Ekonomija

Kako da potrošači ostvare zaštitu svojih prava?

Iako se o pravima potrošača često govori, kupci i dalje nisu u potpunosti upoznati o pravima koja su im na raspolaganju i misle da je uzaludno boriti se za njih.

FOTO: FEDERALNA.BA
FOTO: FEDERALNA.BA
Ilustracija

„Informisan trgovac zaštićen potrošač“ tema je konferencije koja ima za clilj prezentovanje zakonodavnog okvira u oblasti zaštite potrošača, tačnije načina ostvarivanja prava potrošača, edukaciju trgovaca o pravima potrošača te uloge institucija na ovu oblast.

Bh. građani se najviše žale na konstantan rast cijena, ali i neusklađenost cijena na tržištu. U Udruženju potrošača Zvono iz Bijeljine kažu da je krivac tome otvoreno tržište, te cijene formira kako ko hoće. Tako, primjera radi, od jedne do druge trgovine, isti proizvod često ima i dvostruko višu cijenu. Udruženja potrošača su zatrpana i prijavama kupaca koji se žale i da istaknute snižene cijene određenih proizvoda plate po većoj, odnosno „staroj“ cijeni.

„Ako je hrana u pitanju, to su uglavnom neke stvari kojima istječe rok, pa ima na zalihama, pa prodaju 2 po cijeni jednog, ali to nije to. On bi to prodao i ovako i onako. Nije to nikakvo sniženje“, kaže Jovan Vasilić, predsjednik „Zvona“.

Osim cijena, koje svakodnevno rastu, potrošači se najčešće žale na pružaoce komunalnih usluga, telekom operatere i operatere kablovske televizije, a u posljednje vrijeme i na uslugu isporuke električne energije, tvrde u udruženjima za zaštuitu potrošača. Zakonom o zaštiti potrošača je regulisano da svaki potrošač ima pravo reklamirati kupljeni proizvod ili pruženu uslugu. No, u praksi je nešto drugačije. Stoga, tvrde, najvažnija stvar koju potrošač treba da zna jesu osnovni koraci u ostvarivanju prava potrošača

„Prvi korak je prigovor trgovcu, kome može da posreduje udruženje potrošača, što i jeste njihova uloga. Ukoliko je negativan odgovor trgovca ,ide se na tržišnu inspekciju koja je nadležna za postupanje“, navodi Dragan Milaković, rukovodilac Odsjeka za zaštitu potrošača pri Ministarstvu trgovine i turizma RS-a.

Ukoliko ni to ne urodi plodom, slijedi vansudsko rješavanje potrošačkih sporova pa sud, ističe Aleksandar Milić, predsjednik Centra za omladinsko preduzetništvo i zapošljavanje RS-a.

Čest je slučaj da ni trgovci ne znaju prava potrošača, ali i da zloupotrebljavaju njihovo neznanje. Neophodno je, ističe, edukovati potrošače o tome na koji način mogu ostvariti svoja prava, zbog čega je i podržan projekat “Informisan trgovac – zaštićen potrošač”.

„Smatramo da će na obostrano zadovoljstvo biti zadovoljena potrošačka prava i biti smanjen broj potrošačkih prigovora“, dodaje Milaković.

Posjedovanje računa je jedini način da potrošači ostvare zaštitu svojih osnovnih potrošačkih prava u slučaju nedostatka na proizvodu i njegove reklamacije, rekli su u Tržišnoj inspekciji RS-a te pozivaju građane da prijave sve uočene nepravilnosti, podsjećajući da su Zakonom o zaštiti potrošača predviđene novčane kazne za pravno lice u iznosu od 2.000 KM do 10.000 KM ako se ne pridržava prodajne cijene, a za trgovca kao preduzetnika od 1.000 KM do 5.000 KM, piše Federalna.ba.

Prihvati notifikacije