Uživate u vožnji automobila, volite da vaši prijatelji radije pitaju vas za put do nekog odredišta nego da pogledaju na Google Mapsu ili ipak volite biti u interakciji s ljudima. Tada bi posao vozača taksija mogao biti pravi poziv za vas.
Početkom 17. stoljeća na ulicama evropskih metropola prometovale su kočije koje su vukli konji, a koje su se mogle iznajmiti za prijevoz ulicama ovih gradova.
Vremenom su kočije s konjima zamijenili automobili koji su kroz prošlost postajali udobniji, sigurniji i brži način prijevoza putnika.
U Današnje vrijeme automobili namijenjeni taksi službi su klimatizirani i opremljeni najsuvremenijom opremom za što udobniji prijevoz, a mnogi ljudi decenijama rade ovaj častan posao.
Posao kao vrsta tradicije
Kada je u pitanju Sarajevo, taksisti će vam reći da je to prije svega zvanje koje sa sobom nosi tradiciju koja se prenosi s koljena na koljeno.
Prema zadnjim dostupnim podatcima iz 2021. godine u Kantonu Sarajevo taksi prijevoz obavljalo je 881 taksi vozilo, a današnji broj prema nekim informacijama prelazi hiljadu vozila.
U vezi s tim Bosnainfo je istražila kako jedan stanovnik glavnog grada BiH može postati taksista.
Taksi prijevoznik u Kantonu Sarajevo se postaje kada osigurate “dopunsku taksi oznaku” te ispunite opće uvjete za registraciju obrta i posebne uvjete iz Zakona o cestovnom prijevozu Federacije BiH, Pravilnika o Licenci za obavljanje javnog prijevoza u cestovnom prometu i Zakona o taksi prijevozu u Kantonu Sarajevo.
Konkretno članom 4. i 5. Zakona o taksi prijevozu propisani su opći i posebni uvjeti za obavljanje taksi prijevoza. Ovo se odnosi na Sarajevo Taxi (samostalni taksi prijevoznik).
Evo šta zakon konkretno propisuje:
Član 4. (Opći uvjeti za obavljanje taksi prijevoza)
(1) Taksi prijevoz na području Kantona mogu obavljati taksi prijevoznici koji imaju sjedište, odnosno prebivalište na području Kantona, a u skladu s ovim zakonom i federalnim zakonom.
(2) Taksi prijevoz na području Kantona može se obavljati samo kao osnovna djelatnost, odnosno kao obrt u osnovnom zanimanju.
(3) Taksi prijevoz na području Kantona može obavljati licencirani:
a) taksi prijevoznik – pravno lice,
b) samostalni taksi prijevoznik – fizičko lice – koji obavlja djelatnost, sam bez upošljavanja drugih lica.
U jednom skorijem intervjuu za portal Source, predsjednik „Sarajevo-taxija“ Enver Suljagić je kazao da je to dosta specifična djelatnost i da se radi više iz tradicije, kao i da se obrt prenosi s koljena na koljeno.
Taksi oznaka koju izdaje ministarstvo sistemom je prenosiva i može se zakonski prenijeti na užeg člana porodice i na treće lice.
Također je naveo da kada fizičko lice podnese zahtjev da postane taksista, mora imati stručno zvanje i spremu za taksi vozača.
To znači da ima položen državni saobraćajni ispit, ljekarsko uvjerenje, potvrdu da nije kažnjavan… kao i zahtjev za dobivanje Licenca taksi vozača koji je tehnički papir i on košta 50 KM.
Licenca se izdaje u Ministarstvu saobraćaja Kantona Sarajevo. Nakon što ispunite sve zakonske propise i kada se ukaže slobodno mjesto u Kantonu Sarajevo (omjer jedan taksista na 700 do 1000 stanovnika) , možete početi samostalno taksirati.
Poželjno da poznajete ulice
Pored Sarajevo taksija postoje i druga udruženja taksija koja svakodnevno zapošljavaju nove vozače. Procedura je mnogo jednostavnija i pristupačnija.
Tako smo kontaktirali jednu od privatnih sarajevskih taksi firmi u kojoj su nam kazali šta traže od budućeg vozača.
“Potrebno je da imate položenu vozačku dozvolu B kategorije, također je poželjno da poznajete ulice, radno iskustvo nije nužno i nije potreban državni saobraćajni ispit“.
Za ovaj vid taksiranja nije vam potreban osobni automobil (kompanijin automobil) i nije potreban položen državni saobraćajni ispit.
Širom svijeta kao i u našem susjedstvu već odavno postoje i drugi načini prijevoza sličnim taksiju. Tu prvenstveno mislimo na Uber koji je jako popularan.
U Bosni i Hercegovini ova ideja još nije realizovana, a neki od vas su sigurno imali priliku isprobati istu, jer ovaj vid prevoza postoji u susjednoj Hrvatskoj.
Uber je mobilna aplikacija kojom možete naručiti prijevoz (Uber-Taxi).
Uber je praktično aplikacija za telefon koja služi da poveže ljude kojima je potreban prijevoz od tačke A do tačke B i vlasnike privatnih automobila koji su spremni da ih prevezu.
Zakazivanje vožnje se obavlja telefonom putem aplikacije, isto kao i plaćanje (novac se automatski skida s vašeg računa), pri čemu korisnik unaprijed dobiva procjenu koliko bi vožnja mogla da košta.
Razlika između klasičnih taksija i Ubera je u tome što klasične taksi kompanije uz start naplaćuju samo cijenu po kilometru, dok u Uber nude nižu cijenu po kilometru, ali naplaćuju i cijenu po minuti vožnje.
Na ovakav vid prijevoza i poslovanja u BiH morat ćemo još sačekati.