Retrovizor

Jedinstveni beogradski mostovi svjedoci burne historije (FOTO)

U Beogradu, glavnom gradu Srbije, nalazi se čak deset mostova.

FOTO: AA
FOTO: AA

Preko Save se prelazi Starim i Novim željezničkim mostom, Brankovim, Starim savskim mostom, Gazelom, Mostom na Adi, Ostružničkim i mostom koji povezuje Obrenovac i Surčin.

Iznad Dunava se nalaze Pančevački i Pupinov most, javlja Anadolu.

Brankov most nastavak je Brankove ulice, koja nosi ime po pjesniku Branku Radičeviću. Podignut je 1956. godine na mjestu gdje se između dva rata nalazio Most kralja Aleksandra I Karađorđevića, sa stubovima u srpsko-vizantijskom stilu i čeličnim užadima, srušen na početku rata.

Kako je Nijemcima poslije osvajanja Beograda nedostatak mosta na ovom mjestu predstavljao problem, 1942. godine su dopremili i montirali današnji Savski most, kojim je od 1984. godine krenuo i tramvajski saobraćaj.

Most na Adi svečano je otvoren 1. januara 2012. godine. Jedan od novih simbola Beograda, most sa kosim zategama i pilonom visokim 200 metara iznad Ade Ciganlije, djelo je slovenačkog tima – konstruktora Viktora Markelja i arhitekte Petera Gabrijelčiča. Most ima šest saobraćajnih traka, prostor za kolosijeke budućeg metroa i dvije pješačko-biciklističke staze.

Najmlađi među beogradskim mostovima, most na Adi je takođe među najvećim visećim mostovima na svijetu koji stoji na samo jednom stubu. Ovaj most je možda i najljepši u Beogradu i postao je jedan od vizuelnih simbola grada.

Gazela je u saobraćaj puštena 1970. godine, pod imenom koje joj je dao akademik Đorđe Lazarević, poznati stručnjak u oblasti betonskih konstrukcija. Najprometniji i najopterećeniji most u Beogradu je upravo Gazela, a naziv je dobio po tome što iz profila podsjeća na gazelu koja preskače rijeku.

FOTO: AA
FOTO: AA
FOTO: AA
FOTO: AA
FOTO: AA
FOTO: AA
FOTO: AA
FOTO: AA

Stari savski most je izgrađen 1942. godine, kao Most princa Eugena, pošto je Most kralja Aleksandra koji je povezivao Beograd i Zemun bio srušen.

Savski most je najmanji most u Beogradu, a pored putnog saobraćaja preko njega prelaze i tramvaji.

Stari željeznički most je izgrađen 1884. godine i najstariji je most u Beogradu. Izgrađen je kako bi se Beograd povezao sa Zemunom, koji je tada bio u Austrougarskoj. Rušen je dva puta – na početku Prvog i Drugog svjetskog rata, kako bi se neprijateljskim vojskama otežao pristup Beogradu.

Novi željeznički most je jedan od vizuelnih simbola Beograda, pogotovo noću kada se na njemu upale neobična dekorativna svjetla.

Prvi je željeznički viseći most u Evropi na kome je primijenjen sistem zategnutih užadi. Dugačak je 1928 metara.

Pupinov most povezuje Zemun i Borču od 2014. godine i to je najskorije izgrađen most u Beogradu. Ovo je prvi most sagrađen na Dunavu od 1935. godine, kada je sagrađen Pančevački most. Dug je 1.517 metara i dio je obilaznice oko Beograda.

Pančevački most je najduži beogradski most. Izgrađen je 1935. godine. Proteže se preko rijeke Dunav te povezuje stari dio Beograda s predgrađima koja se nalaze u Vojvodini te s gradom Pančevo.

U prometnom smislu ovo je vrlo značajan objekat, jer povezuje Beograd s velikim dijelom Vojvodine. Most ima po dvije trake u oba smjera za cestovni promet. Dug je 1.526 metara, a visok devet.