Retrovizor

Filmofon u prošlost / Carlito's Way: Snažna doza mafijaškog haosa

Filmofon u novom izdanju o filmu Carlito's Way

FOTO: UNIVERSAL PICTURES
FOTO: UNIVERSAL PICTURES

Godina je 1975. u New Yorku: vruće hlačice zamijenile su mini-suknje, disko plesačice su se odrekle trave zbog kokaina, O’Jaysi su na soundtracku, a kriminal se razvija.

Carlito Brigante (Pacino) izašao je iz zatvora i na ulici je u svom kožnom kaputu nakon što je šmekerski advokat Kleinfeld (Penn) razbio vladin slučaj protiv njega. Carlito preuzima upravljanje klubom u španskom Harlemu, stavlja u džep izgubljeni novac koji mu dođe nakon što se slučajno umiješao u pucnjavu, neobavezno se druži sa starim prijateljima iz bande i želi nazad svoju bivšu djevojku (Miller).

Ostale recenzije:

Into the Wild

Rocky

Her

Edward Scissorhands

Mulholland Drive

Svi se pitaju kada će se Carlito vratiti starim navikama, ali on inzistira na tome da želi uštedjeti dovoljno novca za ulaganje u legitiman posao – kompaniju za iznajmljivanje automobila na Bahamima.

Polako raste pritisak na bivšeg gangstera da se vrati kriminalu. Kad Kleinfeldovi poslovi s mafijom prijete krahom ako se mafijaški boss ne izvuče iz zatvorske barke, Carlito osjeća užasnu obavezu prema čovjeku koji mu je dao drugu priliku, pa pristaje poći s njim na ponoćno krstarenje kako bi izvukao kuma iz njujorške luke.

FOTO: UNIVERSAL PICTURES
FOTO: UNIVERSAL PICTURES

S De Palmom i Pacinom ponovno zajedno u gangsterskom epu sa španskim okusom deset godina nakon Scarfacea, ovdje se očekuje krvi do koljena. Dok De Palma nikad ne štedi na udarcima i djevojkama, Carlito’s Way, adaptiran od strane Davida Koeppa prema romanima suca Edwina Torresa, relativno je lagan na krvi.

Neobično, Carlito’s Way oživljava radnju gangsterskog filma nakon Haysovog kodeksa o bivšem huliganu koji očajnički pokušava ostati ispravan, dopuštajući junaku da bude čvrsta ruka kao nekada, ali i dovoljno dobar tip da bude suosjećajan.

Pacinov Carlito nevjerojatno je iscrpljen, očajnički popravljen čovjek. Potiho posramljen svoje nekadašnje ekscesnosti i manjkav nedostatkom hladnokrvne zlobe, on pripovijeda u retrospekciji iz prve scene snimanja (koja se prisjeća Serpica), svjestan da je njegov pokušaj da ostane čist osuđen na propast.

Iako je odnos s Miller, željnom glumicom koja radi kao plesačica u toplesu, uobičajen, sve ostalo u filmu ide savršeno. Penn, s opuštenom vunenom frizurom, iskupljuje svoju karijeru advokatskog ljigavca koji se vrti izvan kontrole, a tu su i sjajni nastupi razmetljivih latino podlaca Luisa Guzmana, Johna Leguizama i Vigga Mortensena.

De Palma ovdje pokazuje da, kada je raspoložen, može biti virtuozan, ali ipak ispričati priču. Rana scena u bilijar klubu kada posao s drogom krene po zlu dok Pacino izvodi trik udarac apsolutni je model neizvjesnosti, a konačna potjera, kroz njujoršku podzemnu do kolodvora Grand Central, žvače vam živce gotovo 15 minuta šokova prije stvarnog nasilja.