Ekonomija

Polovni automobili postaju luksuz za veliki broj kupaca

Visoke cijene i rastuće kamate izbacile su polovne automobile van domašaja sve većeg broja kupaca.

FOTO: OLIVER BUNIĆ/RINGIER
FOTO: OLIVER BUNIĆ/RINGIER

To su loše vijesti za CarMax, najvećeg dilera polovnih automobila u SAD. CarMax je u četvrtak objavio da je njegova zarada pala 54 odsto (više od pola) jer je broj automobila koje je prodao u kvartalu pao 6,4 odsto u odnosu na prije godinu dana, prenosi Blic.

Kompanija je, kako javlja CNN, okrivila “izazove koji proizlaze iz široko rasprostranjenih inflatornih pritisaka, kao i rastućih kamatnih stopa i niskog povjerenja potrošača.”

Iako su više cijene podigle ukupan prihod kompanije, rezultati su bili znatno ispod predviđanja analitičara koje je anketirao Refinitiv. To je izazvalo alarm za investitore. Dionice CarMaxa pale su u četvrtak više od 24 odsto, a dionice drugih prodavača automobila takođe su narušene.

Dionice rivala polovnih automobila Carvane pale su oko 23 odsto, a AutoNationa, najvećeg trgovca novim automobilima u zemlji, oslabile su 10 odsto. Dionice mnogih proizvođača automobila, uključujući General Motors, Ford, Stellantis i Tesla, takođe bilježe pad.

Cijene automobila su u stalnom porastu u posljednje dvije godine, jer nedostatak dijelova, posebno kompjuterskih čipova, ima ograničenu ponudu zbog velike potražnje potrošača. Te više cijene bile su glavni faktor u ukupnim inflatornim pritiscima budući da otprilike 40 odsto američkih domaćinstava kupuje automobil svake godine.

Napori da se obuzdaju cijene podstakle su Federalne rezerve da povećaju kamatne stope historijskim tempom posljednjih mjeseci dok centralna banka pokušava da ublaži potražnju potrošača i uspori ekonomiju.

Cijene polovnih automobila — iako su u avgustu niže 2 odsto u odnosu na rekordno visok nivo postignut u januaru — i dalje su porasle 48 odsto u odnosu na avgust 2019. godine, prema Indeksu potrošačkih cijena, ključnoj mjeri inflacije. Cijene novih automobila dostigle su rekord u avgustu, sa rastom od čak 30 odsto u posljednje tri godine.

CarMax je objavio prosječnu prodajnu cijenu po vozilu od 28.657 dolara u tri meseca zaključno s avgustom, što je povećanje od 9,6 odsto u odnosu na godinu ranije, ali i pad od 1 odsto u odnosu na prethodni kvartal.

Ali nisu samo troškovi kupovine i finansiranja automobila otežali prodaju, kažu rukovodioci CarMaxa. Ukupni pritisci na kućne budžete zbog viših cijena u cijelosti su postali problem.

“Namirnice su skuplje nego ikad”, rekao je izvršni direktor CarMaxa William Nash u razgovoru s investitorima. “Povjerenje potrošača je rekordno nisko u novijoj historiji, mislim čak niže od vrhunca pandemije. Tako da mislim da potrošači sada drugačije odlučuju o svojoj potrošnji.”

Rezultati kompanije su bili ugroženi i zbog povećanih rezervi za pokriće potencijalnih kreditnih gubitaka u njenom finansijskom ogranku. CarMax je više nego udvostručio 35,5 miliona dolara koje je držao u rezervi prije godinu dana na 75,5 miliona na kraju poslijednjeg tromjesečja.