Retrovizor

Filmofon u prošlost / Heat: Ne vezuj se ni za šta od čega ne možeš pobjeći za 30 sekundi

Filmofon u novom izdanju o filmu Heat

heat
FOTO: SCREENSHOT/HEAT
heat

U panteonu kriminalističkih filmova, Heat Michaela Manna je onaj koji se često spominje u razgovoru. Pohvala je zaslužena, jer Mann ne samo da je stvorio opsežni kriminalistički ep, već i priču o vezama i tome koliko ih je lako stvoriti, ali i prekinuti. U kombinaciji s magnetskim izvedbama Roberta De Nira i Al Pacina, ovaj pristup čini Heat filmom koji morate pogledati.

Heat duguje svoje postojanje podvizima stvarnog kriminalca, Neila McCauleyja, istog imena kao i lik kojeg igra De Niro. McCauley je bio iznimno vješt kriminalac koji je ušao u igru mačke i miša s policijskim detektivom i završio ustrijeljen. Dok je većina Heata izmišljena, njegovi događaji koji imaju temelj u stvarnom životu pomažu filmu da se razlikuje od drugih zločinačkih zbivanja tog vremena, kao što su Se7en ili Pulp Fiction. Dok su se ti filmovi oslanjali na blještaviji vizualni stil i brze dijaloge, Heat ima puno više na umu.

Ostale recenzije:

Back to the Future

American Beauty

The Departed

Terminator

The Silence of the Lambs

Film zapravo počinje kada McCauley i njegova ekipa kriminalaca izvedu pljačku blindiranog kamiona. Stvari krenu naopako kada novi član Waingro (Kevin Gage) ubije jednog od čuvara kamiona, što rezultira pucnjavom. Ovo također privlači pozornost poručnika Vincenta Hanne (Pacino), koji je odlučan privesti kriminalce. Heat odmah povlači paralele između Hanne i McCauleyja. Oboje su iznimno vješti u svom poslu, jer Hanna može sastaviti događaje pljačke samo gledajući mjesto zločina, a McCauley planira pljačku do najsitnijih detalja.

Ali ono gdje film doista povlači crtu između njih dvoje su njihovi odnosi s drugima i kako se ti odnosi jačaju ili slabe. Hanna je u trećem braku, a on i njegova supruga Justine (Diane Venora) polako se udaljavaju. Stvari ne pomaže ni činjenica da Justinein prethodni suprug zanemaruje provoditi vrijeme s njihovom kćeri Lauren (Natalie Portman). McCauley se, s druge strane, drži jednostavnog kodeksa koji recitira poput mantre: “Nemojte dopustiti da se vežete za bilo što za što niste voljni napustiti u roku od 30 sekundi ako osjetite vrućinu iza ugla.” Izvrstan za izvođenje pljački, manje u praksi za započinjanje veze, što baci McCauleyjev cijeli život na kocku kad se zaljubi u umjetnicu Eady (Amy Brenneman). Dok McCauley postaje ozbiljan u vezi s Eady do tačke u kojoj krši svoj zavjet da će pobjeći s njom, Hanna se odvaja od svoje žene – čak je zatiče u prevari.

heat
FOTO: FILM HEAT
heat

Još jedan par koji daje dobar kontrast filmu je način na koji se McCauley ponaša prema svojim kolegama lopovima naspram toga kako se Hanna ponaša prema njegovim kolegama. McCauleyeva ekipa je više poput porodice; čuvaju leđa jedni drugima i čak zajedno jedu u restoranima, a svaki član posade dovodi svoju porodicu. U skladu s tom odanošću, McCauley pronalazi i brutalno pogubljuje Waingra nakon što je prodao ostale članove njihove bande LAPD-u. Nasuprot tome, Hanna svoje kolege policajce vidi kao nešto više od oruđa koje treba koristiti u potrazi za pravdom. Također ne voli previše ljude koji mu se nađu na putu i često im prijeti zatvorskom kaznom ili nečim gorim.

Naposljetku, Hanna i McCauley se susreću licem u lice u restoranu, u najupečatljivijoj sceni filma. Tamo govore o svojoj opsesivnoj prirodi i kako ne mogu zaustaviti ono za što su stvoreni. Mann ovdje dovodi polako tinjajući intenzitet do vrenja, dok De Niro i Pacino zure jedan u drugog. “Ti radiš što radiš, a ja radim ono što moram”, kaže Hanna McCauleyju. “A sad kad smo licem u lice, ako sam tamo i moram te skloniti, neće mi se svidjeti.” McCauley odgovara: “Šta ako ste me zatočili i ja vas moram skloniti? Jer bez obzira na sve, nećete mi stati na put.” Ova se razmjena pokazala proročanskom, jer njih dvoje imaju posljednju pucnjavu na aerodromu i Hanna smrtno puca u McCauleyja. Ipak, u trenutku otrežnjenja, Heat se približava Hanni koji stoji nad McCauleyjevim mrtvim tijelom, hvatajući ga za ruku. Na kraju je dvojac pronašao vezu jedno s drugim.

Heat je također jedan od najnapetijih filmova ikada. Mann zna kako izgraditi neizvjesnost, dok njegova kamera prati McCauleyja i ekipu dok hodaju kroz banku s namjerom da je opljačkaju. Odatle, akcija eskalira u vatrenu borbu – meci razbijaju staklo, parajući meso i šaljući krv u zrak. Mann je snimio cijeli film na licu mjesta, što je rezultiralo još impresivnijim iskustvom. Na rubu ste svog sjedala gledajući McCauleyja i njegovu ekipu kako pokušavaju pobjeći i osjetite olakšanje kada uspiju.

I držeći se u skladu sa svojim budućim filmovima, Mann je glumačku postavu naslagao nizom talenata. Osim De Nira, Pacina i Portman, tu je i Val Kilmer kao McCauleyeva desna ruka Chris Shiherlis; Jon Voight kao njegova ograda Nate; i Ashley Judd kao Chrisova žena Charlene. Čak i Dennis Haysbert i Danny Trejo imaju kratke uloge. I svaki glumac koristi svoje vrijeme pred ekranom: Haysbert, na primjer, glumi lika koji izlazi iz zatvora i želi krenuti poštenim putem, ali na kraju bude vozač za bijeg McCauleyjeve ekipe. Mann je u svom filmu koristio i stvarne članove LAPD-a, što dodatno pridonosi autentičnosti.

Mann je nedavno napisao nastavak Heata, koji pokriva živote McCauleyja i Hanne prije događaja u filmu. Inspirirao je i druge filmove, ponajviše Dark Knight jer je režiser Christopher Nolan Mannov veliki obožavatelj, a William Fichtner igra ulogu u oba filma.

Kad se sve sabere, Heat je jedan od rijetkih filmova koji uspijeva opravdati svoju reputaciju godinama nakon debija. Ako tražite dobar triler ili imate malo vremena, pogledajte ga. Nećete požaliti.