Svijet

Novi problemi za EU: Žila kucavica u Njemačkoj presušuje, evropskoj ekonomiji prijeti još dublji ponor 

FOTO: PIXABAY
FOTO: PIXABAY

Evropa zbog ruske blokade plina proživljava energetsku krizu, a niski vodostaj Rajne mogao bi je paralizirati. 

Rijeka Rajna u njemačkom gradu Kaubu, ključnoj tranzitnoj tački za otpremu robe – trebala bi ovog vikenda pasti na samo 47 centimetara. Da je samo sedam centimetra niža, promet njome bio bi nemoguć, piše Jutarnji. 

Evropi zbog ruske blokade plina već prijeti najveća energetska kriza u nekoliko desetljeća, a klimatske promjene, tačnije suša sada bi mogla dodatno napakostiti Starom kontinentu. Ako rijeka padne ispod 40 centimetra, protok goriva i hemikalija Njemačkom bio bi prekinut, a Evropa bi upala duboko u ponor recesije. 

“Pošiljke ugljena već su ograničene jer je zbog niskih razina voda dostupno manje brodova. Oni brodovi koji mogu ploviti, moraju nositi manje tereta nego što je to uobičajeno. Troškovi otpreme uglja stoga rastu, što napuhuje troškove rada elektrana na ugalj”, objasnio je njemački dobavljač energije EnBW AG. 

U 2018., zadnji put kad je vodostaj rijeke pao, rast Njemačke u četvrtom tromjesečju pao je za 0,4%, procijenili su analitičari JPMorgana. Valja podsjetiti kako je njemačka potreba za ugljem znatno porasla otkad dobiva manje plina iz Rusije. Njemačka je u opasnosti od gubitka 4,8 posto gospodarske proizvodnje ako Rusija prekine opskrbu zemlje prirodnim plinom, upozorio je prošlog mjeseca Međunarodni monetarni fond. 

Važnost Rajne 

Protežući se oko 1288 kilometara od Švicarske do Sjevernog mora, Rajna je ključna za isporuke i izvoz lož ulja, benzina, uglja i drugih roba. Nizak vodostaj znači da teglenice moraju smanjiti teret kako bi mogle ploviti rijekom. 

U utorak je razina rijeke u Kaubu pala na najnižu razinu od 2018. Trenutno je na nešto više od 60 centimetara, a predviđa se da će u subotu pasti na 47 centimetara, prema njemačkoj saveznoj upravi za plovne putove i brodarstvo. 

Predstavnik njemačkog Saveznog instituta za hidrologiju rekao je u julu da kada razina rijeke padne na 40 centimetara ili niže neisplativo je da teglenice koje prevoze robu plove preko Kauba.Niske razine već ometaju trgovinske tokove, ograničavajući količinu goriva koja teglenice mogu prevesti u unutrašnjost Europe. Švicarska, koja koristi plovne tokove Rajne za uvoz goriva na bazi nafte, već oslobađa zalihe iz svojih strateških rezervi. Dijelovi opskrbe gorivom u unutrašnjosti Evrope također su otežani zbog prekida rada rafinerija u Njemačkoj, Češkoj i Austriji. 

“Budući da je promet Rajnom poremećen, a alternative kao što su željeznica i cesta sve skuplje, Njemačkoj i Švicarskoj bit će teško izgraditi velike zalihe plinskog goriva/dizela prije nego što se temperature snize”, rekao je Josh Folds, naftni analitičar u konzultantskoj tvrtki Facts Global Energy. 

Troškovi dostave enormno su porasli. Prijevoz tone goriva do Basela u Švicarskoj iz njemačke luke danas stoji više od 200 eura. To je najviše u posljednje tri godine, a usporedbe radi cijena je do samo prije nekoliko mjeseci bila tek 25 eura po toni. 

Nužne prilagodbe 

Velike tvrtke spremaju se na nova vremena. EnBW je tako izgradio svoje zalihe uglja. Proizvođač hemikalija BASF SE unajmljuje posebne teglenice koje mogu ploviti niskim razinama vode. Iz Evonik Industries AG poručili su da su unajmili dodatne brodove i kamione kako bi nadoknadili izgubljeno. 

“Trenutno nema značajnih ograničenja za naše opskrbne lance i smatramo da su tvrtke danas bolje pripremljene nego što su bile 2018.”, stoji u izjavi Evonik Industriesa, jedne od najvećih tvrtki za specijalne hemikalije u svijetu. 

Ipak, proizvođači koji žele prebaciti prijevoz s Rajne na ceste ili željeznice neće biti te sreće. VTG AG i Hoyer Group – dvije specijalizirane logističke tvrtke koje transportiraju hemikalije, plinove, ugljen i naftne proizvode – priznaju da su već u problemima, jer im nedostaje ljudi i vozila za prijeko potrebni transport robe.