Magazin

Nekada su automobilske gume bile bijele, kada i zašto su pocrnile?

Automobilske gume su u 19. vijeku bili čvrsti komadi gume, a sada su ispunjene vazduhom. Prije sto godina, pneumatici su bili bijeli. Danas su skoro sve gume koje vidimo na putu potpuno crne.

FOTO: BOSNAINFO
FOTO: BOSNAINFO
ilustracija

Prirodna guma, jedan od glavnih sastojaka pneumatika, je bijeli mliječni lateks. Prvi proizvedeni pneumatici za automobile, bicikle i motocikle u masovnoj proizvodnji su bili bijeli, ali se nisu zadržali.

Danas se koristi do 200 sastojaka za proizvodnju modernog pneumatika. Rafinirani čađ, nusprodukt nepotpunog sagorjevanja uglja i nafte, je ključni sastojak. Proizvođači pneumatika su otkrili da dodavanje čađi, poliestera, metala i drugih sintetičkih smeša u prirodni lateks pomaže pneumaticima da bolje rade i duže traju.

Bez čađi, pneumatici ne bi izdržali ni 5.000 kilometara, tvrdi Džek L. Konig u knjizi „Spektroskopija polimera“. To je sastojak koji takođe čini pneumatike crnim.

Osim značajnog povećanja kilometraže i izdržljivosti pneumatika, čađ takođe štiti pneumatike od suhe truleži, poboljšava upravljivost, stabilnost, kočenje i potrošnju goriva, brzo odvodi toplotu od jezgra i gaznog sloja pneumatika, povećavajući životni vijek, otpušta statički elektricitet.

U današnjim vozilima prepunim vrlo osjetljivom elektronikom, statički elektricitet može brzo da ošteti skupe elektronske uređaje.

Nekada su automobilske gume bile dostupne i u drugim bojama, osim crne, ali su ih ljudi slabo kupovali. Narandžasti, plavi, žuti i zeleni pneumatici su funkcionisali isto kao i crni i zadovoljili sve američke standarde za sigurnost na putu i performanse. Ali nikada nisu postali popularni, piše nova.rs.

Kako prenosi Auto Klub, danas su bijeli pneumatici za oldtajmere lako dostupni. Kao i široki bijeli pneumatici, napravljeni od originalnih kalupa kako bi se obezbjedila autentičnost pri restauraciji klasičnih i kolekcionarskih vozila.