Retrovizor

Filmofon u prošlost / Scarface: Pozdravi mog malog prijatelja

Filmofon u novom izdanju o filmu Scarface

FOTO: SCREENSHOT
FOTO: SCREENSHOT

U maju 1980. Fidel Castro je otvorio luku u Marielu na Kubi, sa očiglednom namjerom da pusti neke od njegovih ljudi da se pridruže svojim rođacima u Sjedinjenim Državama. Ali njegov pravi cilj je bio da rastereti talog društva, jer je otprilike 20% od 125.000 izbjeglica koje su stigle imalo kriminalne dosijee.

Jedan od ovih ljudi je Antonio Montana (Al Pacino), građevinski radnik, bivši vojnik, politički zatvorenik ili fan Humphreya Bogarta i Jamesa Cagneyja; jedino je sigurno da je proveo vrijeme u zatvoru. Iako službenici koji ga grubo ispituju radi obrade ne vjeruju nijednoj njegovoj riječi, šalju ga u straćarsku kuću prepunu nereda, ograđenu bodljikavom žicom, nazvanu “Grad slobode”.

Ostale recenzije:

Forrest Gump

Pulp Fiction

The Shawshank Redemption

The Shining

Donnie Brasco

Mjesec dana kasnije, prije nego što je krenuo u Miami sa novom zelenom kartom, Tony čini uslugu prijatelju svog prijatelja – tako što je nožem nasmrt izbo pravog političkog izbjeglicu tokom pobune. Iako Tony i njegov prijatelj Manny Ribera (Steven Bauer) na kraju dobiju poslove kao perači posuđa u hot dog štandu, želja za većom isplatom dovodi ih u vezu s Omarom Suarezom (F. Murray Abraham), koji ih šalje kubanskom dileru kokaina Hectoru (Al Israel) za jednostavnu razmjenu. Ali to je samo prva od mnogih grešaka koje završavaju smrću i haosom.

U stvari, to je postavka za posebno nervoznu, eksplicitno krvoločnu scenu koja bi postala ne samo potpisni, odlučujući trenutak za Scarface, već i sekvenca koja osramoćuje “Teksaški masakr lančanom testerom”. I to je početak spuštanja Montane u opasan, ali zavodljiv svijet droge, žena, nasilja i pohlepe.

Iako počinje ni od čega, njegovo odbijanje da bude zastrašen i njegova posvećenost stjecanju specifičnog statusa – i vrsta poštovanja koja proizlazi samo iz značajnog bogatstva i straha – omogućavaju mu da bude moćan, potpuno zabavan antiheroj. Uličan i samouvjeren, on odražava mnoge kvalitete kultnih likova koji naseljavaju carstva Scorsesea, Coppole, Polanskog i Friedkina. Poput Shakespeareove tragedije natopljene moderniziranim krvoprolićem, Tonyjevo odredište je način razmišljanja u kojem je lojalnost (koja je ovdje široko definirana) nedostižna, a paranoja jedini stalni pratilac.

Pisac Oliver Stone i režiser Brian De Palma također su stavili mnoštvo manifestacija iskušenja pred klimavi put Montane, uključujući navodno dobroćudnog mentora (Robert Loggia) i plavu lisicu (Michelle Pfeiffer), koji ga neuspješno podučavaju dva pravila dilanja droge: Nikada ne potcjenjuj pohlepu drugog čovjeka i nikada se ne drogiraj svojom robom. Treće pravilo – ne petljaj se sa šefovom djevojkom – stvara borbu za moć, naporan pokušaj zavođenja i borbu polova u kojoj će svi sigurno biti povrijeđeni. Na Tonijevom usponu ka vrhu – i do potpune izolacije – kolateralna šteta je neizbježna.

De Palma je sada u mogućnosti da se usredotoči na pripovijedanje, konstruiranje zanimljivog narativa i kinematografske kontraste (i s vizuelnim motivima i popularnim gangsterskim kodeksom časti, koji diktira moralne kontradikcije) – iako neki od dijaloga, montaža, izvučeni kadrovi i muzički znakovi suviše su nesuptilni da bi bili krem de la krem umjetnosti.

Zahvaljujući dugačkom vremenu trajanja, scenarij također ostavlja vremena za komične lekcije o ljubavi, komentare o rasizmu i korupciji i raznim oblicima uspjeha, te povremene prilike za porodične sukobe (zajedno s omalovažavanjem i lošim utjecajima) – sve ispričano kroz naizmjenične objektive pseudodokumentarnih isječaka i muzikom zasićenih melodrama.

Na kraju, iako je to detaljna karakterna studija (sa upečatljivom izvedbom Al Pacina) i potresna tragedija (s malo uvrnute romanse), s namjerom da se izbrišu prošli historijski elementi (Scarface je prvobitno trebao biti rimejk filma istoimena slika Howarda Hawksa iz 1932.) dok razotkriva najmračniju stranu američkog sna, Scarface će prvenstveno ostati zapamćen kao mitraljezom natopljeni akcijski film pun opake priče, izdaje i odmazde u stilu “Kuma” i planine kokaina. Osim toga, može se pohvaliti spektakularno nezaboravnim, eksplozivnim finalom.