Retrovizor

Filmofon u prošlost / Terminator: Hasta la vista, baby

Filmofon o kultnom klasiku Terminator

terminator
FOTO: POSTER
terminator

Od svih važnih naučno-fantastičnih filmova 80-ih, Terminator je možda najistaknutiji po čistoj zabavnoj vrijednosti.

S upečatljivim specijalnim efektima, inventivnom pričom koja uključuje uvijek problematičan element putovanja kroz vrijeme i istinskom neizvjesnošću uparenom s avanturističkim haosom, Terminator je također jedan od najutjecajnijih projekata desetljeća.

Ostale recenzije:

The Silence of the Lambs

Matrix

Scarface

Forrest Gump

Pulp Fiction

Dok većina filmova ne može žonglirati složenim tačkama zapleta koje prate prolaženje kroz dimenziju vremena, scenarist/režiser James Cameron vješto daje smisao svim obratima (ili gledatelje toliko zaokuplja eskapizmom da previde rupe u zakonu) za rollercoaster B-film koji ima učinkovitost i opseg mega blockbustera.

U bliskoj budućnosti, Cyberdine Corporation će nesvjesno objaviti samosvjestan računalni osbrambeni sistem pod nazivom Skynet, koji stvara vojsku kiborga da pokrenu nuklearni Armagedon protiv čovječanstva.

Ali formira se ljudski Otpor da se suprotstavi mehaničkim ubojicama. Očajnički želeći dobiti rat, kiborzi koriste vremenski portal kako bi poslali jednog vojnika, smrtonosnog T-800 polučovjeka-polustroja (Arnold Schwarzenegger), natrag kroz vrijeme da ubije Sarah Connor (Linda Hamilton), majku vođa pobune. Oni će preoblikovati budućnost mijenjajući prošlost, a njihovo oružje po izboru je nezaustavljivi Terminator.

Srećom, Pokret otpora također šalje natrag usamljenog ratnika, Kylea Reesea (Michael Biehn), da zaštiti Sarah. Njezin život mora biti spašen kako bi se osiguralo da će njezino buduće dijete, John, odrasti i voditi pobunu. Ali može li se običan čovjek suprotstaviti takvima kao što su automatizirani ubojice?

terminator
FOTO: MGM
terminator

Filmoljubi koji vjeruju da Schwarzenegger ne zna glumiti nedvojbeno su u pravu. Međutim, nikada uloga nije bila tako savršeno isklesana za austrijskog bodybuildera, koji posjeduje nevjerojatno prikladnu, moćnu pojavu na ekranu s malo više od njegove prijeteće siluete. Ograničene linije dijaloga i još manje izraza izmiču njegovom isklesanom licu, ali razvoj karaktera je upečatljiv – ironija s obzirom na to da se svaka njegova kratka linija može citirati.

Hladan, proračunat i nesuosjećajan s mučnom logikom stroja, on je alat za ubijanje dizajniran za jednu svrhu – a njegova osobnost i neumjeren naglasak lijepo pristaju uz posao. A uloga je glumca protjerala do još veće slave.

Fascinantna priča uvodi publiku u sumornu budućnost – desetkovanu, postapokaliptičnu pustoš 2029. – popularnu interpretaciju pesimistične naučne fantastike iz 80-ih. Laseri paraju nebo, a mitraljeska vatra pleše po pougljenjenim tijelima i sprženom ruševinama koje su zatrpane ulicama.

Vrhunski praktični efekti uljepšavaju ovu košmarnu viziju, od svjetlucavih metalnih egzoskeleta robotskih lovaca do scene od koje se diže u želucu i krpa oči, zahvaljujući nenadmašnom studiju Stana Winstona.

Slijedeći motive radova Davida Cronenberga i novijeg trenda slashera, mesom se lako manipulira i sakati, posebno za razliku od neumoljivih, prodornih legura. Nasilje je snažno i često, ali očaravajuće ozbiljno i nevjerojatno moderno jer nadopunjuje akcijske sekvence koje pulsiraju.

To je samo jedna od mnogih kvaliteta koje bi sljedeće značajke dotjerale do točke klišeja, ali ovdje krasi neuobičajeno uzbudljivo kinematografsko iskustvo, prepuno hrabrih ideja i intenziteta koji bi malo koji drugi filmaš mogao skupiti.