Dnevni jelovnik kod nekoga je oskudniji, a kod nekoga bogatiji. Davanje sadekatu-l-fitra veže se za izdržavatelja porodice i izvršava se shodno njegovim imovinskim mogućnostima.
Kada i gdje se izvršava obaveza sadekatu-l-fitra?
Obaveza sadekatu-l-fitra izvršava se isključivo tokom ramazana, može se dati od njegova početka pa sve do prije klanjanja bajram-namaza. Zbog bereketa posljednje trećine ramazana kod nas je praksa da se tada izdvaja sadekatu-l-fitr. Izdvajanje vitara nakon klanjanja bajram-namaza se tretira kao obična sadaka. Obaveza sadekatu-l-fitra se izvršava u džematu u kojem osoba živi i pripada. U slučaju potrebe, odnosno nemogućnosti uplate u mjestu u kojem se živi, dozvoljeno je opunomoćiti drugoga da izvrši obavezu i uplati sadekatu-l-fitr u mjestu gdje opunomoćenik živi, ali da se pri tom ispoštuje visina vitara za opunomoćitelja prema njegovoj tarifi.
Šta se daje i koliko na ime sadekatu-l-fitra?
Propis sadekatu-l-fitra sprovodi se u djelo udjeljivanjem određenog iznosa. Iznos koji je bio obavezan po osobi u vrijeme poslanika Muhammeda, a.s., je jedan sa’ hrane, ili jedan sa’ ječma, datula, sira, ili grožđica na ime sadekatu-lfitra. Nakon tog perioda, u vremenima koja slijede, ovisno o samim okolnostima kao i potrebama primaoca, sadekatu-l-fitr se izdvaja u protuvrijednostima drugih prehrambenih artikala (u kukuruzu, i drugim žitaricama) kao i u novcu.
U našem vremenu, visina iznosa sadekatul-fitra, zasebno za svaki ramazan, utvrđuje se i određuje odlukom Vijeća muftija Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini. Polazna osnova za određivanje godišnje visine sadekatu-l-fitra su vrijednosti utvrđene u prethodnoj godini i aktuelne cijene prehrambenih proizvoda. Na osnovu jednodnevne ishrane obveznika, prema sadržaju njegovog dnevnog jelovnika, određene su tri kategorije sadekatu-l-fitra: za one slabijeg imovinskog stanja, za osobe srednjeg imovinskog stanja i za imućnije osobe.
Kome se daje sadekatu-l-fitr?
Pravo na sadekatu-l-fitr ima osoba koja je musliman i spada u jednu od osam kategorija spomenutih u 60. ajetu sure Et-Tewbe. Dakle, primaoci sadekatul-fitra su iste one kategorije društva kojima se daje i zekat. Tako se prema stavu hanefijskog mezheba, primjenjuju propisi koji važe za zekat i u pogledu organizacije sadekatu-l-fitra, što u našim okolnostima znači u Bejtu-l-mal.
Ko ima pravo organizovati izvršavanje vjerskih propisa?
U našoj zemlji, organizaciju vjerskog života, odgovornost i tumačenje ibadetskih propisa, prikupljanje i distribuciju zekata i sadekatu-lfitra vodila je i vodi Islamska zajednica. Smisao kur’anskog ajeta ‘’O vjernici, pokoravajte se Allahu i pokoravajte se Poslaniku i predstavnicima vašim…’’ (En-Nisa, 59.) ukazuje da ulu-l-emr (najodgovornija institucija za tumačenje i primjenu propisa Islama) ima pravo organizovati izvršavanje vjerskih propisa na način koji odgovara interesu zajednice muslimana, a obaveza vjernika je da im se pokoravaju i prihvate to uređenje, ukoliko odluke pretpostavljenih nisu u suprotnosti sa intencijama Šerijata. Naredba ‘’pokoravajte se’’ podrazumijeva obavezu izvršavanja naredbi pretpostavljenih, a onaj ko, eventualno, ne priznaje ulu-l-emr i njegove smjernice, on na sebe preuzima odgovornost svoje odluke, kao i ispravnost obavljenog ibadeta, pojasnili su iz Islamske zajednice BiH.
Podsjetimo, sadekatul-fitr za ovogodišnji ramazan iznosi 10, 15 i 20 KM, odlučilo je Vijeće muftija Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini.