Kultura

Pomoć Umjetničkoj galeriji BiH za konzervaciju preostalih ikona stigla iz Japana

FOTO: FENA
FOTO: FENA

Zbirka ikona Umjetničke galerije BiH danas broji oko osamdeset djela koja su nastala u vremenskom rasponu od kraju petnaestog do početka devetnaestog vijeka.

U zbirci su zastupljena djela domaćih, italo-grčkih i ruskih ikonopisaca. Od imena domaćih ikonopisaca treba pomenuti porodicu Dimitrijević – Rafajilović, te imena poput Sanka Daskala, Simeona Lazarevića i dr. te strane ikonopisce koji pripadaju krfskoj, moskovskoj i drugim školama.

Iako nevelika, u ovoj zbirci zastupljene su sve osnovne stilske grupe ikonopisa u nas, te se unutar kolekcije mogu prepoznati glavne karakteristike svake od njih.

Ikona Sveti Dimitrije na konju iz Umjetničke galerije Biosne i Hercegovina jedan je od eksponata iz Bosne i Hercegovine koji se našao na Crvenoj listi ugroženog kulturnog nasljeđa jugoistočne Evrope iz Bosne i Hercegovine, koju je radio ICOM Jugoistočne Evrope.

Kustosica u Umjetničkoj galeriji BiH Ivana Udovičić, govoreći o tome šta za Galeriju znači da je njen eksponat na listi, ističe da se i na ovaj način skreće pažnja i na ikone koje ima Umjetnička galerija, ali i na one koje su nestale. Bitno je da se priča. O krađi, o zaštiti. Da se nešto radi. Ovo što radi ICOM je svakako važna stvar. Hoće li se ta lista zaštititi? Neće. Ali možda se potaknu neke druge priče – o traženju, o nalaženju nestalih ikona – istakla je Udovičić.

Navodi i da je u prijeratnom periodu Umjetnička galerija BiH uz Staru pravoslavnu crkvu imali najbogatiju zbirku ikona u BiH. Radi se o oko 120 ikona koje je Galerija imala u svojoj zbirci., U ratnom periodu je otkriveno da je nestalo oko 45 ikona, te dva djela Ferinanda Hodlera i tri islamska rukopisa. Udovičić kaže da je sve prijavljeno nadležnim organima. Međutim bile su ratne okolnosti, pa poratne okolnosti pa tranzicija pa ništa se nije dogodilo. I dalje se za njima traga ali nikada nikakvu informaciju, nikakav trag ni za jedno djelo nismo dobili – kaže Udovičić.

Ističe da su u vrijeme korone iskoristiili zatvorenost Galerije za detaljnu inventuru. Tad je utvrđeno da je veliki dio preostalih ikona, tačnije njih oko 80, u jako lošem stanju.

Udovčić ističe da su tražena interventna sredstva od Federalnog ministartva za kulturu, od svih nivoa i organa vlasti. Odgovor nisu dobili. Onda su zajedno sa restauratoricama napravile elaborat. Imamo dvije restauratorice, jedna je iz Galerije i jedna iz Zemaljskog muzeja, koje su napisale elaborat za svaku ikonu pojedinačno, šta kojoj treba, koliko to košta. I onda smo opet krenuli tražiti sredstva. Zbirka je heterogena. Pored domaćih ikonopisaca ima i autora iz ikonopisnih škola iz regiona ali i šire, Grčka, Rusija… – kaže kustosica Ivana Udovčić podvukavši da su aplicirali kod raznih ambasada ali nije bilo uspjeha.

Kutosica u Umjetničkoj galeriji BiH Maja Abdomerović ističe da su sredstva za konzervaciju ipak na kraju uspjeli da dobiju. Dobili smo sredstva, podršku, grant sa najneočekivanije strane svijeta. Dobili smo grant iz Japana! Znači kontaktuirali smo Grke, Ruse, Srbijance, Crnogorce. Sve naše nivoe. I naišli smo na grant japanske fondacije, na koji smo se prijavili i prošli. Ono što nas je najviše iznenadilo je, jer nismo na to naučili, da koliko smo tražili toliko smo dobili. A nismo nikakve potvrde morali dostavljati – kaže Abdomerović istakavši da je projekat koji su priložili bio kvalitetno napisan, vrlo detaljan sa svim specifikacijama. A donatori su imali samo jedan zahtjev – da se nakon što se završi rad na ikonama organizuje izložba.

Kustosica Ivana Udovičić podvukla je da sa dobijenim sredstvima mogu uraditi konzervaciju, zaustavjanje propadanja ikona, konsolidiranje, a za neke će se uraditi i retuš.

Kustosice Umjetničke galerije Bosne i Hercegovine Maja Abdomerović i Ivana Udovičić ističu da je restauracija ikona koja je u toku vrlo zahtjevan posao, s obzirom da su na papiru, drvetu. Također u BiH nema ni potrebnog materijala, te da je riječ i o specifičnim hemikalijama s posebnim uslovima za uvoz.

Također ističu da je bitno da se krenulo s procesom, te da nakon završene konzervacije ikone koje posjeduje Umjetnička galerija bar neće više propadati i biće pohranjene na adekvatan način.