Kolumne

SLUŠAJ, DA TI PECA NEŠTO KAŽE: Čudesna ali potcijenjena umjetnica

Melanie, kompozitorka, pjevačica i tekstopisac hrapavog glasa, zaslužuje svoje mjesto pored Janis Joplin, Joan Baez, Judith Collins, Joni Mitchell i Marianne Faithfull u panteonu legendarnih pjevačica koje su se oglasile šezdesetih.

Peter Peca Popović
FOTO: NEBOJŠA BABIĆ

Pjevačica i tekstopisac Melanie Safka umrla je prošle nedjelje u 76. godini.

Pamtim je kao kantautorku iz hipi ere koja je ranih sedamdesetih snimila neke neobične pop hitove kao što su „Sasvim nov ključ” i „Šta su uradili mojoj pjesmi, mama“. Za moju generaciju ona je bila mnogo zanimljivija nego što se obično misli. Za razliku od Joan Baez ili Janis Joplin uz koje je nastupila na Woodstock festivalu ona je bila „naša“ vršnjakinja.

Debitantkinja je imala tek 22 godine, i bila šest godina mlađa od Joan i Janis. Rođena je u New Yorku 1947. godine. Majka je bila jazz pjevačica. Melanie se sa 4 godine okrenula muzici, tako što se javno pojavila u šou talenata „Živi kao Milioner“.

Pohađala je školu glume kada se sredinom šezdesetih oglašava na folk sceni Greenwich Village. Bavila se ne samo tradicionalnim narodnim pjesmama, već i uticajima bluza, gospela i džeza koji će kasnije okarakterisati cijelu njenu karijeru.

Malena Melanie bila je apsolutno divna. Na njenom okruglom licu i velikim smeđim očima uokvirenim gustom ravnom tamnosmeđom kosom zavidjela je čitava generacija srednjoškolskih djevojaka. Iz vizije bosonoge hipi cure sa akustičnom gitarom proizašao je fascinantan glas nevjerovatne snage.

Njeni singlovi su se kretali od delikatne himne „Peace Will Come With To Plan“ do zapanjujuće obrade hita Rolling Stonesa „Rubi Tuesday“ kao bluzovskog slavlja ženstvenosti.

FOTO: MELANIE SAFKA
FOTO: MELANIE SAFKA

Iskustvo debitantskog solo nastupa na Woodstocku u avgustu 1969. godine, opisala je pjesmom „Lay Down (Candles In The Rain)“.

Cura sa gitarom, bez muzičara i roudija, sa sobom je dovela mamu. Do tada nikada nije pjevala za više od 500 ljudi. Istupila je u noć punu malih svjetala koju je napravio ljudski auditorijum od pola miliona duša.

„Nikada više nisam svijet doživljavala isto. Željela sam da me prihvate kao nekoga sa društvenim komentarom i relevantnošću.“

Za razliku od svojih ranijih akustičnih folk-pop singlova, tu pjesmu je snimila kao rok kompoziciju koja njen vokal stavlja usred čitavog gospel hora Edwin Hawkinsa (znanog po hitu „Oh Happy Day“).

Nakon što je konačno ostvarila hit, Melanie sa svojim producentom i suprugom Peterom Schekerykom osnovala sopstvenu izdavačku kuću Neighbourhood Records. Tamo će ubrzo Melanie snimiti najuspješniji singl koji će definisati ostatak njene karijere. Pjesma „Brand New Key“ je navodno napisana za 15 minuta nakon što je vegetarijanka prekinula jednomesečni post na vodi pa pojela hamburger, pomfrit i šejk.

Pjesmu su neke radio stanice odmah zabranile tvrdeći da je ključna rečenica refrena „Imam potpuno novi par rolera, imaš potpuno novi ključ“ zapravo prikrivena seksualna insinuacija. Do smrti to ostaje njena najpopularnija pjesma i jedina koja se ispela na vrh mnogih svjetskih top lista.

Nježna „hipi boginje kontrakulture“, pjevajući o miru i zajednici, ostavila je intrigantnu diskografiju. Mnogi umjetnici snimili su sopstvene verzije pjesama gospođe Safke, uključujući Miley Cyrus, Ninu Simone, Morisija, Raya Charlesa, Billie Jo Spears i grupe New Seekers i Mott The Hoople. Postojao je veliki jaz između njene kreativne stvarnosti i stvarnosti u kojoj je smatrana „bivšom“. Basista Nirvane Krist Novoselic jednom reče da je „izbrisana iz istorije“.

Iz moje nije i nikad neće biti izbrisana.

Dva puta sam je gledao. Avgusta 1970. na ostrvu Wight dok smo pratili kako se rađa novi dan, na scenu velelepnog festivala izveo ju je Keith Moon. Najavljujući „čudo sa Woodstocka“ bubnjar grupe Who podario joj je svoju bubnjarsku palicu. Doživjela je nezaboravne ovacije, što joj je potom otvorilo cijelu Evropu.

Nekoliko mjeseci kasnije slušao sam je u zagrebačkom Kazalištu. Kamerni koncert za probrano gledalište. Sve nas je očarala neposrednošću i glasom. Iza scene snimio sam izjavu za Radio Beograd: „Nisam demokrata, socijalista ili republikanka. Ja sam samo liberalna djevojka hipi poreijekla.“ Najljepšu priču o Melanie, ispričao mi je pokojni Lemi.

Godine 1983. u šetnji Londonom zaustavi me ispred Royal Albert Halla. Kaže: „Ovde je Melanie imala zakazan koncert pre nedjelju dana. Otkazan zbog nezadovoljavajuće prodaje karata. Kad je saznala da su se zakazane večeri najvjerniji fanovi ipak okupili, uzela je gitaru, pozvala taksi, pojavila se, sjela na stepenice i otpjevala cijeli koncert. Takve stvari se ne događaju često u ovom poslu. Ali se takve osobe sa razlogom vole.“

Pusti hitove, 30 albuma, trofeje, aplauze, dar, glas…neke osobe pamtimo i zbog duše.