Magazin

Guma glavu čuva: Šta je neophodno znati o njima?

Gume su jedan od najvažnijih dijelova na automobilu.

FOTO: PIXABAY/ILUSTRACIJA
FOTO: PIXABAY/ILUSTRACIJA

Osnovni im je zadatak da nose težinu koja je dosta veća od njihove. To je naravno težina vozila, kao i težina tereta te putnika koje voze. Jedini kontakt koji se dešava između puta i vozila je taj dio gdje su gume i taj kontakt zauzima površinu veličine poštanske razglednice.

Zbog toga je važno da se nalaze u savršenom stanju kako bi obezbijedile maksimalnu sigurnost. Zahvaljujući svojim elastičnim svojstvima i stišljivosti vazduha unutar njih, udobnost tokom vožnje je poboljšana i vibracije su svedene na minimum. Takođe, imaju sposobnost da neutrališu neravnine, oštećenja i prepreke na putu do nekih određenih granica.

Kada je vrijeme da se promijene gume?

Gume treba zamijeniti u sljedećim slučajevima:

– Kada se istroše

– Kada zastare

Kada će se gume istrošiti, to zavisi od mnogo faktora kao što su tip vozila, stil vožnje vozača, temperature po kojima se vozi, kvalitet puteva po kojima se vozi, kvalitet same gume, kilometraža itd.

Prvi pokazatelj je dubina brazdi manja od 1,6 mm kod ljetnih, a 4 mm kod zimskih guma. Drugi pokazatelj da se gume trebaju zamijeniti bilo da su zimske ili ljetne je stanje šara koje umanjuju klizanje po vlažnom vremenu. Kada vidite su izbledjele ili nestale, to je definitivno znak da ih treba mijenjati.

Pored ova dva bitna faktora, takođe bilo kakvo oštećenje na gumi je pokazatelj da je vrijeme za nove pneumatike došlo. Starost gume koju ona smije dostići zavisi od proizvođača, ali nije preporučljivo da ona bude starija od pet godina, a u nekim slučajevima proizvođač preporučuje i da se ranije zamijene.

Kako da gume duže traju?

Pored finansijske uštede, bitno je i zbog bezbjednosti održavati gumu i povećati njenu dugotrajnost. Kako bi se to ostvarilo, preporučljivo je pogledati instrukcije proizvođača te gume. Na trajnost će uticati i to da li su sve četiri gume iste veličine i da li je isti model te proizvođač.

Da bi pneumatik pokazao trajnost, pokušajte da što manje okrećete točak u mjestu, jer to proizvodi habanje gume. Vožnja kada je vozilo pod većim teretom od preporučenog može prouzrokovati bržu potrošnju guma. S vremena na vrijeme dobro je pogledati vizuelno stanje guma i uvjeriti se da nema nikakvih oštećenja.

Kada vas situacija primora na to da koristite privremenu rezervnu gumu, vozite pravo do servisa i prvom prilikom vratite točak standardnih dimenzija koji je iste veličine kao i ostala 3. U nastavku teksta navešćemo još važnih savjeta.

Skladištenje guma

Kod skladištenje guma važno je znati da se gume čuvaju u tamnom prostoru u kojem nema ili ima minimalnog prisustva vlage. Kada na gume nisu postavljene felge, one se postavljaju uspravno jedna pored druge.

Ako se gume skladište sa felgom, potrebno je sve gume napumpati do preporučenog pritiska, položiti ih vodoravno i poredati jednu na drugu.

Sredstvo za sjaj guma

Sredstvom za sjaj guma postići ćete sjaj guma koji nije vještački i plastičan, a najbitnija osobina je to što stvara sloj na gumama koji razdvaja gumu od prljavštine koja može uticati na vožnju ili oštetiti gumu. I samim jednostavno čišćenjem i pranjem guma možete pozitivno uticati na njihovu dugotrajnost, pod uslovom da hemikalije koje koristite za pranje ne nagrizaju gume i nemaju negativno dejstvo.

Posebno je poželjno pranje guma, a naravno i cijelog automobila nakon snježnih padavina zbog soli koja se prosipa na putu i koja može smanjiti rok gume.

Pritisak u gumama

Svaki proizvođač za svoju gumu preporučuje koji optimalni pritisak treba da bude unutar gume. Za to postoje tri razloga:

– Bezbjednost– Potrošnja goriva– Potrošnja gume

Ako je guma nedovoljno napumpana, prouzrokavaće njeno brže trošenje, pogotovo prilikom kočenja, voženja u krivini itd. Tu najviše dolazi do habanja bočnih strana gume. Kada je guma previše napumpana, veći je rizik da će guma puknuti, a i dolazi do bržeg habanja središnjeg dijela gume.

Stoga je preporučljivo voziti na optimalnom pritisku gume i provjeravati pritisak na svake 2-3 sedmice, kao i prije nekog dužeg putovanja. Ovo je preporučljivo raditi dok je guma još hladna.

Da biste saznali koji je preporučeni pritisak u vašim gumama, možete pogledati unutrašnjost vozačevih vrata. Tu se pored preporučenih dimenzija gume i preporučenog maksimalnog opterećenja gume nalazi informacija preporučenog pritiska za gume na vašem vozilu.

Sezonsko mijenjanje guma

Zbog bezbjednosti, a i zakonskih odredbi preporučljivo je zimi voziti na zimskim, a ljeti na ljetnim gumama, odnosno na temperaturama ispod 7 °C poželjno je voziti zimske, a na temperaturama iznad sedam na ljetnim. Naravno, nije praktično mijenjati svaki čas, tako da se preporučuje da poštujete predviđene datume.

Osim navedenih razloga, dugotrajnost gume se smanjuje ako se vozi van sezone, pogotovo ako ljeti vozite na zimskim gumama. Kako je zimska guma mekša, na vrelom asfaltu dolazi do topljenja gume i tako dolazi do potrošnje gume i kraćeg vijeka.

Konsultujte stručnjake

Sada znate najvažnije informacije koje se tiču autoguma. Važno je da pneumatike shvatite ozbiljno kao vitalan dio vašeg automobila, što i jesu. Praćenjem ovih savjeta možete biti sigurni da će vas one služiti značajan period.