Magazin

S 40 godina ostao je bez posla, dok mu je supruga bila trudna. A onda je odlučio postati kralj Hollywooda

Kako je nastao hit Yellowstone

yellowstone
FOTO: IAN LANGSDON/EPA; PARAMOUNT+ (MONTAŽA)
yellowstone

Razgovor koji će promijeniti putanju karijere (i života) Taylora Sheridana bio je sažet.

“U pravu ste da vjerojatno zaslužuje više zaraditi, ali nećemo mu platiti više jer pogodite šta, ne vrijedi više. To je ono što on vrijedi. Ima ih 50. On je 11 na popisu poziva. On je taj lik, i to je sve što će ikada biti.”

Barem se Taylor Sheridan tako sjeća. Bila je 2010. i poslovni advokat objašnjavao je glumčevom zastupniku zašto je Sheridan — sada scenarist i režiser koji stoji iza nekih od najvećih televizijskih serija — ponuđen znatno manje novca nego njegovim kolegama u seriji Sons of Anarchy.

Njegova uloga šerifa Davida Halea u seriji bila je njegova velika prilika, a u zreloj dobi od 38 godina za nju je neumorno radio. Odrastao je u gradiću zapadno od Dallasa, a čikaška agencija za talente otkrila ga je kao mladića u Austinu, gdje je kosio travnjake i bojio kuće nakon što je napustio koledž.

Bio je to slučajan susret koji je rezultirao time da Sheridan provede sljedećih 15 godina svog života kao glumac, putujući tamo-vamo između New Yorka i Los Angelesa dok je sticao iskustvo s malim ulogama u serijama kao što su Zakon i red i Walker, Teksaški rendžer. Bile su to godine koje je uglavnom proveo švorc, u jednom trenutku živeći izvan svog kamiona dok se borio sastavljati kraj s krajem.

Ali sada je imao ponavljajuću ulogu u hit seriji. Nešto o čemu je sanjao, na čemu su mu zavidjeli svi zaposleni glumci. I odlučio je sve to odbaciti: “Odmah sam odlučio da ne želim biti 11 na pozivnoj listi do kraja života.”

Odlazak iz Sinova anarhije Taylora Sheridana poslao ga na novi put

Tako je Sheridan dao otkaz u Sinovima anarhije, a scenaristi su ubili njegov lik ulaskom u treću sezonu. Na pragu 40-e, bez posla i s prvim djetetom na putu, odlučio je da je jedini put naprijed u Hollywoodu ako ga sam sebi stvori. Kao što je objasnio za Cowboys and Indians, “Želio sam pričati priče koje su mi bile važne, a ne pričati priče drugih ljudi. Želio sam pričati priče o svom životu i načinu života u kojem sam odrastao, i svijetu iz kojeg sam došao.”

Taylor Sheridan je predobro znao da Hollywood nema interesa pričati te priče. Na ekran bi dospjeli samo kad bi ih sam stvorio. Ohrabren nakon godina čitanja stotina loših scenarija kao aktivni glumac, Sheridan je odlučio da bi mogao napisati nešto bolje (unatoč tome što nema iskustva u pisanju o kojem bi mogao govoriti). Njegova supruga Nicole se složila i ispraznila svoju kreditnu karticu kako bi mogao kupiti scenaristički program Final Draft. Naoružan novom svrhom, počeo je pisati one vrste priča koje su rezonovale kod njega, koristeći sve što je naučio kao glumac kako bi informirao svoje pisanje.

Bio je to izravan pristup. Nakon što je odigrao mnogo manjih uloga, Sheridan je nastojao čak i najsporednijim likovima dati zadovoljavajući izgled. Također je napustio obilježje mrežne televizije: pomicanje priče kroz dijalog i izlaganje. Kako je rekao za Deadline:

“U mom dijalogu gotovo da i nema ekspozicije, a mnoga pravila strukture pripovijedanja namjerno sam prekršio jer sam ih se tako dugo držao…”

Prvi scenarij Taylora Sheridana za Sicario bio je pravi hit

Ipak, njegove su nekonvencionalne metode imale neobično instant uspjeh. Prvi scenarij koji je Sheridan napisao bio je Sicario, i kritički i komercijalni hit. Napisao ga je za četiri mjeseca, a film u kojem glumi njegova glumačka postava iz snova, Emily Blunt, Josh Brolin i Benicio Del Toro, snimljen je iz njegovog nacrta četiri mjeseca kasnije. Film je zaradio 85 miliona dolara i osigurao tri nominacije za Oscara. Početnicka sreća? Ne. Njegov drugi scenarij bio je Hell or High Water, još jedan kritički i komercijalni uspjeh koji je zaradio gotovo 40 miliona dolara i četiri nominacije za Oscara, uključujući najbolji film.

Nikada se ne ograničavajući, odlučio je režirati treći film koji je napisao, Wind River, unatoč tome što u tome nije imao iskustva. Impresivni rani isječci iz njegovog režiserskog debija (povrh uspjeha njegova prva dva filma) doveli su ga pred čelnike medijske kompanije Viacom početkom 2017., priredivši malu predstavu pod nazivom Yellowstone.

yellowstone
FOTO: PARAMOUNT+
yellowstone

Sheridan je prvobitno prodao koncept za Yellowstone HBO-u, ali je čamio u paklu razvoja. Nakon što je osigurao povrat prava, stao je ispred tima u Viacomu i dao ne baš ubjedljiv prijedlog kako bi stao iza serije. Njegovi uvjeti “uzmi ili ostavi” bili su jednostavni. Vodeće glave u kompaniji ne bi imale nikakve veze sa serijom osim plaćanja računa. Sheridan bi napisao i režirao sve epizode. Ne bi bilo pisčeve sobe, čak ni nacrta onoga što su plaćali. I ne bi prihvatio nikakve bilješke od direktora studija. Bio je to rani uvid u sada već zloglasni Sheridanov zahtjev za potpunom kreativnom kontrolom svojih projekata. “Koštat će 90 do 100 miliona dolara”, rekao im je, prenosi The Atlantic. “Ispisat ćete ček za konje koji iznosi 50 do 75 000 dolara sedmično.” Stvarno želite ovo učiniti?”

Izvršni direktori Viacoma apsurdno su i s entuzijazmom rekli da. Unatoč ovim netradicionalnim metodama, jako su se složili s konceptom. Kevin Costner već je bio vezan za glavnu ulogu, a što je najvažnije, očajnički su trebali sadržaj za svoj nedavno pokrenuti Paramount Network. Tako je rođen Yellowstone.

‘Yellowstone’ nije bio trenutna priča o uspjehu što je na kraju postao

Ali to je bilo daleko od instant pogotka. Prve dvije sezone imale su pristojnu gledanost, ali nipošto nisu bile spektakularne. Yellowstone se nije proslavio na glavnim tržištima unatoč uspjehu u ruralnim i metropolitanskim područjima srednje veličine. Na rubu otkazivanja zbog izvanrednih troškova proizvodnje (svi ti konji), Paramount je odlučio riskirati i premjestiti Yellowstone sa srijede navečer na nedjelju navečer. Čineći to, odredili su je kao vrstu prestižne drame koju su HBO i Showtime godinama prikazivali nedjeljom navečer. Gledanost je počela rasti; ohrabreni, rukovoditelji su odlučili pomaknuti emisiju s ljeta na jesen, čime su zacementirali vjeru da je Yellowstone prava stvar.

yellowstone
FOTO: PARAMOUNT NETWORK
yellowstone

Upalilo je. Premijeru 3. sezone gledalo je 7,6 miliona ljudi, a premijera 4. sezone gotovo je udvostručila tu brojku; 12,7 miliona gledatelja učinilo je to najgledanijom premijerom od otvaranja sezone Walking Deada 2017. Zapravo, brojevi gledatelja Yellowstonea su tako golemi da je jedino što se više gledalo na televiziji u Americi tokom sezone 2021.-2022. bio NFL (!!!).

Ovaj nevjerojatni uspjeh učinio je Sheridana očiglednim izborom kada su rukovoditelji Viacoma ponovno trebali bujicu sadržaja, ovaj put za svoju streaming uslugu koja je kasnila u igri, Paramount+. Udvostručili su zaradu Sheridana, potpisavši s njim višegodišnji razvojni ugovor koji je navodno vrijedan 200 miliona dolara. Do danas, takozvani Taylor-univerzum uključuje devet serija koje su Paramountu već prikupile milione pretplatnika. Uključuje Yellowstone, dvije prequel serije Yellowstonea (1883 i 1923), Tulsa King sa Sylvesterom Stalloneom, Mayor of Kingstown s Jeremyjem Rennerom, Lioness s Nicole Kidman i Zoe Saldanom u glavnim ulogama, Land Man s Billyjem Bobom Thorntonom u glavnoj ulozi i još dva Yellowstone spinoffa koja dolaze. Ta herkulovska količina dobro primljene produkcije u tako kratkom vremenu bila bi dovoljna da Sheridan osigura sveto mjesto u analima televizijske historije. Ali njegovo pravo postignuće nije ono što je proizveo; to je publika koju su te produkcije pronašle. Sheridan je razbio šifru za stvaranje prestižnog scenariziranog sadržaja za dio publike koji je godinama izmicao Hollywoodu.

Nije tajna da bi ovo mogla biti teška lekcija za Hollywood; oni voli stvarati priče za sebe (a zatim se nagrađivati za to). Pogledajte samo Succession, još jedan aktuelni TV hit koji je ogledalo Yellowstonea. Na papiru je to ista osnovna predstava. Obje se serije vrte oko ostarjelog patrijarha koji brani svoje carstvo od dvostrukih prijetnji svijeta koji se mijenja i njegovih bespomoćnih potomaka željnih moći koji se pokušavaju dočepati krune. Ali Succession, budući da je usredotočen na New York i svijet medija, miljenik je kritičara, s 48 nominacija za Emmy do danas. Yellowstone ima samo jednu nominaciju za Emmyja, unatoč tome što najpopularnija epizoda Successiona ima desetinu prosječne gledanosti bilo koje epizode Yellowstonea.

Sheridanove serije zadržale su gledanost koju drugi streameri očajnički traže

Ali vremena se mijenjaju. Medijske kompanije su u nevolji. Desetljeće u principu besplatnog novca postavilo je scenarij u kojem je medijska industrija upumpala milijarde dolara u proizvodnju sadržaja dok su prelazili na streaming, oslobađajući mnoštvo zabave na mase pod krinkom rasta (ali ne i profita). Hollywood se sada muči jer shvaća da je ekonomija modela streaminga koji je stvorio Netflix, a potom i svih medija usvojenih, neodrživa. U mjesecima (a možda i godinama) koji dolaze, nedvojbeno ćemo vidjeti kako medijske kompanije traže veću gledanost kroz manje serija. Serije s brojevima poput Yellowstonea, a ne Succession.

Sheridanovo najznačajnije postignuće – osim njegovog brzog uspona od otpuštenog glumca do holivudskog kralja – možda signalizira moćnicima da postoji zlato gledanosti koje se može pronaći u brdima izvan New Yorka i Los Angelesa. Pratite ovogodišnju sezonu nagrada. Ako Yellowstone počne skupljati trofeje (što je vjerojatno, s obzirom na to da je dobar posao za dodjele nagrada s opadajućom gledanošću nagraditi seriju koju svi gledaju), Hollywood će vjerojatnije udvostručiti sadržaj sličan Yellowstoneu. Sheridanova trajna ostavština možda nije to što je sam utabao svoj put kako bi ispričao priče koje su mu bile važne; možda je pokazao Hollywoodu da su svima važne. A s obzirom na trenutno stanje TV-a… mogli bi početi slušati. Prilično dobro za 11-og na popisu poziva.