Odgovor koji nerijetko dobijete dok razgledate po kafićima u Sarajevu, Visokom, Zenici, Kiseljaku, Kaknju, Travniku i sigurno i drugim gradovima Federacije da li ima pepeljare na stolu, ili naljepnice na zidu da se ne smije pušiti jeste, “samo vi sjednite, sad će i pepeljara, ima još vremena da zakon zaživi”.
Uprkos tome što je usvojen krajem marta 2022. godine, zakon kojim se zabranjuje konzumiranje cigareta i duhanskih proizvoda u svim zatvorenim javnim objektima na području bosanskohercegovačkog entiteta Federacija BiH u praksi nije zaživio u svim ugostiteljskim objektima.
Zanimljivo je da se ovaj zakon ne odnosi na entitet RS-a, niti se isti trenutno razmatra.
Ugostitelji, na koje se, možda, i ponajviše zakon odnosi, smatraju da nije trebao biti donesen samo u Federaciji BiH, kad već nije donesen u Republici Srpskoj te da se trebalo krenuti s državnog vrha ka nižim nivoima jednako i paralelno.
U neformalnom razgovoru sa sarajevskim konobarom u ugostiteljskom objektu u kojem se prodaju nargile, kazao nam je kako je primjena zabrane pušenja besmislena i kako će isključivu korist imati inspekcije.
“Ovo je jedan apsurd kao i sve u ovoj državi. Uslovljavaju nas da odvojimo prostor za nepušače u nargila baru, pa onaj ko ne puši ovdje neće ni doći. Drugo, odete u Lukavicu i najnormalnije nema zabrane pušenja. Nama će u Sarajevu poslati inspekcije iz Mostara jer HDZ-u treba para, to je moje mišljenje. Naklatit će se pojedincima, neće se ovdje zakon provoditi kod sviju isto. Svi mi znamo kafiće koje inspekcija namjerno zaobilazi, a kod nekih će da dolaze i tri puta u sedmici”, kazao nam je sarajevski konobar svoje mišljenje.
Ovakav stav itekako ima smisla, ako se samo sjetimo da HDZ BiH zakonski štiti vrtoglave zarade kladionica i kockarnica koje nude jednu od društveno najpogubnijih profitnih djelatnosti u Federaciji BiH, odbijajući da se na njihov veliki dio uvede porez. Tako da je vrlo moguće da će upravo finansijska inspekcija doći iz redova HDZ-a u kontrolu dima u Federaciji. Zato je i opravdano pitanje hoće li HDZ kontrolisati dim u Federaciji, a šta je sa RS-om? Zašto dvostruki aršini?
“U skladu sa zakonom, najširi djelokrug nadležnosti imaju kantonalni sanitarni, tržišni, prosvjetni i inspektori rada, koji su nadležni za kontrolu primjene zakona u svim drugim objektima, uključujući i ugostiteljske. S obzirom na veliki broj privrednih subjekata i javnih ustanova u Federaciji BiH, koji podliježu primjeni zakona, evidentan je manjak kapaciteta inspekcijskih organa u Federaciji BiH za vršenje poslova iz punog obima nadležnosti propisanih zakonom”, pojašnjavaju iz Federalne uprave za inspekcijske poslove.
Sarajevski konobar nam je naglasio i kako su ugostiteljski objekti dužni prostor opremiti sistemom ventilacije i filtracije zraka, kao i uređajem za mjerenje i prikazivanje podataka, a koji su i veoma skupi, što će u konačnici imati negativne ekonomske posljedice.
Dodaje kako su se i prije same izrade i usvajanja zakona morali pozvati i oni kojih se on tiče, kako bi se čulo i njihovo mišljenje, konkretno ugostitelji i hotelijeri, jer neke stvari nemaju nikakvog smisla u praksi.
Kada je riječ o kaznama, one će se početi naplaćivati 12 mjeseci nakon početka primjene, odnosno od dana stupanja na snagu podzakonskih akata donesenih na osnovu ovog zakona. Što znači, još uvijek ima vremena da kafići i drugi ugostiteljski objekti prilagode svoje prostore za nepušače, inače nakon Nove godine prema najavama, slijede intenzivne kontrole na terenu.
U slučaju da lice ne poštuje zabranu pušenja, vlasnik, odnosno korisnik prostora ili mjesta u kojem je pušenje zabranjeno dužan je lice: opomenuti; uskratiti uslugu; zatražiti od lica da napusti prostor.
Pravna lica suočavaju se s kaznom od 2.000 do 5.000 KM, dok odgovorna lica mogu biti kažnjena u rasponu od 300 do 1.000 KM.
Na kraju, ne preostaje ništa drugo nego poštovati nove odluke ili, platiti kazne.