkom i psihičkom modelu, no uskoro je njegov elektronski lik počeo da živi svoj paralelni, samostalni život.

Pročitajte još

Dakle, Max Headroom je postao “živ” entitet, digitalni TV voditelj koji samostalno živi u svijetu medija, koji može po svom izboru da se pojavi na bilo kom kanalu i u bilo kom programu. Samim tim, Max Headroom je postao poput Buster the Dude, heroj prosječne gomile. Surovo društvo budućnosti u kome je Max heroj, izmislilo je takozvane »Blipverte«, neku vrstu super kratkih reklamnih poruka.

Ono što je nekada bila reklama od pola minuta, sada u »Blipvert« formi traje dvije, do tri sekunde i totalno okupira pažnju j gledaoca. Na »Blipvert« reklame su prosto navučeni svi slojevi društva koji nisu konkretno zaposleni, uglavnom su to socijalni slučajevi, neradnici i penzioneri. Često se dešava da od dugog gledanja »Blipvert« reklama takvim ljudima bukvalno eksplodira mozak.

Čitava ideja serije je u stvari parodija modernog društva masovnih medija i zbog toga je i bila veoma popularna u svijetu. Prikazana je i kod nas. Poslije uspjeha u Engleskoj, gdje se serija prvi put pojavila, Max Headroom je postao kultni junak u Americi, kao neka vrsta parodičnog antijunaka buduće civilizacije spektakla.

Njegova slava se još više uvećala kada je britanski sastav »Art of Noise«, snimio jedan muzički spot u kome je Max Headroom glavna zvezda.

Kritičari su povodom serije pisali: “Max Headroom” se ne pojavljuje kao junak sa ekrana, on je ekran!” Njegovo telematsko sve prisustvo u elektronskim medijima djeluje kao čudesna opomena za sve ljude koji još uvek vjeruju u vrijednosti starog svijeta.