Retrovizor

9. januara 1996. u tramvaju je ubijena posljednja žrtva rata: Vozačica se prisjetila svega

Na današnji dan, 9. januara 1996. godine, u Sarajevu je ubijena posljednja žrtva rata mučkim granatnim napadom za koji se vjeruje da je izvršen iz pravca Grbavice.

FOTO: FACEBOOK / MUZEJ OPSADE SARAJEVA
FOTO: FACEBOOK / MUZEJ OPSADE SARAJEVA

U ovom napadu ubijena je Mirsada Durić, a ranjeno 19 građana Sarajeva. Dijelovi tramvaja u kojem je stradala posljednja žrtva rata još uvijek se čuvaju u Muzeju opsade Sarajeva.

Na svojoj Facebook stranici posvetili su objavu ovom strašnom zločinu i intervjuisali Mehtibu Dževlan, vozačicu GRAS-a koja je tada upravljala tramvajem. Ova hrabra žena je podijelila svoju priču i doživljaj gnusnog zločina.

“Dana 9. janura 1996., krenula sam na vožnju od Baščaršije do Ilidže. Tramvaj je bio pun ljudi, djece. Svo vrijeme sam bila napeta. Negdje oko Mašinske škole sam osjetila nešto čudno s lijeve strane. Nastavila sam voziti i zaustavila se na stanici ‘Muzeji‘. Samo što sam otvorila vrata da ljudi izađu desio se snažan udar. Ljudi su vrištali. Žena koja je stajala iza mene je pala na pod. Bila je krvava. Putnici su počeli iskakati iz tramvaja. Nisam mogla krenuti dalje da nas sklonim s brisanog prostora, jer su ljudi stalno izlazili i bilo je nemoguće zatvoriti vrata – a tramvaj se tako ne može pokrenuti. Bilo je strašno.

Ali odnekud čovjek dobije snagu, pa nekako i prisebnost dođe kad se najmanje nadamo. Uspjela sam s putnicima nekako da usaglasim da zatvorim vrata, da možemo krenuti, jer tu su mogli da gađaju gdje su htjeli, u koji prozor su htjeli. Na mnoge putnike koji su istrčali iz tramvaja su pucali snajperom. Bio mi je cilj samo da zatvorim vrata, da se sklonimo, jer bili smo meta koja stoji. Čim smo opet bili u pokretu i sklonili se između zgrada i pucanje je prestalo. Dovezla sam tramvaj do Doma zdravlja ‘Omer Maslić’. Istrčala sam napolje i pozvala doktore. Odmah su konstatovali smrt žene koja je pala iza mene. Glava joj je bila raznešena.

Na TV-u su objavili kako je pogođen tramvaj i da je među poginulima i vozačica. Samo sam čekala da odem u Remizu i da nazovem kući i javim da sam živa.

Vratila sam tramvaj u Remizu i parkirala ga. Niko ga nije smio dirati dok se ne završi uviđaj. Poslije toga sam vozila još nekih 10 dana. Jedanaesti dan došao je dispečer i rekao mi da onaj tramvaj odvezem na mjesto događaja i tu ga zaustavim, na istom mjestu gdje je bio na dan nesreće. Pitao me je: ‘Mehtiba, možeš li ti to?‘ Rekla sam da mogu, jer vozila sam i jučer, samo drugi tramvaj. Kada sam ušla u tramvaj prvo sam ugledala polupane prozore, komade stakla posvuda, a zatim komade ljudskog mesa koji su se već zakorili i insekti ih jedu, krv, ostatke odjeće…

Tek tad sam postala svjesna šta se desilo. Sjela sam na mjesto vozača. Nisam mogla voziti jer nisam osjećala noge. Okrenula sam se prema kolegi i u čudu mu rekla kako ne osjećam noge. Rekao mi je: ‘Ne brini, ja ću, ali ti samo, kada dođemo na stanicu, parkiraj tramvaj isto onako kao što je bio parkiran kada se sve desilo.’

Otišli smo do stanice ‘Muzeji‘ i kolega mi je rekao da parkiram. Opet sam sjela za svoje sjedište i uhvatila se za držač na kontrolnoj tabli. Noge i dalje nisam osjećala. Počela sam plakati na sav glas, pitajući: ‘Kako? Kako je to moguće? Ja ne mogu više voziti…‘ Jednostavno, sve to je bilo jače od mene. Kolega je parkirao tramvaj po mojim uputama. Plakala sam danima, mjesecima…

Nikada više nisam sjela da vozim tramvaj.”

Dijelove tramvaja broj 3 čuvamo u Muzej opsade Sarajeva – Siege of Sarajevo Museum, naveli su iz Muzeja opsade Sarajeva u svojoj Facebook objavi. Također su se zahvalili GRAS-u, Mehtibi Dževlan i divnim ljudima iz Remize na izjavama.