Ono čime smo su se bavili u 2018. godini univerzitetski profesori, ja, prof.dr Izudin Kešetović i prof.dr Mustafa Burgić, na zahtjev Ministarstva industrije i Vlade Tuzlanskog kantona, moglo bi se svesti na nekoliko zaključaka:
• U skladu sa Ugovorom GSHL je preuzeo obavezu unosa i upisa kapitala u iznosu od 77.581.326,00KM, i to , u novcu od 38.790.663,00 KM i stvarima 38.790.663,00 KM koju nije izvršio u iznosu od45.230.908 KM; prema tome nije ispunio uslove za sticanje i vlasničkih prava od 51%. Drugastrana KHK je upisala iznos od 74.538.920,00 KM, te je u cjelosti ispunila svoje obaveze za sticanje49% vlasničkih prava.
Neizvršenje obaveza ulaganja po osnovu vlasničkih udjela GSHL uslovio je negativne efekte usmislu povećanja troškova poslovanja GIKIL-a u iznosu od 228 (miliona) KM, što je između ostalogrezultiralo kumuliranim gubicima u poslovanju u iznosu od 172 miliona KM.
• Procjena učinjene štete koje je imao GLOBAL ISPAT KIL“ d.o.o. Lukavac ( GIKIL ) zbog neispunjenja Osnovnog Ugovora se procjenjuju na 35.000.000 KM, i to uslijed: Neplanirano otkazivanje Stemcora za isporuku uglja u maju mjesecu 2013. godine koja se procjenjuje na minimalni iznos od 15.000.000 KM; Nastale štete na V – koksnoj bateriji i smanjenja njenog amortizacionog vijeka za 10 %, što kroz cijenu njene investiije iznosi minimalno 15.000.000 KM. Smanjenje ostvarivanja planiranog dohotka od rada ostalih fabrika u iznosu od 5.000.000 KM.
• Prouzrokovana šteta zbog poslovne politike Global Steel Holdingss Liitted je od 225 ( miliona) KMdaleko veća nego što je iskazana visinom uloga, obračunatih kamata i provizija jer ne sadrži i izgubljenu dobit zbog teškoća poslovanja uslijed nedostatka obrtnog kapitala. Detaljna ilidubinska analiza bi pokazala sve loše strane ovakvog koncepta poslovanja u uslovima nedostatka obrtnog kapitala, a posebno sa stanovišta likvidnosti i solventnosti.
• Stanje likvidnosti i solventnosti GLOBAL ISPAT KIL“ d.o.o. Lukavac ( GIKIL ) potrebno je ocijeniti sa stanovišta važeće zakonske regulative o finansijskom poslovanju u Federaciji Bosne i Hercegovine i to : Zakon o finansijskom poslovanju, Službene novine Federacije Bosne i Hercegovine broj 48/16 od 22.6.2016. godine i Uredbe Vlade Federacije Bosne i Hercegovine o postupku vanrednog nadzora u privrednim društvima od sistemskog značaja za Federaciju Bosne i Hercegovine, Službene novine Federacije Bosne i Hercegovine broj 83/17, od 19.102017.godine, koja nameću :
• pokretanje stečajnog postupka
• vanrednog nadzora
Zaključci prezentacije jedne dublje analize vrijede medijske i stručne pažnje. Radi se o potrebi da seovom problem posveti posebna pažnja od strane institucija vlasti Tuzlanskog kantona, Federacije BiH i države BiH.
Pitanju poslovanja sa državnim kapitalom treba posvetiti posebnu pažnu jer se radi o tzv. “narodnoj imovini” koja se tretira kao “ alajbegova slama”. S toga je potrebno pristupiti revizijamaprivatizacija i analizama pasivnih podbilansa iz postupaka privatizacija. Koristi za državu bi bile velike.
Radi se o imovini čija se vrijednost mjeri u desetinama, stotinama miliona KM ili nekoliko milijardi KM!