Retrovizor

Filmofon u prošlost / Mulholland Drive: Apsurdnost snova

Filmofon u novom izdanju o filmu Mulholland Drive

FOTO: UNIVERSAL PICTURES
FOTO: UNIVERSAL PICTURES

Kao ljudi, osuđeni smo na neuspjeh. Ne volimo padati, to nas tjera da progutamo promjene čak i ako to ne želimo. Bez obzira na to, to je životna činjenica. Dok neuspjeh diže svoju ružnu glavu, većina ljudi ga isključuje kao da trojanski konj laži napada naš mozak. A ovaj fenomen nije jedinstven za određenu demografiju ljudi, svako je podložan odvajanju od stvarnosti u kojoj živi. To je depresivni simbol vječnosti koji će biti prisutan do naše konačne smrti. Složenost unutar ovih ideja je velikog opsega, međutim, David Lynch uhvatio je samu njihovu bit svojim filmom Mulholland Drive. Svi mi sanjamo, ali šta se događa kada stvarnost dođe i prisili nas da prihvatimo svoje neuspjehe?

Ostale recenzije:

Donnie Darko

Titanic

Groundhog Day

True Romance

Rain Man

Mulholland Drive prati Naomi Watts kao Betty Elms – koja slijeće u Los Angeles kako bi ispunila svoj san glumice u Hollywoodu. Kad Betty stigne u stan u kojem će odsjesti (ljubaznošću svoje tete Ruth), zatekne zbunjenu ženu (koju glumi Laura Elena Harring) koja je prethodnu noć doživjela tešku prometnu nesreću. Prometna nesreća izaziva kod nje razvoj amnezije. Zbog svoje amnezije, žena je proučavala poster filma Gilda iz 1946., s Ritom Hayworth u glavnoj ulozi, i vjerovala da se zove Rita.

Betty pokušava pomoći Riti da otkrije ko je ona zapravo. Nakon što je svratila u Winkie’s Diner, Rita pregledava konobaričinu pločicu s imenom na kojoj piše “Diane”. Rita se počinje prisjećati žene po imenu Diane Selwyn. Nakon toga, Betty i Rita počinju tražiti Diane Selwyn.

Prva polovica Mulholland Drivea ima mnogo događaja i likova koji ne utječu na Bettynu i Ritinu priču. Na neki način, to je kao da Lynch polako postavlja pred vas dijelove slagalice tamo gdje dijelovi ne stanu. Pedantno i mukotrpno stavljajući te ideje u svoj um bez ikakvog ritma koji bi to pratio. Kakav je značaj neuspjelog pokušaja ubistva? Zašto su stariji ljudi u taksiju imaju tako izražajna lica?

Kako film napreduje, a zagonetka se i dalje zamagljuje, drugi film se odvija u isto vrijeme. Uvodi se režiser Adam Kesher (Justin Theroux) koji je na kraju s karijerom i brakom. Direktori studija guraju mu u grlo ženu po imenu Camilla Rhodes (Melissa George) da igra glavnu ulogu u njegovom novom filmu – protiv njegove volje. Adamova žena je u izvanbračnoj aferi s čovjekom po imenu Gene (Billy Ray Cyrus). Čini se da Kesheru ništa ne ide kako treba, međutim, njegovi nesretni događaji usporeni su umjesto Bettyne i Ritine priče.

FOTO:
FOTO:

Postoji značajan događaj koji nagovještava kraj filma. U Winkie’s Dineru (istom onom u kojem su bile Betty i Rita), neurotični čovjek po imenu Dan (Patrick Fischler) prepričava noćnu moru koju je imao noć prije čovjeku po imenu Herb (Michael Cooke). Noćna mora događa se upravo u tom Winkie’s Dineru koja uključuje Herba, gdje Dan kaže da će Herb stajati za pultom – osvrćući se na Dana. Zatim bi i Dan i Herb izašli van – hodajući prema mjestu iza zalogajnice. U tom se trenutku pojavljuje čovjek koji beskrajno plaši Dana.

Nakon što je ispričao priču, Herb – odbijen iz same priče – nastavlja plaćati obrok koji su on i Dan imali. Dan se okrene i shvati da je noćna mora stvarnost, videći Herba na istom mjestu na kojem je bio u snu. Obojica izlaze van, prateći korake koje je Dan opisao. Čovjek iza zalogajnice se pojavljuje, zbog čega Dan padne od straha.

Čovjek iza zalogajnice predstavlja našu nespremnost da prihvatimo svoje neuspjehe. Spremljeno je, duboko u našoj podsvijesti, kopajući po nama samima. Strah izvučen iz Dana je osjećaj stvarnosti koji dolazi i obavija ga.

Dosljedno kroz film prikazuju se plava kutija i plavi ključ, a tek pri kraju filma kutija se otvara. U tom trenutku san prestaje i nastupa stvarnost. Film se sada dijeli između bivše iluzorne stvarnosti i stvarne stvarnosti. Betty je zapravo Diane Selwyn – depresivna i propala glumica koja ima aferu s uspješnom glumicom Camillom Rhodes (koja je bila Rita u iluzornoj stvarnosti). Priča Adama Keshera ostaje ista osim što Camilla izlazi s Kesherom i on je sada odvojen od prijašnjih graničnih šamaranja nesreće.

Snovi su zbroj nadanja i naših poznatih djelića stvarnosti. Imajući to na umu, iluzivna stvarnost Mulholland Drivea implozija je djelića stvarne stvarnosti. Ubicu zapravo unajmljuje Diane da ubije Camille. Mistična fraza koja se uglavnom izgovara kroz cijelu priču Adama Keshera, “Ovo je djevojka”, dobila je užasavajuće značenje. Camilla je zapravo bila angažirana u stvarnom svijetu jer je spavala s Kesherom.

Nakon što Diane konačno prihvati stvarnost, suočena je sa starijim parom s kojim je njezina iluzorna dvojnica Betty nekoć imala pozitivan odnos. Stariji par koji utjelovljuje strah od vlastite stvarnosti polako poseže za Diane. Diane nije u stanju podnijeti križ koji sada nosi i kao odgovor na to počini užasan čin.

Dijelovi slagalice se grozničavo sastavljaju pred našim očima. Ono što Mulholland Drive čini tako zbunjujućim je to što se sve te informacije gledatelju daju u rasponu od dvadeset minuta. Dano vam je toliko toga za probaviti u prvom dijelu filma, a onda kad prijeđe na stvarni svijet, prisiljeni ste toliko toga probaviti u kratkom vremenskom razdoblju.

Mulholland Drive je najbolje opisati kao horor film. U tipičnom smislu, horor filmovi nas stavljaju u kutiju – pripremajući nas za ono što ćemo vidjeti. Lynchev pristup hororu je apstraktniji i gledatelja ispunjava nelagodom u njemu samom. Ostavljajući gledatelja da razmišlja sam o sebi, da probavi viđeno. Kad smo vidjeli čovjeka iza zalogajnice, svi smo znali da dolazi. Ali značenje koje stoji iza čovjeka čini ga beskrajno strašnijim.

Stvarnost naših vlastitih neuspjeha je užasna. David Lynch je kao filmski redatelj empatičan prema svojim subjektima, ali ne bježi od realnosti njihovih vlastitih nedostataka. Diane nije loša osoba jer nije uspjela ili je nesposobna dobiti glumačku ulogu. Ostala je vjerna sebi, čak i kad bi Camilla radije spavala s redateljem da dobije ulogu, i paradirala ju Diane u lice. Iako njezino ubistvo bivšeg ljubavnika ne predstavlja dobru osobu, trenutak slabosti nije sažetak nečije vlastite vrijednosti (čak ni vaganje težine njezina postupka). Diane nije u krivu što sanja, ona je samo nesretan proizvod traganja za nečijim snom.

Prihvati notifikacije