Ekonomija

Dupčanin za Bosnainfo: U trgovinama je javašluk! Aplikacija o cijenama bila bi dobro rješenje

Sve ima svoju cijenu i to kakvu! Isti proizvod u različitim prodavnicima kako u Sarajevu, tako i u gradovima širom Bosne i Hercegovine platit ćete različito.

FOTO: EBRČKO / PIXABAY ILUSTRACIJA
FOTO: EBRČKO / PIXABAY ILUSTRACIJA

Ni u jednoj trgovini niti istom trgovačkom lancu nisu cijene iste. Negdje je skuplje zbog lokacije, a uglavnom zbog bezobrazluka da se zaradi i tri puta više nego što je realna cijena. I visoke cijene građanima Bosne i Hercegovine ne bi bile problem, da naš životni standard prati poskupljenja.

Predsjednik Udruženja za zaštitu potrošača Brčko distrikta Šukrija Dupčanin za Bosnainfo ističe kako godinama upozoravaju trgovce na propuste, ali i potrošače na njihova prava.

“Mi iz potrošača apelujemo, ali nas niko ne prepoznaje u tom smislu, trgovci se uopšte ne osvrću na naša upozorenja, na naša uputstva, na naše primjedbe i prijedloge izražene od strane potrošača. Nažalost to je uzelo maha da mi ne možemo ništa uraditi”, govori Dupčanin.

Naglašava kako Udruženje za zaštitu potrošača Brčko distrika, ali i druga udruženja kontaktiraju sa nadležnima i upozoravaju na propuste.

Pročitajte još

“Mi imamo kontakte s Vladom i obraćamo se, ali inspektorat ne obavlja svoj posao onako kako bi trebalo po zakonu, tako da mi tu ništa ne možemo učiniti”, kaže Dupčanin.

Vlada Federacije BiH, na prijedlog Federalnog ministarstva trgovine, donijela je odluku kojom je, kao mjera neposredne kontrole cijena na području Federacije BiH, utvrđena maksimalna visine marži u trgovini za pojedine osnovne životne namirnice i druge proizvode. Cilj ove mjere je spriječiti daljnje enormno povećanje cijena proizvoda na tržištu, a trgovcima omogući kontinuet u poslovanju, bez ostvarenja ekstra profita.

Dvije prosječne plaće ne mogu izmiriti iznos potrošačke korpe koja sad već prelazi tri hiljade maraka u Federaciji BiH. Samo za hranu, jednoj porodici treba 1400 maraka mjesečno.

“Što se tiče marže kod trgovine Vlada Brčko distrikta je to davno donijela tako da smo mi izdali saopćenje o tome, to trgovci sve znaju, međutim borba je za profitom. Potrošači vrlo malo znaju o svojim pravima. Njihova prava se krše, a oni trpe, nemaju kome da se obrate, to je javašluk”, smatra Dupčanin.

Ova vladina mjera nije dovoljna kako bi bio spriječen rast cijena proizvoda u našoj zemlji, jer je trgovcima isplativije platiti kaznu u odnosu na profit koji ostvaruju. S druge strane, ključni problem je što BiH uvozi 80 posto hrane koju konzumiramo!

Kao korisno rješenje u cijelom krugu malverzacija oko cijena, Dupčanin ističe aplikaciju o kretanju cijena prehrambenih proizvoda u maloprodajnim objektima: “Dobar potez bi bio uvođenje aplikacije o kretanju cijena, ali treba to sprovesti u djelo”, poručuje Dupčanin.

Pročitajte još

Aplikacija osim što bi omogućila domaćem stanovništvu da stekne uvid ko od trgovaca je korektan, suzbila bi neopravdana poskupljenja. U susjednoj Hrvatskoj u februaru je puštena u rad aplikacije pod nazivom “Kretanje cijena” zahvaljujući kojoj potrošači mogu upoređivati cijene za oko 350 artikala u tri trgovačka lanca, a slična onlajn baza podataka već duže vrijeme postoji i u Sloveniji. Cilj ovih projekata je da utiču na eventualna povećanja cijena i trend kretanja inflacije.

Sudeći kako se sve sporo odvija u našoj državi, vjerovatno ćemo se načekati da se ovakav projekt realizuje i u BiH.

Kada bi cijene bile vidljive na jednom mjestu marketima bi bilo u interesu da budu korektni i da se ponašaju odgovornije, jer bi od toga zavisilo povjerenje kupaca. Sada je jako teško usporediti cijene, jer da bi obišli sve markete u malo većem gradu treba čitav dan.

Predsjednik Udruženja za zaštitu potrošača Brčko distrikta Šukrija Dupčanin uputio je apel svim potrošačima:

Apelujemo na potrošače da obrate pažnju na deklaracije, isticanje cijena, da čitaju, ponavljam obavezno da čitaju deklaraciju na proizvodu! Potrošači se obraćaju nama, kontaktiraju nas, neki dolaze lično, međutim ima dosta potrošača koji ne uzimaju račun i onda izgube sva prava da pregovaraju. Šta god da kupujete obavezno uzmite račun, pogledajte na licu mjesta je li uredu i isti sačuvajte u slučaju nekih neregularnosti, da možete kasnije dokazati da ste proizvod kupili i slično”.