Kolumne

SLUŠAJ, DA TI PECA NEŠTO KAŽE Ljudi Sarajeva SLOBODAN M. KOVAČEVIĆ Kad pjesma snagu daje, tada ljubav pobjeđuje

Postojalo je vrijeme kad je muzika bila važna pod nebom naših zajedničkih odrastanja. Brojni kompozitori, muzičari, grupe, pjevačice i pjevači neprestano su nas plemenili svojim ostvarenjima i porukama u njima.

Peter Peca Popović
FOTO: NEBOJŠA BABIĆ

Upravo objavljena „Zlatna kolekcija“ (Croatia Records 2023) sa izborom iz opusa jednog od takvih, zlati moje sjećanje. Bez njega nema priče o počecima beat muzike u Jugoslaviji. Nema ni kompletnog uvida o posljedicama fenomena znanog kao „sarajevska pop škola“. Nema ni legende o fureštu upletenom u istinski uzlet splitske muzičke scene. Ni zaokruživanja slike o crnogorskoj popularnoj muzici posljednjih decenija.

Tako ide priča o Slobodanu Slobi M. Kovačeviću (Sarajevo, 12.12.1947) poznatom kompozitoru, pjesniku i slikaru. I dan danas se misli na čovjeka koji neumorno čuva poziciju iskrenog ambasadora muzike, ljubavi, razumijevanja i mira.

Lete godine, ko Titovom na vjetru novine…

Sa muzikom i gitarom Slobo se druži cijeloga života, a priznanja i nagrade osvaja još od osnovne škole. Studije umjetnosti bijahu logičan epilog talenata za crtanje (Sarajevo) i muziku (Split). Upis na Elektrotehnički fakultet, zbog majčine želje da joj sin bude „gospodin inžinjer”, čovjek važne i poštovane profesije, ostaje jedini Slobin pokušaj bez hepienda.

Zauzvrat, gitara ga je vodila i oslobađala introvertnosti, sramežljivosti i povezivala sa ovisnicima njenog šarma, zvuka, ljepote i odjeka.

FOTO: LUTALICE/ INTERNET/PRIVATNA ARHIVA
FOTO: LUTALICE/ INTERNET/PRIVATNA ARHIVA

Njegovo ozbiljnije uključenje u muzičko stvaralaštvo počinje 1963. u Sarajevu. Sa gitaristom Slobodanom Bodom A. Kovačevićem osnova Lutalice (basista Duško Čorlija, bubnjar Vojo Šimšić i pjevačica Gordana Magaš, kasnije poznata balerina i koreografkinja). U drugoj postavi Lutalica bas je svirao Fadil Redžić, a bubnjeve Miroslav Šaranović. Sa tom postavom kuca na vrata u ulici Danijela Ozme i u Radio Sarajevu snima svoje prve instrumentalne kompozicije („Taj dan doći mora“, „Dr preporod“).

Zatim slijedi Bodu i Fadila u jednoj od postava Indexa. Dugačak je spisak ljudi sa kojima će u to vreme drugovati, svirati i sanjati velike snove. Od Davorina Popovića, Kemala Montena, Jadranke Stojaković, Kornelija Kovača, V.S. Čobija, Gorana Bregovića, Zdravka Čolića, braće Arnautalić, Slobe Vujovića, Nikole Borote, grupa Čičak, Ambasadori.…

Nije mogao a da muzički izraz ne počne graditi na duhu i entuzijazmu muzičke atmosfere koja je tada vladala u Sarajevu. Važnu ulogu svim uključenim stvaraocima i učesnicima nudio je Radio Sarajevo sa svojim dobronamjernim urednicima. Grad je prosto ključao od muzike!

FOTO:  PRO ARTE/INTERNET/PRIVATNA ARHIVA
FOTO: PRO ARTE/INTERNET/PRIVATNA ARHIVA

Sebe potom pronalazi u grupi Pro Arte čiji je bio jedan od osnivača. Tu je stvarao uz Đorđa Novkovića, Vladimira Savčića-Čobija, Vladimira Šentu Borovčanina, Mladena Drljaču i mnoge druge koji su u periodu 1968-73. činili postavu grupe. To su bili dani ogromne jugoslovenske popularnosti, nezapamćenih diskografskih uspeha i međunarodnih priznanja.

Kao „Naturalizirani Splićanin“, kako ga jednom označava čuveni Edo Peci, godine 1973. utemeljava grupu More. U njoj će tokom narednih 13 godina djelovati sve najbolje što je tada Dalmacija imala: Meri Cetinić, Oliver Dragojević, Doris Dragović, Tedi Spalato, Milo Vasić (Jasmin Stavros), Dalibor Jurašin, Remi Kazinoti, Joško Banov, Zlatko Brodarić, Vjekoslav Benzon, Marija Kuzmić… Toj grupi i njemu lično mnogi duguju zahvalnost za kasnije uspješne karijere.

FOTO: GRUPA "MORE"/INTERNET/PRIVATNA ARHIVA
FOTO: GRUPA "MORE"/INTERNET/PRIVATNA ARHIVA

Paralelno sa grupom More, sa kojom je emotivno i kreativno neraskidivo bio vezan, radio je kao studijski producent i aranžer, muzičar i kompozitor na važnim projektima za nosioce praktično cijele jugoslovenske scene: Olivera Dragojevića, Mišu Kovača, Alena Slavicu, Maju Odžaklijevsku, Marjana Mišea, Mila Hrnića, Nedu Ukraden, Pingvine, Tomu Zdravkovića, Janeza Bončinu, Gorana Miloševića, Meri i Tedija Spalata, Zlatka Pejakovića, Dubrovačke trubadore…

Okrenut svojoj duši, vaspitanju i ubjeđenjima, Slobo vremenom, pogotovo u doba netrepeljivosti i raspada zemlje u kojoj je rođen, osvaja poziciju istaknutog podvižnika ljubavi i ljudskosti. Rezigniranost, očaj i ljutnja prisiliće ga da u bendu preuzme ulogu vokalnog soliste. Ostavši bez velikih pjevača, svoj glas, onu emotivnu vrednost između vriska, jauka, molbe i molitve stavlja na raspolaganje novim pjesmama koje vremenom nastaju.

U toj odluci ključna pjesma je „Sami sebi mi smo krivi”. Snimljena u Londonu napraviće veliki prodor i „sve to ispričati o meni“. Uspio je u svijetu pjevača da sa „izmaltretiranim grlom i glasom“ nađe svoje posebno mjesto. Kao takav ubrzo je naišao na izuzetnu podršku kako muzičkih urednika tako i slušalaca. Hodom vremena pjesma “Sami sebi mi smo krivi” osvojiće status kultne i pronaći svoje vidno mjesto u EX YU pop-rock enciklopediji.

Sa univerzalnom porukom ukazivala je vrijednosni stav svoga autora na čovjekove dileme, slabosti i vjerovanja, istovremeno prizivajući pjesmu, ljubav i prave (pomalo skrajnute) stvari.

Bilo je takvog Slobe svugdje u onoj velikoj Jugoslaviji od Beograda, Sarajeva do Zagreba, Splita… da bi početkom 90-ih godina prošlog vijeka došao u Danilovgrad. Tamo će i nastaviti kao samostalni autor i izvođač.

Svih ovih godina, paralelno sa muzičkim odvijalo se i njegovo likovno stvaralaštvo što je rezultiralo debitanskom izložbom 2008, pod nazivom „Put do sopstvene duše“.

Sa ciljem da putem pjesama i uz podršku eminentnih imena iz svijeta muzike, poveže i gradi nedostajuće mostove prijateljstva, tolerancije, razumijevanja i ljubavi, dugo se i pažljivo bavio projektom pod nazivom „Omnia vincit amor”(Ljubav pobjeđuje sve). Tim duplim albumom ovjerio je svoja umetnička i ljudska uvjerenja koja, uz više od pet stotina muzičkih djela, potvrđuju jedan izdvojen autorski ugled.

FOTO:  INTERNET/PRIVATNA ARHIVA
FOTO: INTERNET/PRIVATNA ARHIVA

„Mislim da sa pjesmama koje pišem, pjevam i sa slikama koje crtam istu poruku šaljem. Moja poruka je ljubav i tolerancija jer mislim da nam to već duži period svima nedostaje. Siguran sam u pobjedu ljubavi jer da nije ljubavi ne bi bilo nas – kaže jedna stara pjesma. Ljubav je za mene univerzalan pojam, jer ljubav nije samo ljubljenje, cjelivanje, ljubav je harmonija, ravnoteža, davanje, a ne uzimanje i ja to objašnjavam u svojim pjesmama.“

Kroz decenije se Slobo Kovačević uspešno bavi filmskom, pozorišnom, dječijom, pop i rock muzikom. To stvaralaštvo okrunjeno je svim najvećim priznanjima koja postoje u regionu. Novoobjavljena „Zlatna kolekcija“ samo potvrđuje vrijednost stvaralačkog traga na muzičkoj panorami našeg podneblja.

U Sarajevu, u vreme Indexa, postojala su i djelovala četiri Slobodana Kovačevića. Dva su važna za priču o muzici. Slobodan Bodo A.Kovačević bijaše član Indexa. Gitarista koji je gitari dao dušu a nama nezaboravan zvuk. O njemu, se manje više, sve zna. Slobodan Slobo M. Kovačević junak je ove i mnogih drugih saga. Nijedne sarajevske muzičke priče nema bez njenih velikih junaka i svjedoka.

Jer taj grad pamti svoju dobru djecu. Nekim ljudima vrijeme oduzima ime, a drugima i nadimke stavlja u zlatne ramove.