Magazin

Omiljeno piće mnogima: Jeste li znali šta je coca-cola trebalo da bude zapravo?

Osmog dana maja, sada već daleke 1886. godine servirana je prva coca-cola na svijetu, ali ne u kafiću, nego u Džejkobsovoj apoteci u Atlanti, u Džordžiji. Ovo je omiljeno piće mnogima.

FOTO: 
MAXIM SHIPENKOV/EPA
FOTO: MAXIM SHIPENKOV/EPA

Izum Džona Pembertona

Bila je to kreacija dr Džona Pembertona osmišljena u formi tonika za česta oboljenja. Pemberton nije imao pojma šta se sprema za njegov proizvod, kompaniju i industriju koja će u decenijama koje slijede prerasti u giganta kakav je danas.

Koka-kola nije bila njegov prvi pronalazak pića. Godine 1885. predstavio je Pembertonovu francusku vinsku koku, alkoholno piće koje je prodavao kao tonik za nerve i lijek za glavobolju, inspirisan Vinom Marijanijem. Međutim, nedugo nakon što je predstavio proizvod, njegov okrug je usvojio zakon o zabrani alkohola i on je morao da razvije bezalkoholnu verziju. Smislio je preteču Koka-kole, koja je počela da se prodaje 8. maja, piše portal guides.poc.gov.

U početku je bila sirup

Pemberton “Chemical Company”, kasnije preimenovana u “Coca-Cola”, osnovana je da bi reklamirala i prodavala proizvod. Kada je prvi put prodata, koka-kola je bila u obliku sirupa i miješana na licu mjesta; flaširanje je došlo kasnije. U početku se polako prodavala, a nažalost, Pemberton je umro 1888. godine, prije nego što je mogao da vidi kako njegova kreacija zaista raste.

Nakon što je Pemberton umro, Asa G. Čendler je preuzeo kontrolu nad kompanijom i vodio je do 1916. godine. Nakon Čendlera kompanija je prodata grupi investitora uključujući Еrnesta Vudrufa koji je doveo svog sina Roberta Vudrufa koji je vodio kompaniju dugi niz godina. Pod njegovim vođstvom kompanija je počela da flašira koka-kolu, kokain je uklonjen kao sastojak, a Monsanto je počeo da dostavlja kofein koji se koristio u koka-koli. Kasnije godine donijele su i druge promjene, uključujući uvođenje limenki 1955. godine i kupovinu drugih brendova pića kao što su Dasani, Sprajt i Fanta.

Jedna stvar je konstantna, kompanija je decenijama bila veoma poznata po svom reklamiranju i marketingu, što se odražava na tržištu Koka-kola kolekcionarskih predmeta. Stariji reklamni i novinski članci su sjajni resursi za istoriju Koka-kole, kao što je kratki članak o „rivalstvu“ “Coca-Cole” i “Chero-Cole” iz Brunsvik Njuza od 26. januara 1916. godine, prenosi Borba.me sa portala BIZlife.