Кo su njegovi članovi? Ovo niko ne može pouzdano reći, jer ni jedan starosjedilac ne zna ko se zaista nalazi iza strašne maske. Članovi ovog društva se kriju na grobljima i tu oblače, i pod okriljem noći izlaze na puteve, ulaze u sela, prerušeni u divlje životinje i strašne demone. Njihove maske mogu da predstavljaju različite forme, dok su njihova tijela umazana glinom i blatom. A kada neko u selu umre, izvode strašan ples smrti, koji može da potraje i više od jednog dana.
U početku bješe Čautu
Ovaj kult je nastao prije više hiljada godina među Bantu narodima, centralne i južne Afrike. Prema legendi, sav život na zemlji stvorio je bog Čautu, koji je u početku živio sa svim ljudima i životinjama. Ali kada su ljudi otkrili vatru, bog se naljutio i otišao u raj, ostavljajući svoje štićenike na milost i nemilost sudbini.
Jedina veza sa bogom bile su duše predaka. Oni, prema vjerovanjima, mogu lako da se kreću između zemlje i neba i pitaju Čautu o kiši, o žetvi, ili o uspješnom lovu. Oličenje ovih istih duhova su Niau vračevi koji vrhovnom božanstvu prenose sve zahtjeve i želje ljudi.
Stoga, ovo nije religija u uobičajenom smislu riječi, jer kult nema svoje sveštenike, hramove i idole. Ukoliko posjetite neko afričko selo u centralnoj ili južnoj Africi i pitate ih o članovima niau tajnog društva, oni će odgovoriti da nemaju nijednog. Jer u običnom životu oni pažljivo skrivaju svoju pripadnost kultu i vode normalan život. Ali čim neko umre u selu ili zaprijeti suša, a mršave krave prestanu da daju mlijeko, oni se u toku noći pojavljuju u selu.
Neki od njih sa strašnim maskama, neki na štulama, drugi u formi životinja. Maske imaju za cilj da simbolizuju sve ljudske grehe i vrline – sujetu, glupost, pohlepu, požudu, dobrotu, skromnost. Oni ne dolaze samo u selo, već započinju svoj divlji ples kako bi komunicirali sa duhovima svojih predaka. Istovremeno, oni ispuštaju zastrašujuće zvuke, pomamno se valjaju po zemlji i zapadaju u trans.
Mještani ih se plaše jer svako ko nosi masku, oponaša duha kog predstavlja na zemlji. Ukoliko je u pitanju proždrljivost, onda će čovek pod njegovom maskom otimati hranu drugima. Ukoliko oponaša neku životinju, on će dozvoliti drugima da ga jašu, ali najstrašniji i najopasniji jeste onaj koji ima pravo čak i da ubija ljude.
Logika Bantu naroda je jednostavna, ukoliko u selu nema dugo kiše za to je kriv loš čovjek. Кo je on ne zna se, a kolektivni um može označiti svakog njegovog stanovnika kao “lošeg” zbog najmanje sitnice. A kada predstavnici duša predaka uđu u selo, dani ovog čoveka su odbrojani. Njegova kuća će biti uništena, a najopasniji među njima će obaviti ubistvo.
Danas se ova ritualna ubistva gotovo da se i ne praktikuju, a veo tajne koji je prekrivao Niau kult svih ovih godina gotovo je splasnuo. Ritualni plesovi sa oslikanim maskama su više omaž tradiciji i dio predstave za turiste, iako u nekom manjem afričkom selu i sada možete noću sresti ljude koji podižu ruke ka nebu i dozivaju boga Čatua, piše National Geographic.