Magazin

Loše ste spavali? Stručnjaci preporučuju ovu strategiju za oporavak

Sljedeći put kada nakon loše prospavane noći poželite drijemati, razmislite o kratkoj tjelovježbi.

FOTO: UNSPLASH
FOTO: UNSPLASH
Ilustracija

Nova istraživanja pokazuju da neprospavana noć može učinkovito pogoršati pad kognitivnih funkcija, piše Science Alert.

Studija, koju su vodili istraživači sa Sveučilišta u Portsmouthu u Velikoj Britaniji, otkriva neke zanimljive nove uvide u to kako tjelovježba koristi našem tijelu.

Provedena su dva eksperimenta, s 12 zdravih odraslih sudionika u svakom. Jedan je testirao kognitivne performanse nakon tri noći djelomičnog lišavanja sna, a drugi nakon jedne noći potpunog u stanju hipoksije (nizak kisik u tijelu), u usporedbi s normalnom količinom sna.

Pojavilo se nekoliko zanimljivih otkrića, a ključno među njima je da je 20 minuta rada na sobnom biciklu poboljšalo rad mozga u sva tri stanja. To je korisno znati za širok raspon ljudi, od novih roditelja do planinara.

“Iz postojećih istraživanja znamo da vježbanje poboljšava ili održava naše kognitivne sposobnosti, čak i kada je razina kisika smanjena”, kaže jedan od znanstvenika.

Veza između vježbanja i jačanja mozga već je dobro utvrđena, ali ova studija daje istraživačima neke korisne dodatne dokaze.

Na primjer, smatra se da je jedan od razloga zašto su tjelovježba i snaga mozga povezani taj što mozgu daje dodatni kisik – ali ovdje je ipak bilo kognitivnih poboljšanja u okruženjima s niskim sadržajem kisika.

To pak sugerira da bi mogli biti uključeni drugi čimbenici, poput hormona koji reguliraju mozak, ili možda povećano uzbuđenje i motivacija.

Bit će potrebna daljnja istraživanja kako došlo do boljih rezultata, ali sada imamo neke korisne nove informacije o spavanju, tjelovježbi i sposobnosti razmišljanja, jer je nekoliko stresora testirano odjednom.

Istraživanja pokazuju da oko 43 posto nas ne spava preporučenih 7-9 sati noću. To ima posljedice kada je riječ o riziku od svega, od depresije do bolesti srca, što utječe na većinu aspekata našeg fizičkog i mentalnog zdravlja.

Ono što je ohrabrujuće jest koliko brzo bismo se mogli ponovno postaviti i preokrenuti te negativne učinke – iako je očito bolje za početak imati dovoljno sna svake noći, nego pokušati nadoknaditi zaostatak.

Prihvati notifikacije