Magazin

Disney ostaje bez Mickey Mousea: Ništa više neće biti kao prije

FOTO: PIXABAY
FOTO: PIXABAY

Mickey Mouse, omiljeni crtani junak koji se smatra pionirom animacije, prvi put se pojavio 1928. godine. Prema američkom zakonu o autorskim pravima, kompanija “Disney“ bi uskoro mogla da izgubi ekskluzivna prava na neke od likova koji su najzaslužniji za univerzalnu popularnost tog brenda, uključujući i poznatog miša koji je njegova maskota.

Mickey Mouse će postati javno vlasništvo 2024. godine, 95 godina od nastanka, 1. oktobra 1928. godine – što je period poslije kojeg ističu autorska prava na umjetničko delo čiji je autor anoniman ili ga je autor radio pod pseudonimom.

Daniel Mayeda, zamjenik šefa Katedre za pravno regulisanje autorskih prava na filmu na Pravnom fakultetu u Los Angelesu, i dugogodišnji advokat za medije i zabavu, naglašava da i prilikom isteka autorskih prava postoje određena ograničenja.

“Moći ćete da koristite lik Mickey-a Mouse-a onako kako je prvobitno kreiran i da ga stavljate u sopstvene priče ili priče o Mickey Mouse-u sa prvobitnim likom. Ali ako to uradite tako da ljudi pomisliti na “Disney” – što je neminovno zato što su toliko dugo ulagali u ovaj lik – onda bi u teoriji, “Disney” mogao reći da ste povrijedili njihova autorska prava”, naglašava Mayeda u intervjuu za Variety, prenosi Kurir.

Mickey Mouse se prvi put pojavio u crno-bijelom crtanom filmu “Parobrod Vili”. Taj crtani film je bio pionir u animaciji zbog sinhronizovane upotrebe zvuka – gdje pokreti na ekranu odgovaraju muzici i zvučnim efektima, lansirajući jednu od najprepoznatljivijih slika na filmu i televiziji.

Prema Nacionalnom muzeju američke historije “Tokom godina, Mickey Mouse je prošao kroz nekoliko transformacija fizičkog izgleda i ličnosti. U svojim ranim godinama, podmukli i nestašni Mickey je više ličio na pacova, sa dugim šiljatim nosom, crnim očima, malim tijelom sa vretenastim nogama i dugim repom.“

Određeni aspekti lika koje šira javnost prepoznaje kao dio “Disney-evog“ brenda zabranjeni su za umjetnike koji žele da iskoriste isteklo autorsko pravo. Ako određeno djelo zbuni javnost da misli da je zapravo povezano sa “Disney-em“, moglo bi da dođe do velikih pravnih posljedica.

FOTO: YOUTUBE/SCREENSHOT
FOTO: YOUTUBE/SCREENSHOT

“Autorska prava su vremenski ograničena – navodi Mayeda i dodaje – Žigovi nisu. Dakle, “Disney” bi mogao imati zaštitni znak u suštini zauvijek, sve dok nastavljaju da koriste različite stvari onako kako su zaštićene, bilo da su to riječi, fraze, likovi ili bilo šta drugo.

“Disney“ može i dalje da zadrži zaštitni znak na određenim frazama ili prepoznatljivoj odjeći koju nose likovi, kao što je naprimjer crvena košulja Winnie Poh-a, koji je postao javno vlasništvo.

FOTO: YOUTUBE/SCREENSHOT
FOTO: YOUTUBE/SCREENSHOT

U maju 2022, republikanski senator Josh Holly iz Misurija dospio je na naslovne strane zbog prijetnji ekspanzivnoj listi autorskih prava korporativnog giganta, nakon što se “Disney“ javno usprotivio zakonu Floride o roditeljskim pravima u obrazovanju, koji se obično naziva “ne govori gej“ zakonu.

Holly je rekao tvrdi – Doba republikanske pomoći velikom biznisu je završeno. Zahvaljujući specijalnoj zaštiti autorskih prava od Kongresa, korporacije poput “Disney-a” su zaradile milijarde povlađujući raznim pokretima i aktivistima. Vrijeme je da oduzmemo “Disney-eve” posebne privilegije i otvorimo novu eru kreativnosti i inovacija.

Mayeda ovu Holly-jevu reakciju naziva “čisto političkom“

“Disney je bio veoma aktivan u pokušajima da produži uslove autorskih prava”, navodi Mayeda, te dodaje: “Produžen im je mandat za Mickey-a i tako dalje, ali sumnjam da će moći da dobiju dodatna produženja. Mislim da će ovo biti kraj takve prakse”