Magazin

Upoznajte bogatog dedu Audija

Ako je vaš ljubimac na četri točka kojim slučajem Audi onda bi trebali znati kako se zvao njegov bogati deda.

FOTO: EPA-EFE
FOTO: EPA-EFE
Na slici je Horch 850 Pullmann Baur Cabrio' iz 1936. godine od strane Audija na sajmu automobila 'AMI' u Lajpcigu 2007.

Njemačka kao jedna od vodećih sila automobilske industrije izrodila je veliki broj vozila koje danas neki ljudi sa ponosom voze, a ne znaju historiju njihovih četvorotočkaša.

Davne 1899. godine Avgust Horh i njegov poslovni partner Sali Herc osnivaju kompaniju Horh u Kelnu koja će poslije određenog vremena preći u kompaniju pod imenom Audi.

Osnivanje kompanije

Avgust Horh kuje svoj zanat kao menadžer proizvodnje u kompaniji Karla Benca. Poslije određenog rada kod ovog proizvođača odlučuje da osnuje kompaniju zajedno sa Salijem Hercom u Kelnu, ali već 1902. godine sele kompaniju u Rajhenbah im Fogtland pod nazivom Horch & Cie. Motorwagenwerke AG kao aukcionarsko društvo u Cvikau. Avgust Horh zbog problema sa finasijskim direktorom biva primoran da osnuje drugu kompaniju pod nazivom Avugust Horch Automobilwerke GmbH u Cvikau 1909. godine, ali zbog prethodne kompanije koja je takođe bila registrovana na ime ,, Horch” mijenja naziv kompanije u Audi Automobilwerke u sudu u Cvikau. Ime Audi mijenja na prijedlog jednog sina njegovog kolege koji prevodi njemački glagol ,,horch” što znači slušati na latinski i izvodi naziv ,,Audi”.

Prvi modeli kompanije Horh

Godine 1901. Horh proizvodi automobil sa dva cilindra od 5 do 10 konjskih snaga. Sledeći automobil koji proizvodi je 4,6 hp sa blokom motora od legure što je tada bilo zadivljujuće. Model sa otvorenom karoserijom, osvjetljenjem i kvačilom sa trenjem. Auto je imao pogonsku osovinu za prenos snage na točkove, a njegova brzina jedva da je prolazila 32 km/č. Horh 1902. godine proizvodi model 20hp od 20 KS sa četiri cilindra, a naredne 1903. godine predstavlja svoj auto na sajmu u Frankfurtu. Godine 1907. izlazi prvi Horhov model sa šest cilindara i 65 KS koji se nije tako dokazao za razliku od modela 12/28 koji izlazi 1908. godine i predstavlja veliku senzaciju.

Izgradnja kompanije bez Avgusta Horha

Kako se bliži Prvi svjetski rat problemi u poslu sve više rastu pa tako Avgust Horh čije ime nosi kompanija odlučuje da je napusti i formira 16. jula 1909. godine drugu firmu u Cvikau, a modeli njegove kompanije nose naziv Audi. Tokom Velikog rata Horh kompanija nastavlja sa svojom proizvodnjom modela sa četiri cilindra i snagom od 14 KS do 60KS.

FOTO: EPA-EFE/ZOLTAN MATHE HUNGARY OUT
FOTO: EPA-EFE/ZOLTAN MATHE HUNGARY OUT

Novi vlasnici

Početkom dvadesetih godina prošlog vijeka firma zapada u finasijske probleme pa prelazi u ruke Morica Štrausa njemačkog inženjera i preduzetnika koji premješta centralu u Berlin i zapošljava Pola Dajmlera kao tehničkog direktora. Tokom tih godina pod vođstvom ova dva preduzetnika Horh se razvija u veoma poštovanog proizvođača vozila u Berlinu i izbacuju na tržište motor sa osam cilindara.

Globalna ekonomska kriza uništava Štrausove dalje planove sa Horhom pa on sve svoje akcije rasprodaje, a centrala ponovo odlazi u Cvikau. Kompaniju kupuje Jergen Skafte Razmusen koji je bio vlasnik DKW-a i koji pribavlja pravo na proizvodnju američkih motora rikenbeker koji su bili pogodni za nove modele automobila. Godine 1930. Pol Dajmler napušta Horh, a na njegovo mjesto dolazi Fric Fidler koji predstavlja novu seriju sa jednim bregastim vratilom, zapreminom od 4,5 i 4,9 litara te snagom od 100KS do 120KS.

Savez proizvođača

Velika ekonomska kriza koja zahvata svijet dovela je do istorijskog saveza kompanija Horh, Audi, DKW i Vanderer i 29. juna 1932. godine formiraju Auto Union AG u Kemiku, a za logotip biraju četiri spojena prstena koje poslje preuzima kompanija Audi za svoj logo. Horh 1936. godine u Cvikau predstavlja osmocilindrični luksuzni automobil i proizvodi B8 automobile, skromnije, ali i dalje visokokvalitetne sa snagom od 70 KS do 90KS. Horh u okviru saveza bavi se proizvodnjom trkačkih automobila tipova od A do D serije. Između 1935. godine i 1937.godine automobili Auto Uniona pobjeđuju u 25 trka, a vozili su ih Ernst fon Delius, Tazio Nuvolari, Bernd Rozemejer, Hans Stuk i Ahil Varci.

Prelazak na vojnička vozila

Proizvodnja civilnih vozila se iznenada obustavlja nakon marta 1940. godine kada Auto Union postaje glavni proizvođač vozila za njemački Vermaht. Proizvode se putnički automobili kao što su Horch 108, Horch 901 i Vanderer 901.

FOTO: PRINTSCREEN VIDEO YOUTUBE / MICK WILSON
FOTO: PRINTSCREEN VIDEO YOUTUBE / MICK WILSON
FOTO: OORLOGSMUSEUM.NL
FOTO: OORLOGSMUSEUM.NL
FOTO: MILWEB.NET
FOTO: MILWEB.NET

Poslije rata

Poslije završetka rata Auto Union AG je raspušten i seli se u Ingloštat u Zapadnu Njemačku i osniva se novi Auto Union GmbH gdje se nastavlja proizvodnja civilnih automobila. Preostale fabrike Horha u Istočnoj Njemačkoj između 1955. i 1958. godine proizvode šestocilindrični model pod nazivom Horch P240. Godine 1958. dolazi do ponovnog ujedinjena Horha i Audia, a naziv kompanije prelazi u Audi.

Najluksuzniji modeli

Najluksuzniji model auta koji proizvodi Horh je 853 A ,1937. godine koji je bio snažniji od modela 853. Karoserija modela 853 A je bila bolje opremljena za razliku od ostalih predhodnih modela, a on se izdvaja luksuzno stilizovanim sportskim kabrioletima u to vrijeme. Nekoliko automobila se izdvaja kao posebno naprednim za to vrijeme koji su rađeni pod nadzorom Ermana et Roseija u Parizi.

Prije nego što je rat buknuo Horh proizvodi nešto više od 400 modela 853A koji su bili opremljeni različitom karoserijom. Upravo ti modeli predstavljaju poslasticu za današnje kolekcionare koji izdvajaju za ove modele i više od pola miliona dolara. Jedan od posebno luksuznih modela je 830 BL iz 1936. godine koji je pripadao Šarl de Golu francuskom vojnom zapovjedniku i državniku. Ovaj auto možete danas naći u Vojno-istorijskom muzeju u Drezdenu. Posebno interesantni su ostali i šalovi sa Horh logom koje su se dijelili krajem 30- ih godina prošlog vijeka samo najbogatijim vozačima, a danas predstavljaju glavnu opsesiju kolekcionara.

Iako kompanija pod nazivom Horh više ne postoji ovaj automobil ostaće veoma cijenjen ne samo kao vozilo nego i kao umjetnost vremena koje je ocrtavalo tadašnji način života visokog društva Evrope.