Kolumne

Da je normalno mi bi sve ono što je loše dali u koncesije

Gledam spisak najvećih dužnika u FBiH, na prvom mjestu željezničari. Onda slijede rudari.

FOTO: FACEBOOK / IZUDIN KEŠETOVIĆ
FOTO: FACEBOOK / IZUDIN KEŠETOVIĆ

U Titinom vaktu bi bili na prvom mjestu po svemu dobrom. I onda nešto gledam kako nas sjetuju da dajemo sve u koncesije i neka partnerstva. Da je normalno mi bi sve ono što je loše dali u koncesije i partnerstva. Zašto? Jednostavno da bi imali koristi. Nakon rata je bila parola : ” Elektrifikacija i industrijalizacija jednako je komunizam”.

I te nove pruge i rudnici nas staviše na vrh razvijenijih ekonomija. Od feudalne države postadosmo svjetska sila. Mislim Jugoslavija. U Jugoslaviji je BiH postala republika sa sufucitom u trgovinskom i platnom bilansu. Neko će reći sa kreditima. Jeste, ali koji su bili ispod 25% DBP. Standard se mjerio stanovima, zdravstvom, školstvom, radnim mjestima, proizvedenim tonama. I onda ta naša željeznica ” propada kao žeton”.

Zar nema pameti da se uveže željeznički saobraćaj. Da se pruge modernizuju i povežu sa željezničkim prometom u R Hrvatskoj. Zašto? Zato što smo se uvijek kačili na Vinkovce , a odatle za Beograd i Zagreb. Zato je drug Tito prvo pravio pruge od Brčkog i Bosanskog Šamca prema Sarajevu i Tuzli. Znali su tadašnji ekonomski stratezi na čelu sa Borisom Kidričem i Hasanom Brkićem šta vrijedi. Danas smo ponovo nasjeli na priču da nam je šansa u aerodromima i alternativnoj energiji. Tačno. To je dobro za razvijene. Zato smo ostali bez industrije. Ostaćemo bez rudnika i željeznice. I jedni i drugi imaju dugovanja oko 2 milijarde KM . Ono 0,6 milijardi KM je sama ” boranija” .

To se može riješiti za godinu dana uz otpis i stečaj. Zato je spisak dugova u F BiH samo obmana. Dugovi preduzeća od 2,6 milijardi KM i 100.000 blokiranih računa je obična deponija smeća onih koji ne znaju šta je država. Država je ono što se zove državne željeznice, državni rudnici, državni aerodromi, državni putevi, državne bolnice, državne škole, državna preduzeća. Država nije sramota sa dugovima javnih preduzeća i ustanova. To je naša bruka. To se može i mora riješiti. Država mora imati čiste račune. Bez čistih računa imamo kriminal i propadanje. Zato se moramo posvetiti željeznici i rudnicima. Aerodromi i alternativni izvori će doći na red kada preskočimo 30% DBP razvijenijih ekonomija.

BiH treba kredit za strukturalno prilagođavanje od oko 10 milijardi KM. U tome je sva infrastruktura i ostalo. Bez toga tonemo. Željeznice i rudnici su slika našeg stanja. Vlada F BiH prvo mora sanirati dugove željeznice i rudnika.

Onda sve firme koje su sa blokiranim računima natjerati u finansijsku konsolidaciju stečaj i likvidaciju.