Retrovizor

Filmofon u prošlost / The Departed: Zamke za pacove

Filmofon u novom izdanju o filmu The Departed

the departed
FOTO: WARNER BROS. ENTERTAINMENT INC.
the departed

Bostonski gangster Frank Costello prislonio je pištolj ženi na potiljak, povukao obarač na nonšalantan način na koji bi zapalio cigaretu i, dok se ona spotiče preko već ubijenog leša svog supruga, ležerno govori: “Pala je čudno”.

Opscen i opasno lud, Costello je pokretačka snaga filma The Departed, povratka Martina Scorsesea njegovim urbanim korijenima. Glumi ga Jack Nicholson. Ovo označava prvo udruživanje vrhunskih američkih kinematografskih igrača.

Ostale recenzije:

Terminator

The Silence of the Lambs

Matrix

Scarface

Forrest Gump

Radeći prema scenariju Williama Monahana, koji u bostonsko podzemlje prenosi radnju hit hongkonškog trilera Infernal Affairs, Scorsese je osmislio priču koja koristi istu premisu, ali djeluje kao potpuno drugačija zvijer. Novi ili poboljšani likovi – posebice značajno pojačana uloga Nicholsonova Costella u usporedbi sa Samom Erica Tsanga – ostavit će čak i obožavatelje originala da pogađaju kako će se tačno događaji odvijati.

Postavka zasigurno izvlači najbolje iz glumačke postave, koju predvode Leonardo DiCaprio i Matt Damon, koja vjerojatno nije navikla raditi u tuđoj sjeni. DiCaprio je Billy Costigan, policajac koji se probija unutar Costellove bande; Damon je Colin Sullivan, kriminalčev štićenik koji je od mladosti pripreman da postane policijska krtica, koja curi informacije iz policije.

the departed
FOTO: WARNER BROS. ENTERTAINMENT INC.
the departed

Uravnotežujući svoje vodeće ljude jedne protiv drugih, Scorsese ne cilja na svoju uobičajenu kriminalnu antropologiju, slikajući korijensku sliku bostonskog kriminalnog svijeta sličnog New Yorku u Goodfellasu. Njegov fokus je na povjerenju i izdaji – kako čovjek može zadržati vlastiti identitet kada je prisiljen živjeti životom koji nije njegov. A DiCaprio i Damon su savršena protuteža jedan drugome, uspjevši (kao što su to učinili Tony Leung i Andy Lau u originalu) ponuditi uvjerljivu studiju slučaja dviju strana istog novčića, neprijatelja definiranih istom dilemom.

Policijski detektiv Sullivan isprva se čini da se iznimno ugodno osjeća u ulozi koju igra. Dok se penje po hijerarhiji bostonske policije – i okuplja ono što izvana nalikuje normalnom životu – Sullivan se uspijeva pozicionirati tako da bude dio radne skupine okupljene kako bi uhvatili Costella. Druga strana je Costigan, nedavno diplomirani policajac čija porodica ima labave veze s mafijom – što ga čini savršenim doušnikom za ubacivanje u Costellovu bandu. Sam, i priznajući da tako loša krv ne teče njegovim venama, Costigan prihvaća misiju koja će konačno izvući na vidjelo nasilno nasljeđe koje ne može zaustaviti. Ugodan uz Scorsesea nakon Bandi New Yorka i Avijatičara, DiCaprio dobiva najtežu ulogu i ispunjava je: njegov Billy Costigan vitaliziran je osjećajem panike i očaja što ga čini simpatičnijim od Damona, koji je opterećen licemjernijom ulogom – Sullivanom ne može sakriti od sebe činjenicu da je loša jabuka koja živi od prilika, a ne od zasluga.

Ipak, usprkos svom mladenačkom talentu (a imamo i Marka Wahlberga da pojača mladolikost filma), The Departed pripada Nicholsonu i Franku Costellu, čovjeku nepredvidive prirode koji ne voli samo nasilje, on je toliko opsjednut njime da mu je to prirodno kao disanje. Teško je reći koje su njegove riječi proizašle iz Monahanova scenarija, a koje je dodao glumac, koji, na poznati način, liku daje podmukao šarm koliko i istinska opasnost, koristeći strah (bilo fizički, verbalni ili seksualni) kao alat da dobije upravo ono što želi. Tokom jednog telefonskog razgovora sa Sullivanom, on u nekoliko trenutaka pretvara Damonov lik iz alfa mužjaka u podređenog psića. Zatim, on je Jack Nicholson. A kada ‘Jack’ prijeti da će pretjerati – a ponekad glumac ode previše da bi čak i on sam to mogao podnijeti – Scorsese uskoči da udari i održi priču čvrsto ukorijenjenu u stvarnosti.

Kada je u pitanju dinamika snimanja filmova, Scorsese još uvijek ima asove u rukavu – pucnjava u liftu u trećem činu je prenapeta. The Departed je svojevrsni vremeplov: podsjeća na bogatstvo i moralnu dvosmislenost hollywoodskih 70-ih, predstavljajući priče o stvarnim ljudima bez briga o prijelazu u novi milenij. Psuju, seksaju se, lažu, tuku se – a ponekad umiru užasno. Ovo je vrhunski osmišljen film koji se drži pored, recimo, Serpica i Francuske veze, sa svojim amoralnim likovima i intenzivnom, realističnom radnjom. Ipak, uprkos brojnim slojevima, redatelj očito nema ambiciju otvoriti novi put. Iznenađujući trenuci humora koji nadopunjuju priču sugeriraju da se zabavlja s filmom koji ga vraća na opake ulice, ali bez namjere da detaljno opisuje zupčanike kriminalnog svijeta. Nije Goodfellas ili Casino, ali ni ne mora biti. Ima Jacka Nicholsona.

Prihvati notifikacije