Retrovizor

Šta to Madame Pompadour i Kate Moss imaju zajedničko? Čaše u obliku grudi

Večere, zabave, saloni koje su vodile dame u Francuskoj utjecale su na razvoj posuđa i stonog pribora u Evropi u doba baroka i rokokoa.

FOTO: EPA-EFE / VIDA PRESS
FOTO: EPA-EFE / VIDA PRESS

Raskalašna gospoda koja nije uživala samo u zabavama nego i u posebnim čašama, tanjirima i priborima za jelo od posebnih materijala, a sve te stvari su bile plod socijalizacije francuskog društva.

Vrijeme ručka na francuskom dvoru je vrijeme kada su za stolom sjedili ministri okupljeni oko kralja Luja XIII uživajući u gozbi najboljih kuhara toga vremena. Pored te prvokalasne hrane koja je krasila stolove dvorca Fontenbloa, nešto je nedostajalo, to su bili maniri za stolom ove raskalašne dvorske gospode i odgovarajući pribor koji bi pomogao u jelu. Iznerviran ponašanjem za stolom kardinal Rišelje odlučuje da se pozabavi pravilima korištenja pribora za jelo.

Armand Jean du Plessis de Richelieu ili crvena eminencija kako su ga zvali zbog crvene odore, bio je francuski kardinal i ministar kralja Luja XIII koji je ojačao francusku krunu i osnovao Francusku akademiju 1635 godine. Čovjek koji je predstavljao epohu državnog apsolutizma i ustoličio državništvo modernog doba u prvobitnom apsolustističkom obliku. Pored tih stvari značajnih za tadašnju francusku monarhiju on je bio i idejni tvorac stonog noža.

Loši maniri koji su se primjećivali za stolovima francuskog dvora veoma su nervirali kardinala Richelie. Gospoda koja je oštrim noževima bola meso, čačkala zube i zabadala oštrice u sto izazivala je neukus u takvim otmjenim prostorijama Fontenbloa. Da bi stao na kraj ovakvom ponašanju kardinal Rišelje je naredio svojim podanicima da zaoble vrhove svih oštrih noževa.

Ova ideja se vrlo dobro primila na dvoru, a ubrzo se proširila i na Francusku i ostale evropske dvorove.

Vrlo brzo dolaskom kralja Luja XIV na vlast u Francuskoj, dvor francuskog kralja se seli iz Pariza u Versaj, a pravila ponašanja za stolom se prenose i u pisanu formu. Donosi se zakon 1669. godine kojim se zabranjuje svako korištenje noževa sa šiljatim vrhom za stolom kao i korištenje istih u oružanim sukobima kako bi zaustavili kulturu nasilja tog vremena. Ova zabrana je dala vjetar u leđa zaobljenim noževima kardinala Richelieu.

Ovi zaobljeni noževi su savršeni za mazanje putera, pekmeza ili nekih drugih namaza pa nema sumnje da se i danas koriste posle 400 godina.

Pored kardinala Richelieu i Madame Pompadour je dala svoj doprinos, tako što je pozajmila svoje grudi kao kalup za plitke čaše u obliku kupe od kristala za pjenušavo vino. Madam Pompadour je bila veliki ljubitelj šampanjca što potvrđuje njena rečenica: ,,Šampanjac je jedino vino koje ostavlja ženu prelijepom nakon što ga popije”.

Madame Pompadour je važila za ženu koja je okupljala veliki broj ljudi u svom salonu u kome su se vodile filozofske rasprave u kojima je učestvovao i Voltaire. Pored tih razgovora u salonu priređivale su se i zabave koje su zahtijevale i određene čaše koje bi bile oblika upravo grudi Madame Pompadour jer kako bi se bolje nazdravilo u njeno ime nego u čašama koje su imale oblik njenih grudi.

Još jedna žena se povela ovim primjerom i dala da se izrade čaše za šampanjac u obliku njenih grudi, a zatim inzistirala da se iz ovih čaša nazdravi u njeno zdravlje, a to je bila Marija Antoaneta.

U historiju je htio da se upiše i Napoleon, ali ne svojim grudima već grudima njegove žene Josephine od čijeg su kalupa izrađeni tanjiri. godine dizajner Karl Lagerfeld je poveden ovim primjerima dizajnirao čaše za šampanjac u oblik grudi njegove muze Claudie Schiffer za svoju četvrtu reklamnu kampanju Dom Perignon. Čaša se mogla kupiti na tržišu za 3150 dolara uz koju se dobijala i jedna boca Dom Perignon iz 1995. godine.

Kada je trebala da nazdravi šampanjcem u čast svoje modne karije duge 25 godina to je učinila sa čašama u obliku svojih grudi i Kate Moss.

Umjetnica Jane McAdam Freud i londonski restoran ,,34 “ su kreirali čaše za šampanjac u slavu britanskog top-modela. Prilikom proslave svoje karijere Kate Moss je izjavila:

,,Drago mi je što sam učestvovala u ovom projektu. Čast mi je da budem pored Marijw Antoanet, kao historijske ličnosti koja me je oduvjek intrigirala”.

Vodeći se ovim primjerima iz historije ovo su uradile i zvijezde današnjeg doba, a ostaje nam samo da pomislimo ko je sljedeći?!