Prema podacima Poreske uprave iz septembra najveći porezni dužnik su JP Željeznice FBiH sa ukupnim dugom u iznosu od 161,75 miliona KM. I narodski kazano kao ’biber po pilavu’ od oktobra mjeseca sve im je još teže.
Katastrofalne poplave koje su zadesile Hercegovinu u oktobru 2024. godine, donijele su višemilionske gubitke privredi. Oštećena je željeznička infrastruktura, a zbog prekida transporta roba bilježe se ogromni dnevni gubici.
Predsjedavajući Predstavničkog doma Parlamenta Federacije BiH Dragan Mioković nedavno je gostujući u emisiji “Špica” na TVSA, u kontekstu razgovora o tome šta je potrebno da Vlada uradi za privredu i Željeznice FBiH koje osjete posljedice prekida prometa na pruzi Sarajevo – Čapljina, izjavio je kako je dnevni gubitak ovog preduzeća oko 300.000 KM.
Kontaktirali smo gospodina Miokovića i pitali kako bi nadležni trebali da postupe i pomognu ovom preduzeću, a on je za Bosnainfo kratko kazao:
“Opstat će Željeznice sigurno. Ovo je sistemsko pitanje koje bi zahtijevalo puno vremena i puno podataka, ono što sam siguran da će Željeznice Federacije u narednom periodu značajno poboljšati uslugu i sve ono što Željeznice rade”.
Prvobitna procjena gubitka ŽFBiH zbog nefunkcionisanja pruge Sarajevo – Ploče iznosila je oko 270.000 KM. Izjavio je to federalni premijer Nermin Nikšić u izjavi za HRT nedugo nakon poplava.
Pruga nije završena u obećanom roku od tri mjeseca, koji je postavio premijer Nikšić. V. d. direktora Željeznica FBiH Mirza Hadžibegić izjavio je prilikom obilaska radova da očekuje njeno otvaranje krajem januara ili početkom februara ove godine. Radove su obišli 13. januara.
Istom prilikom, federalna ministrica saobraćaja i komunikacija Andrijana Katić izjavila je da je dosadašnji trošak za preduzeće dosegao 12.000.000 KM, što, kada se pretvori u dnevni trošak, iznosi oko 120.000 KM dnevno.
Koliki je zaista gubitak Željeznica, poslali smo upit ovom preduzeću iz kojeg su nam odgovorili da su analize u toku i da će ih objaviti kada taj proces bude završen.
“Hvala Vam što se interesirate za poslovanje Željeznica Federacije Bosne i Hercegovine i gubitke koje smo pretrpjeli zbog oštećenja pruge u Donjoj Jablanici i prekida saobraćaja. Podatke koje tražite objavit ćemo nakon što se završe sve analize koje su u toku”, poručili su iz Željeznica Federacije za Bosnainfo.
“Stvarna šteta je u tome što je pruga u svakoj državi žila kucavica privrede. Privreda je posebno jedan dio većih subjekata, oni su doslovno plakali i tražili da se odmah krene u rekonstrukciju zbog gubitaka koje su trpili. Ne znam hoće li biti odgovornosti u smislu zašto nije početo na vrijeme i odmah, ali bih volio da vidimo i neki sudski epilog. Nije ovo stvar finansija, u infrastrukturi je najskuplje čekanje”, kazao je ranije ministar komunikacija i saobraćaja Bosne i Hercegovine Edin Forto.
Kao i uvijek kada se dogode katastrofe, tek se tada počne pričati o istim i to traje opet kratko, kao da se ništa nije desilo. Kao i za vrijeme poplava 2014. godine.
Pokušavamo sabrati gubitke, a kako riješiti situaciju i u budućnosti djelovati preventivno?
Borci za fotelje vjeruju da je bolje ulagati u izbore, nego ulagati u zaštitu životne sredine. Možemo li očekivati od naše države da iznese ozbiljne planove prevencije i podigne razinu spremnosti za ono što je tek očekuje? Priroda je poslala signal da vlasti konačno fokus usmjere prema onom što je zaista potrebno građanima BiH, a da li će, to je tek pitanje…
Posjetili smo gradilište Komadinovo Vrelo u Donjoj Jablanici, gdje se realizuje sanacija i rekonstrukcija pruge oštećene tokom nedavnih poplava. Radovi se privode kraju, a najave je da će saobraćaj ponovo biti u funkciji najkasnije početkom februara.



