Kolumne

RJEČNIK POP KULTURE: Tracey Emin prodala je svijetu svoje privatno umjetničko ludilo

Umetnost performansa danas ne bi ništa značila bez imena kao što su Lori Anderson, Marina Abramovič ili Tracey Karima Emin.

FOTO: WIKIMEDIA
FOTO: WIKIMEDIA

Od oca Turčina i majke Engleskinje, ova umetnica rođena je 1963. godine, kao jedno je od dvadesetoro djece. Tvrdi da je sa trinaest godina silovana, a da je sa dvadeset dvije imala prvi abortus.

Potpuno je zapanjila umetnički svijet svojim slobodnim ponašanjem i bizarnim instalacijama „Moj krevet“, „Svi sa kojima sam spavala od 1964. do 1994“ i „Trošna tuš-kabina ili zadnje što sam ti rekla bilo je ne ostavljaj me“.

U prvopomenutoj instalaciji provela je četiri dana ležeći u krevetu u jednoj maloj londonskoj galeriji, u zakrvavljenom rublju, okružena praznim flašama votke, kondomima i sopstvenim neprijatnim telesnim izlučevinama. Pri svemu tome, razgovarala je sa posetiocima o svojoj želji da izvrši samoubistvo.

Kada je performans bio gotov, slavni Charles Saatchi kupio je instalaciju za neverovatnih 100.000 funti. Za svoje radove dobila je prestižnu Tarnerovu nagradu. Radila je reklame za pivo „Becks“, crtala za Vog i imala idilu sa slavnom kreatorkom Vivijen Vestvud.

Godine 1995. otvorila je sopstveni Traycey Emin muzej. Svoje ime prodaje na berzi. Najznačajniji magazin za likovne umetnosti Art Revija smatra je za „običnu šizofreničnu manipulatorku“.

Trejsi je jedna od onih koja je svoju bodi-art koncepciju, kao i svoje privatno umetničko ludilo uspjela da proda svijetu za velike pare.