Kolumne

Gorivom protiv građana

Cijene goriva u Bosni i Hercegovini mjesecima stagniraju ili rastu, uglavnom su iznad tri, pa čak i blizu četiri marke po litru. A mogle su biti znatno niže, itekako su mogle, samo da je bilo malo više volje i želje među donosiocima odluka.

FOTO: FENA
FOTO: FENA

Skupoća na današnjem teškom vaktu, nažalost, najviše pogađa “obične” građane, jer naprijed spomenute donosioce odluka ne može. Oni su situirani i sa visokim mjesečnim primanjima nedodirljivi čak i za sve izraženiju i neumoljiviju ekonomsku krizu. A kako bi i bili izloženi ikakvim finansijskim teškoćama kada su im mjesečna primanja 5 ili 6 hiljada maraka?

A ti donosioci odluka ne bi ni imali pravo na donošenje odluka, niti na tako visoka primanja da ih nisu izabrali – a ko drugo nego građani. I baš kad se svojim biračima treba da zahvale što su im osigurali četverogodišnje uhljebljenje u državnim institucijama, oni im na sebi svojstven način okrenu leđa.

I umjesto da jednostavno podignu ruku, odnosno pritisnu zeleni taster “za” na svom monitoru, i na taj način svima nama u ovoj državi, a samim tim i samima sebi, barem malo život učine lakšim, u toj tečnosti koja pokreće automobilske i druge motore i mašine oni pronađu dovoljno prostora za politikanstvo i prikupljanje jeftinih političkih poena. Samo se svi trebamo dobro zapitati – kako je moguće da na tako bitnom pitanju, na kojem su apsolutno pali na testu u očima svakog građanina, očekuju da uberu poene, ukoliko rade protiv istih onih od kojih na predstojećim izborima ponovo očekuju glas?

A zar postoji išta vrijednije od toga da sasvim legalno pomognete članu svoje porodice, rođaku, komšiji, prijatelju, bilo kome u ovoj zemlji. Jer, pad cijena goriva ujedno bi značio i pad cijena roba i usluga na čije formiranje cijene utiče cijena goriva. Pojednostavljeno, dobili bismo i niže cijene javnog prijevoza i osnovnih životnih potrepština, koje su u posljednjih godinu dana skočile nebu pod oblake.

Zašto i dalje u Bosni i Hercegovini građani za gorivo izdvajaju više od tri marke po litru, pitanje je za koje su jedina adresa – Dodikov SNSD i Čovićev HDZ BiH. A možda bi i ponajbolje pitanje koje im se može postaviti bilo sljedeće: Zar vi, gospodo SNSD-ovci i HDZ-ovci, baš mislite da vaši glasači, kojih je, uz članove njihovih porodica, na prošlim izborima bilo na stotine hiljada, samo zbog vaše beskrupuloznosti, bezobzirnosti i nerealnog poimanja ozbiljnosti situacije, jedva čekaju da odu na benzinsku pumpu i po što je moguće višim cijenama natankaju gorivo u svoje četverotočkaše? Budite sigurni da ne čekaju, samo što vi to ne želite da shvatite i pred time zatvarate oči. Ali građani nisu ni navikli da od vas očekuju neki konkretan i logičan odgovor. A ono što im zasigurno u svako doba dana i noći hoćete ponuditi jesu filozofski stavovi umotani u celofan misterioznosti ispod kojeg se, opet, sasvim jasno naziru obrisi vaših ličnih i partijskih interesa koji bi, gledaj sad čuda, bili ugroženi nižim cijenama goriva. Nelogično, zar ne?

Mart 2022. svima nam je donio nadu da će gorivo konačno pojeftiniti. Predstavnički dom PSBiH usvojio je Zakon o akcizama kojim se ukidaju akcize na naftne derivate u trajanju od šest mjeseci. Vijeću ministara BiH ostavljena je mogućnost da svojom odlukom nakon isteka tog roka važenje tog zakona produži za još tri mjeseca. Značilo je to pojeftinjenje goriva za 30-40 feninga po litru. Ali da bi do toga i došlo morao je taj isti zakon usvojiti i Dom naroda.

Razmatranje po hitnoj i skraćenoj proceduri, također tada u martu, podržalo je 10 delegata (Klub bošnjačkog plus Klub hrvatskog naroda), ali su u Klubu srpskog naroda smatrali da taj zakon ne zavređuje ni skraćenu proceduru ni hitni postupak, pa su glasali protiv. I punih se šest mjeseci čekalo da se akcize po redovnoj proceduri nađu na sjednici Doma naroda, vjerovatno i posljednjoj u ovom mandatu. Desilo se to krajem avgusta, kada je taj zakon i usvojen, ali u različitom tekstu, zbog amandmana Dušanke Majkić (SNSD), koji predviđa da gorivo bude jeftinije, ali samo 30 dana. Taj amandman prošao je glasovima delegata iz Dodikovog SNSD-a i Čovićevog HDZ-a. Da bi zakon stupio na snagu, odnosno gorivo pojeftinilo, treba da bude usvojen u identičnom tekstu, te je stoga poslan dalje na usaglašavanje dvaju domova. A imajući u vidu da brojni zakoni koji su doživljavali takvu sudbinu nikada nisu ni ugledali svjetlo dana, sasvim je izvjesno da neće ni ovaj. Ujedno bi to značilo i da od pojeftinjenja goriva, barem u neko dogledno vrijeme, neće biti ništa.

Primjera nesposobnosti vlasti da se uhvate ukoštac sa stvarnim problemima građana i odrade svoj posao onako kako bi i trebali i za šta su papreno plaćeni zaista je mnogo. A gorivo je samo jedna kap u moru. Je li ta kap i prelila čašu mogli bismo saznati 2. oktobra kada će građani moći iskoristiti odličnu priliku da hemijskom olovkom za nerad i nečinjenje kazne dužnosnike izabrane na izborima 2018. godine, i istovremeno odaberu neka nova, poletna lica koja im neće okrenuti leđa kada im je pomoć najpotrebnija, i koja će raditi za njihovu i dobrobit bosanskohercegovačkog društva u cjelini.

Prihvati notifikacije