Retrovizor

Filmofon u prošlost / Inception: Kako razlikovati snove od realnosti

Filmofon u novom izdanju o filmu Inception

inception
FOTO: WARNER BROS. PICTURES
inception

Nema puno filmaša sposobnih spektaklu udahnuti ideje, a među njima se režiser Christopher Nolan osjeća posebno involviranim.

Dva odvojena, ali povezana tisućljetna straha pokreću Nolanov ambiciozan, uglavnom blistav Inception: Nemamo kontrolu nad svojim životima, a stvarnost kakvu smo prije shvaćali više ne postoji – ili je barem fundamentalno destabilizirana.

Ostale recenzije:

Blade Runner

12 Monkeys

Casino Royale

The Sixth Sense

Lock, Stock, and Two Smoking Barrels

Kombinirajući prekrasno osmišljene zagonetke Mementa i The Prestigea s haosom i anarhijom koju je donio Joker u The Dark Knightu, Inception se uglavnom odvija u pejzažu snova gdje se lopovi uma brane od napada buntovnih agenata koji zatrpavaju podsvijest. To je metafizička slika pljačke, uprizorena u svjetovima iznad svjetova kakvih nema još od Synecdochea u New Yorku, i izvedena uz minimalno držanje ruku.

Bez ikakvog naslova za orijentaciju publike, Nolan zaranja u višestruku stvarnost Leonarda DiCaprija, majstora lopova koji je napravio posao izvlačeći tajne iz ljudskih umova dok su u ranjivom stanju sna. Njegov najnoviji zadatak nudi puno veći izazov nego inače: umjesto vraćanja informacija, DiCaprio i njegov tim moraju usaditi ideju u nečiju glavu, što uključuje zavaravanje mozga da povjeruje da je sam generirao i njegovao ideju. (Otuda i naslov.)

Kako bi to izveo, DiCaprio angažira Ellen Page, svojevrsnu arhitekticu koja može izgraditi dovoljno gusto slojevite pejzaže iz snova za DiCaprija, njegovog partnera (Joseph Gordon-Levitt), krivotvoritelja (Tom Hardy) i druge suzavjerenike da počine krajnju korporativnu sabotažu. Međutim, duhovi u DiCapriovoj podsvijesti uništavaju operaciju.

Nolan sebi postavlja jedinstveno težak izazov: kako bi Inception funkcionirao, mora pomiriti racionalno i predvidljivo (koje predstavlja Page i njezini konstrukti poput labirinta) s opasno fluidnim, iracionalnim impulsima (koje predstavlja DiCaprio i njegova grozničava psiha ).

Nolan iz The Prestigea i Mementa prirodnije odgovara prvome nego drugome; golemi kriptogram Inceptiona ima jezgru stvarnih emocija, ali nije uvijek usklađen s obiljem vizualne imaginacije. Ipak, film je impozantno, prizmatično ostvarenje i snažno otporan na insta-reakciju; kad je gotovo, Nolan se i dalje čini nekoliko koraka ispred nas.