Magazin

Znate li razliku između centriranja i balansiranja točkova?

Znate li razliku između centriranja i balansiranja točkova? Ne? Ništa zato, mnogi ne znaju.

FOTO: UNSPLASH
FOTO: UNSPLASH
Ilustracija

No, korisno je to znati kako biste mogli prepoznati kad je vašem automobilu potrebno balansiranje točkova, a kad vjerojatno treba centriranje. Obje situacije, kažu iz Michelina, mogu negativno utjecati na sigurnost i vijek trajanja guma, što može rezultirati dodatnim troškovima.

Kad se govori o balansiranju točkova, zapravo se govori o sklopu gume i naplatka. Točku može biti poremećen balans kad je jedno područje gume ili naplatka teže ili lakše od drugih. Radi se o neravnomjerno raspoređenoj masi koja stvara neravnotežu. Balansiranje točkova zahvat je koji ima za cilj kompenzirati točak s masom kako bi se ponovno uspostavila ravnoteža i osigurala optimalna rotacija.

Često već prilikom same montaže guma postoji malena neravnoteža ili neujednačenost na gumi ili točku, a takve pojave se zapravo mogu objediniti i dodatno pojačati dinamičku neravnotežu. Stoga dinamičko balansiranje treba obavljati sustavno, prilikom svake zamjene ili ponovne montaže guma. Balansiranje se obavlja kod vulkanizera prilikom montaže guma, pa kod svake sezonske izmjene provjerite je li i balansiranje uključeno u cijenu izmjene guma. Osim prilikom svake montaže guma, balansiranje treba obaviti i udarite li malo jače, primjerice, o rub pločnika.

Balansiranje kotača je važno jer veća neravnoteža na sklopu točka i gume može dovesti do pojave vibracija na ovjesu. Takve vibracije, osim što utječu na razinu udobnosti pri vožnji, ubrzavaju trošenje gaznog sloja gume i drugih komponenti ovjesa. Upravo ćete po tim vibracijama u vožnji znati da se (vjerovatno) poremetio balans guma. Nećete to moći ignorirati jer je osjećaj zaista neugodan. Vibracije možete osjetiti na kolu upravljača, podu, ploči s instrumentima ili sjedalima. Neće biti uočljive pri nižim brzinama, ali hoće kad dosegnete određenu brzinu, kad dođe do frekvencija na kojima prirodno dolazi do vibracija na sustavu ovjesa i konstrukciji vozila.

Za razliku od balansiranja, koje je normalno za sklop točka i gume, centriranje se odvija na ovjesu vozila i radi se o složenom zahvatu.

Centriranje ovjesa vozila znači podešavanje kutova točkova prema specifikacijama proizvođača. To obuhvaća podešavanje centriranja i bočnog nagiba točkova na vozilima. Neravnomjerno trošenje guma ili kratki vijek trajanja guma signali su da možda postoji problem s centriranjem. Uočite li, primjerice, da se gume više troše na ramenima nego na drugim dijelovima, morate hitno provjeriti i prema potrebi centrirati ovjes na vozilu. Trošenje s hrapavim dijelovima i izbočeni rubovi pokazatelj su nepravilnog centriranja, piše Večernji list.

Ubrzano trošenje na jednoj strani gaznog sloja gume, izvana ili iznutra, mogu biti pokazatelj nepravilnog bočnog nagiba kotača.

Nepravilno centriranje može uzrokovati promjene u ponašanju vozila, posebice na cestama gdje gume lošije drže podlogu, pa automobil može vući u jednu stranu. Također, trošit će više goriva i gume će se brže potrošiti. Poremećaji u centriranju točkova mogu nastati nakon udaranja u rubnik, prelaska preko rupe na cesti ili u ozbiljnijim situacijama, ako vozilo sudjeluje u nesreći.