Retrovizor

Filmofon u prošlost / Pirates of the Caribbean: Omiljeni gusar Jack Sparrow

Filmofon u novom izdanju o filmu Pirates of the Caribbean

FOTO: WALT DISNEY PICTURES
FOTO: WALT DISNEY PICTURES

Guvernerova kći (Keira Knightley) i šegrt kovača (Orlando Bloom) uvučeni su u očajničku bitku protiv kapetana Barbosse (Geoffrey Rush) i njegove posade prokletih, nemrtvih gusara. Jedina pomoć im je ludi pirat kapetan Jack Sparrow (Johnny Depp), samo što se čini da nije odlučio na kojoj će se strani boriti.

Ostale recenzije:

Cast Away

Ghostbusters

The Pursuit of Happyness

Children of Men

Natural Born Killers

Pirati s Kariba: Prokletstvo Crnog bisera bio je neočekivani hit 2003. godine. Bio je to prvi veliki gusarski film u Hollywoodu nakon neuspjelog filma Rennyja Harlina Cutthroat Island 1995. godine i prkosio je očekivanjima da će postati veliki komercijalni uspjeh. Uslijedila su četiri nastavka, svaki postepeno slabiji od prošlog. Lik Jacka Sparrowa postao je najslavnija uloga Johnnyja Deppa, definirajući ga u ostatku karijere. Uz uspjeh, nasljeđe i franšizu, zapravo je prilično lako previdjeti ovaj prvi film i ne shvatiti o kakvom se iznimnom dijelu holivudske zabave radi. Ovo je uistinu izvrstan film.

FOTO: WALT DISNEY PICTURES
FOTO: WALT DISNEY PICTURES

Dio kreativnog uspjeha Pirates of the Caribbean proizlazi iz načina na koji spaja dva različita žanra. Sam piratski film vjerojatno bi doživio istu sudbinu kao i Otok Cutthroat, ali uvođenjem snažnog elementa nadnaravnog horora dobiva potpuno novi ugao iz kojeg se možete prepustiti gusarskim arhetipovima. Prokleto astečko zlato i nemrtvi pirati čine izvrsnu kombinaciju s nevjerojatnom avanturom i nautičkom akcijom. To je također božji dar za režisera Gorea Verbinskog i njegovog snimatelja Dariusza Wolskog, pružajući sve moguće dojmljive i nezaboravne slike pomoću kojih se priča priča. Jasan, naturalistički izgled većeg dijela filma daje mu izvrsnu estetiku, onu koja podsjeća na vrhunski rad pokojnog Douglasa Slocombea u originalnoj trilogiji o Indiani Jonesu.

Pirates of the Caribbean također uključuje vrlo pametan tretman holivudskih pirata. Predstavlja tri različita arhetipa. Prvo je tu zločesti kapetan Barbossa, kojeg glumi Geoffrey Rush u stilu Long Johna Silvera kakvog je odradio Robert Newton u Otoku s blagom (1950.) Byrona Haskina. Drugo, tu je herojski mladi kovač Will Turner, kojeg glumi Orlando Bloom, oblikovan na takav način da podsjeća na filmskog gusara Errola Flynna: mnogo poletniji i zgodniji i pozicioniran kao romantični heroj. Naposljetku, tu je i Kapetan Jack Sparrow Johnnyja Deppa, razvijen kao analogija za američkog rock muzičara: težak eyeliner, samouvjereno razmetanje, tetura po filmu u očitoj izmaglici droge i alkohola. On je proizvod savremenog Hollywooda, a potpomognut dvama uobičajenim reprezentacijama starijeg piratskog žanra, uspijeva stvoriti nešto novo dok poštuje svoju prošlost.

Bloom je, u ovoj ranoj fazi svoje karijere, donekle ograničen izvođač – kao i njegova kolegica Keira Knightley. Depp je uzeo velik dio pozornosti nakon izlaska filma zbog svoje teatralnosti koja privlači pažnju, i dok se njegova izvedba proširila prema samoparodiji u nastavcima, ovdje je to lijepo uravnotežena kombinacija površnih zapleta i manipulativne, mračne podstruje. Možda je zapravo prava zvijezda filma Rush: on uzima stereotip i trči s njim punim plućima. Njegova je izvedba ispunjena takvim veseljem da jednostavno postaje zarazna. Rijetko se pojavljuje u holivudskim blockbusterima, ali kada to čini ovdje, apsolutno se računa. Osim toga, mora se napomenuti, on je jedini pirat u filmu koji je rekao ‘yarr!’.

Ako Pirates of the Caribbean ima veliki nedostatak, to je određena razina naracije; to je zapravo dvosatna priča ispričana tokom gotovo 150 minuta. S obzirom na inventivne elemente fantazije, iznimno dobro koreografirano mačevanje i Geoffreyja Rusha, to se čini malim nedostatkom. Ovo je sjajno izrađena i lijepo inscenirana mračna fantazija koja predstavlja apsolutni vrhunac karijere Gorea Verbinskog. Nevjerovatno je zabavno.