Magazin

Treba li nam digitalna detoksikacija?

Duga je lista poznatih osoba koje su posljednjih godina napravile dužu pauzu od društvenih mreža, uključujući muzičara Eda Sheerana, pop zvijezdu Britney Spaears, pjevačicu Miley Cyrus, glumicu Selenu Gomez i pjevača Justina Biebera. Svi su oni bili u fazi takozvane digitalne detoksikacije, odnosno oslobađanja od digitalnog otrova.

FOTO: ADEM AY/UNSPLASH/ILUSTRACIJA
FOTO: ADEM AY/UNSPLASH/ILUSTRACIJA

Kako prenosi Deutsche Welle ( DW), razlozi su bili veoma različiti previše komentara mržnje, previše vremena pred monitorom, umor od glume za društvene mreže.

Društvene mreže su sporne i u politici. Njemački ministar ekonomije Robert Habeck napustio je Twitter 2019. i nije se vratio, iako drugi političari tu platformu koriste gotovo svakog sata kako bi iznijeli svoje mišljenje.

“Bila je to jedna od najmudrijih odluka koje sam donio u životu“, rekao je Habeck.

Na svom blogu tada je napisao:

“Twitter je agresivan kao nijedna druga društvena mreža i ni na jednom drugom mediju nema toliko mržnje, zlobe i govora mržnje“.

Brojne studije su se bavile efektima Instagrama, Twittera i ostalih, ali odgovori nisu baš tako jasni kao što se misli.

Univerzitet Bat je u anketi ovog proljeća otkrio da digitalna pauza od samo jedne sedmice poboljšava opće stanje i smanjuje anksioznost i depresiju. Činjenica da su rezultati bili ovakvi, mogla bi da bude u vezi i sa načinom istraživanja. Učesnici su unaprijed morali da pristanu da neće koristiti društvene mreže seda, dana, i tako su možda bili više motivisani da naprave pauzu.

Druge studije također vide vezu između vremena provedenog na mrežama i depresije. Međutim, kaže se da je teško dokazati šta je bilo prvo. Moguće je da ljudi sa tendencijom ka depresiji koriste društvene mreže češće od drugih.

Druge studije, poput one Univerziteta u Abu Dhabiju iz 2019., pokazale su negativne posljedice digitalne detoksikacije. Učesnici su prijavili stres i usamljenost tokom apstinencije na društvenim mrežama.

“Važno je da sami odlučujemo koliko dugo smo na mrežama i šta tamo radimo, i da nas ne privlače drugi ljudi i mehanizmi, kao što su poruke i podsjetnici“, rekla je za DW Kristin Langer iz inicijative “Pogledaj“.

Utjecaj društvenih mreža uvijek zavisi od ličnosti korisnika, dodala je ona.

Dok neki profitiraju od društvenih mreža, drugi osjećaju pritisak i zavist prema drugim korisnicima kojima navodno ide bolje u životu nego njima.