Svijet

Zviždač Boeinga pronađen mrtav! Za kompaniju radio 32 godine, upozoravao na probleme u avionima, demantovali ga

Bivši zaposlenik Boeinga John Barnett, poznat po uzbunjivanju javnosti u vezi sa standardima proizvodnje kompanije, pronađen je mrtav u SAD-u.

FOTO: CITIZENFREEPRES/TWITTER/SCREENSHOT
FOTO: CITIZENFREEPRES/TWITTER/SCREENSHOT

Mrtvozornik okruga Čarlston u Južnoj Karolini saopštio je da je Barnet (62) preminuo od rana koje je nanio sam sebi 9. marta, a policija istražuje slučaj.

Barnet je za Boing radio 32 godine, od kojih posljednjih sedam kao menadžer kvaliteta na “787 Dreamliner-u”, a penzionisao se 2017. godine iz zdravstvenih razloga.

Prije smrti je svjedočio u sudskom procesu protiv Boinga, navodi BBC.

Barnet je 2019. godine za BBC izjavio da su radnici, pod pritiskom, namjerno ugrađivali u avione dijelove koji su ispod standarda kvaliteta.

Takođe je rekao da je otkrio ozbiljne probleme sa sistemima kiseonika, što bi moglo značiti da jedna od četiri maske za disanje ne bi radila u hitnim slučajevima.

Barnet je kasnije naveo da radnici nisu ispoštovali procedure namijenjene praćenju komponenti kroz fabriku, što je omogućilo da neispravne komponente nestanu.

On je istakao da su u nekim slučajevima dijelovi ispod standarda kvaliteta čak uklonjeni iz kanti za otpad i stavljeni u avione koji su građeni kako bi se spriječila kašnjenja na proizvodnoj liniji.

Barnet je tvrdio da je upozorio nadređene na otkrivene probleme, ali da po tom pitanju ništa nije preduzeto.

Boing sve demantovao

Iako je Boing demantovao njegove tvrdnje, pregled američkog avio-regulatora, Federalne uprave za avijaciju (FAA) 2017. godine, potvrdio je neke od zabrinutosti bivšeg menadžera.

Utvrđeno je da je lokacija najmanje 53 dijela aviona ispod standarda kvaliteta u fabrici nepoznata i da se smatraju izgubljenima, a Boingu je tada naređeno da preduzme korektivne mjere.

Kada je riječ o bocama sa kiseonikom, kompanija je saopštila da je 2017. godine “identifikovala pojedine boce kiseonika primljene od dobavljača koje nisu bile pravilno postavljene“, ali je negirala da je bilo koja od njih ugrađena u avion.

Nakon što je otišao u penziju, Barnet je pokrenuo dugogodišnji sudski postupak protiv kompanije.

Optužio je Boing ga je omalovažavao i zaustavio njegovu karijeru zbog problema na koje je ukazao, a Boing je odbacio te optužbe.

U vrijeme svoje smrti, Barnet je bio u Čarlstonu kako bi obavio pravne intervjue u vezi sa tim slučajem.

Prošle nedjelje je dao zvaničan iskaz u kojem su ga ispitivali advokati Boinga, prije nego što ga je unakrsno ispitao njegov branilac.

Ispitivanje je trebalo da se nastavi u subotu, ali je on pronađen mrtav u svom kamionu na parkingu hotela u kom je boravio.

Trenutno su standardi proizvodnje Boinga i njegovog ključnog dobavljača “Spirit Aerosystems” pod intenzivnim ispitivanjem.

Istraživanje rada ovih kompanija uslijedilo je nakon incidenta početkom januara, kada su vrata za izlaz u slučaju nužde eksplodirala na novom “Boing 737 Maks”, ubrzo nakon polijetanja sa međunarodnog aerodroma u Portlandu.

Preliminarni izvještaj američkog Nacionalnog odbora za bezbjednost saobraćaja sugerisao je da četiri ključna zavrtnja, dizajnirana da bezbjedno drže vrata, nisu bila postavljena.