Magazin

TAJNO DRUŠTVO Njihovi pripadnici nose maske, komuniciraju sa precima, a u nekim slučajevima i ubijaju

Tajno društvo po imenu Niau postoji već vijekovima u jugoistočnoj Africi, iako danas predstavljaju omaž tradiciji, u nekim udaljenim afričkim selima i dalje postoje ljude koji izlaze prerušeni noću i dozivaju boga Čatua.

FOTO: SHUTTERSTOCK
FOTO: SHUTTERSTOCK

Кo su njegovi članovi? Ovo niko ne može pouzdano reći, jer ni jedan starosjedilac ne zna ko se zaista nalazi iza strašne maske. Članovi ovog društva se kriju na grobljima i tu oblače, i pod okriljem noći izlaze na puteve, ulaze u sela, prerušeni u divlje životinje i strašne demone. Njihove maske mogu da predstavljaju različite forme, dok su njihova tijela umazana glinom i blatom. A kada neko u selu umre, izvode strašan ples smrti, koji može da potraje i više od jednog dana.

U početku bješe Čautu

Ovaj kult je nastao prije više hiljada godina među Bantu narodima, centralne i južne Afrike. Prema legendi, sav život na zemlji stvorio je bog Čautu, koji je u početku živio sa svim ljudima i životinjama. Ali kada su ljudi otkrili vatru, bog se naljutio i otišao u raj, ostavljajući svoje štićenike na milost i nemilost sudbini.

Jedina veza sa bogom bile su duše predaka. Oni, prema vjerovanjima, mogu lako da se kreću između zemlje i neba i pitaju Čautu o kiši, o žetvi, ili o uspješnom lovu. Oličenje ovih istih duhova su Niau vračevi koji vrhovnom božanstvu prenose sve zahtjeve i želje ljudi.

Stoga, ovo nije religija u uobičajenom smislu riječi, jer kult nema svoje sveštenike, hramove i idole. Ukoliko posjetite neko afričko selo u centralnoj ili južnoj Africi i pitate ih o članovima niau tajnog društva, oni će odgovoriti da nemaju nijednog. Jer u običnom životu oni pažljivo skrivaju svoju pripadnost kultu i vode normalan život. Ali čim neko umre u selu ili zaprijeti suša, a mršave krave prestanu da daju mlijeko, oni se u toku noći pojavljuju u selu.

Neki od njih sa strašnim maskama, neki na štulama, drugi u formi životinja. Maske imaju za cilj da simbolizuju sve ljudske grehe i vrline – sujetu, glupost, pohlepu, požudu, dobrotu, skromnost. Oni ne dolaze samo u selo, već započinju svoj divlji ples kako bi komunicirali sa duhovima svojih predaka. Istovremeno, oni ispuštaju zastrašujuće zvuke, pomamno se valjaju po zemlji i zapadaju u trans.

Mještani ih se plaše jer svako ko nosi masku, oponaša duha kog predstavlja na zemlji. Ukoliko je u pitanju proždrljivost, onda će čovek pod njegovom maskom otimati hranu drugima. Ukoliko oponaša neku životinju, on će dozvoliti drugima da ga jašu, ali najstrašniji i najopasniji jeste onaj koji ima pravo čak i da ubija ljude.

Logika Bantu naroda je jednostavna, ukoliko u selu nema dugo kiše za to je kriv loš čovjek. Кo je on ne zna se, a kolektivni um može označiti svakog njegovog stanovnika kao “lošeg” zbog najmanje sitnice. A kada predstavnici duša predaka uđu u selo, dani ovog čoveka su odbrojani. Njegova kuća će biti uništena, a najopasniji među njima će obaviti ubistvo.

Danas se ova ritualna ubistva gotovo da se i ne praktikuju, a veo tajne koji je prekrivao Niau kult svih ovih godina gotovo je splasnuo. Ritualni plesovi sa oslikanim maskama su više omaž tradiciji i dio predstave za turiste, iako u nekom manjem afričkom selu i sada možete noću sresti ljude koji podižu ruke ka nebu i dozivaju boga Čatua, piše National Geographic.