Svijet

NOVA KRIZA NA POMOLU? Evo zašto bi zbog prijetnje Huta cijeli svijet mogao biti u problemu! (FOTO)

Vodeće svjetske pomorske transportne kompanije promijenile su rutu svojih brodova nakon sve većih prijetnji od napada Huta u Crvenom moru, što je izazvalo zabrinutost da će i druge kompanije obustaviti prolaz kroz tjesnac Bab al-Mandab u Crvenom moru.

FOTO: EPA-EFE/YAHYA ARHAB
FOTO: EPA-EFE/YAHYA ARHAB
Arhiva

Tjesnac Bab al-Mandab, koji se nalazi na jugozapadu Jemena u Crvenom moru, bio je među glavnim temama međunarodnih medija već oko mjesec dana zbog uključivanja u liniju izraelsko-palestinskog sukoba, javlja Anadolu.

Vodeće pomorske transportne kompanije obustavile su putovanja zbog zabrinutosti da će njihovi brodovi biti meta napada Huta u Crvenom moru.

Huti u Jemenu objavili su u 19. novembra da su zaplijenili teretni brod pod nazivom “Galaxy Leader” koji pripada izraelskom biznismenu u Crvenom moru i odveli ga do jemenske obale.

Nakon ovog incidenta, Huti su zaprijetili da će “u znak solidarnosti s Palestinom gađati brodove pod izraelskom zastavom ili brodove koji idu u izraelske luke” i pozvali sve zemlje da povuku svoje državljane koji rade kao posada tih brodova.

Stalni napadi Huta na brodove “povezane s Izraelom” naveli su pomorske transportne kompanije da obustave svoja putovanja Crvenim morem.

Mediterranean Shipping Company (MSC), najveća svjetska kontejnerska kompanija, danska kompanija Maersk, njemačka Hapag-Lloyd i francuska CMA CGM objavili su da su obustavili sva putovanja Crvenim morem nakon pogoršanja sigurnosne situacije.

Strateški značaj tjesnaca u međunarodnom saobraćaju

Nakon ovih uzastopnih izjava, globalna zabrinutost raste zbog mogućnosti da druge kompanije obustave svoje usluge u tjesnacu Bab al-Mandab. To znači kašnjenje u globalnim opskrbnim lancima između Istoka i Zapada i ponovno povećanje inflacije.

Smješten između Arapskog poluotoka i Afrike, tjesnac Bab al-Mandab povezuje Crveno more s Adenskim zaljevom i Indijskim okeanom.

Širina zapadnog kanala tjesnaca, kojeg otok Perim na ulazu u Crveno more dijeli na dva krila, je 26 kilometara, dugačak oko 32 kilometra, a širina istočnog kanala je tri kilometra.

Izgradnjom Sueskog kanala na sjeveru Egipta, tjesnac Bab al-Mandab, koji čini dio veze između Sredozemlja i istočne Azije, dobio je strateški i ekonomski značaj.

Prema podacima Svjetske trgovinske organizacije, tjesnac Bab al-Mandab skraćuje plovidbu morem u prosjeku za 14 dana u odnosu na druge alternativne rute.

FOTO: AA
FOTO: AA

Ukidanje prolaza kroz moreuz znači da su tankeri i teretni brodovi koji dolaze iz Azije ili regije Perzijskog zaljeva spriječeni da dođu do Sueskog kanala, čime se njihove rute preusmjeravaju na južni vrh Afrike preko Rta dobre nade.

Prema Međunarodnoj agenciji za energiju, otprilike 10 posto dnevno transportirane nafte morem prolazi kroz tjesnac Bab al-Mandab. Postoji zabrinutost da će neuspjeh brodova da koriste Bab al-Mandab uzrokovati nestabilnost na energetskom tržištu u opskrbi sirovom naftom i naftnim derivatima.

Prema “Vessel Trackingu”, koji prati globalni brodski promet, prosječno 22.000 morskih brodova godišnje prođe kroz tjesnac Bab al-Mandab. To znači da oko 60 brodova dnevno prođe kroz tjesnac.

Tjesnac, koji ima geopolitičku važnost u smislu sigurnosti i vojske, bio je zatvoren za prolazak Izraela preko Egipta tokom Arapsko-izraelskog rata 1973. godine.

U tjesnacu Bab al-Mandab nedavno su zabilježena sljedeća kretanja:

novembar: Izraelski mediji izvijestili su da su Huti zauzeli britanski teretni brod kojim je upravljao Japan na jugu Crvenog mora.

Gađali dva kontejnerska broda

decembar: Huti su objavili da su dva izraelska broda pod imenima “Unity Explorer” i “Number Nine” gađana u tjesnacu Bab al-Mandab, jedan s bespilotnom letjelicom, a drugi s morskim projektilom. U saopćenju CENTCOM-a navedeno je da su izvršena četiri napada na tri komercijalna broda u međunarodnim teritorijalnim vodama na jugu Crvenog mora.

decembar: Huti su upozorili sve međunarodne pomorske kompanije da ne posluju s izraelskim lukama, navodeći da će ciljati sve brodove koji idu u Izrael.

decembar: Vojni glasnogovornik Huta Yahya Seri objavio je da je norveški brod koji je prevozio naftu i išao prema Izraelu pogođen pomorskim projektilom.

decembar: Huti objavili da su gađali dva kontejnerska broda koji su krenuli ka Izraelu i ignorisali upozorenje “stop”.

decembar: Maersk sa sjedištem u Danskoj, jedna od najvećih svjetskih kompanija za transport kontejnera, obustavila je sva putovanja iz Jemena nakon što su Huti, koje podržava Iran, iz Jemena gađali brodove povezane s Izraelom u Crvenom moru.

decembar: CENTCOM je izvijestio da je u Crvenom moru oborio 14 bespilotnih letjelica lansiranih iz područja pod kontrolom Huta u Jemenu.

decembar: Mediterranean Shipping Company (MSC), najveća svjetska kontejnerska kompanija, Hapag-Lloyd, treća po veličini njemačka brodarska kompanija, i CMA CGM, francuska kompanija za pomorski transport, objavili su da su obustavili svoja putovanja.