Ekonomija

Direktor Autoputeva RS za BosnaInfo: Gradnja dionice prema GP Svilaj je obustavljena...

Prva dionica auto-puta na koridoru 5C kroz Republiku Srpsku, od Tovire (Johovac) do Кostajnice (Rudanka), u dužini od oko 6 kilometara započela je izgradnju 2019. godine i puštena je u saobraćaj 2022.

FOTO: SINIŠA PAŠALIĆ/RINGIER
FOTO: SINIŠA PAŠALIĆ/RINGIER

Druga dionica, od Кostajnice do Putnikovog Brda 2 (entitetska granica), dužine oko 6 km, ugovorena je 2021. godine, a radovi su trenutno u toku, govori za portal Bosnainfo vršilac dužnosti direktora Autoputeva Republike Srpske Nedeljko Ćorić. 

Kada je riječ o dionici prema GP Svilaj, tenderi za radove i nadzor su raspisani, ponude zaprimljene, ali je postupak obustavljen zbog političke situacije.

“Nastavak tenderskih postupaka i realizacije ove dionice zavisi od stava EU”, otkriva nam Ćorić.

Cijena asfalta

Kada je riječ o radovima, cijeni asfalta i radnoj snazi, Ćorić nam govori da ona može varirati i različita je u zavisnoti od projekta.

“Ključni faktori u određivanju cijena radova uključuju kompleksnost projekta, dužinu trase, zahtjevnost terena i druge specifične parametre. S toga cijena radova, asfalta, kao i cijena radne snage, razlikuje se i zavisi isključivo od tenderske cijene koja se dobija na konkretnom tenderu za određeni projekat. Ova cijena se određuje na osnovu specifičnih uslova i potreba svakog projekta, i različita je za određenedionice u zavisnosti od same kompleksnosti trase”, pojašnjava za BosnaInfo.

Zanimala nas je i cijena materijala. Između ostalog, upitali smo ga da li je materijal za radove jeftiniji u FBiH ili RS-u?

Pročitajte još

“Cijena materijala za izvođenje radova je podložna fluktuacijama i zavisi od tržišnih uslova u konkretnom trenutku. Pri definisanju vrijednosti projekata, uzimaju se u obzir tržišne vrijednosti materijala koje su aktuelne u tom trenutku. Takođe, činjenica je da Republika Srpska često uspije da ugovori jeftinije cijene materijala u odnosu na okruženje”, odgovara naš sagovornik.

Inače, na projektu koridora 5C, izvođači radova su Integral Inženjiring a.d. Laktaši i konzorcijum Integral Inženjering i Granit iz Makedonija.

“Ovi izvođači rade na dvije dionice, pri čemu je jedna završena, dok je druga u fazi izgradnje”, dodaje.

Da li neko usporava radove te postoji li opstrukcija u vršenju istih, Ćorić nam kratko govori da trenutno nema informacija koje ukazuju na to da se radovi namjerno usporavaju ili koče.

Je li moguće odlomiti komad asfalta?

Koliko su kvalitetni putevi i autoputevi u Republici Srpskoj? Na to pitanje nadležni daju uvijek iste odgovore. Svaki kilometar rađen je oprezno, i uz najviše standarde. Kako je moguće odlomiti komad afalta, pitanje je bez odgovora. Nadležni u Autoputevima tvrde da se radi savjesno. 

“Кolovozna konstrukcija na auto-putevima je kompleksna i obično se sastoji od više slojeva koji uključuju nekoliko asfaltnih slojeva, obično dva ili tri, u zavisnosti da li se radi o zaustavnoj traci (dva sloja) ili vozno i preticajnoj (tri sloja) trapi, koji se izvode u različitim debljinama.

Na primjer, 8+6+4 cm može biti jedna od kombinacija debljine asfaltnog sloja u kolovoznoj konstrukciji. Ispod slojeva asfalta se obično postavlja cementna stabilizacija debljine 20 cm, dok se ispod nje nalazi spoj nevezanog materijala debljine oko 25 cm.

Takođe, završni sloj nasipa, poznat kao ‘posteljica’, ima debljinu od oko 30 cm. Ovi slojevi su pažljivo planirani kako bi osigurali trajnost i nosivost autoputa. Što se tiče pitanja o “krađi” asfalta, kontrole se vrše tokom svih faza projekta, od projektovanja do izvođenja i nadzora. Ako se pronađu nepravilnosti ili nedostatak istog, izvođač je obavezan da ih otkloni o svom trošku”, govori nam Ćorić.

Ko dobija tendere? Jesmo li u deficitu s radnom snagom?

Dodjela ugovora zavisi od procedura tendera, koja predstavlja složen i regulisan proces u kome se od vršenja predviđenih aktivnosti, utvrđivanja uslova i kriterijuma koji moraju biti ispunjeni od strane potencijalnih dobavljača, pa do analize i ocjene predloženih rješenja, potom odabira najboljeg ponuđača te na kraju zaključivanja ugovora.

“Ovaj proces je od ključnog značaja za osiguranje efikasnosti, transparentnosti i konkurentnosti u obavezama između nabavljača i naručioca, i ima za cilj osiguranje najboljih uslova za sve učesnike u procesu. Firme koje ispunjavaju sve uslove navedene u tender dokumentaciji i dostave najpovoljniju ponudu dobijaju ugovore za izgradnju auto- puteva. U Republici Srpskoj, većina ugovora je dodjeljena zajedničkim projektima međunarodnih kompanija u saradnji sa domaćim firmama, ili čak domaćim firmama samostalno”, pojašnjava za BosnaInfo.

Kada je u pitanju radna snaga, problem sa nedostatkom radne snage je globalnog karaktera i nije specifičan samo za Bosnu i Hercegovinu.

“Iako je ovaj problem prisutan u posljednje vrijeme, radovi na autoputevima se ipak odvijaju dobrom dinamikom i visokim kvalitetom izvođenja. Izvođači su se dosad pokazali kao veoma sposobni da se suoče sa svim izazovima i brzo i efikasno pronađu rješenja”, odgovara nam v.d. Autoputevi RS-a Nedeljko Ćorić.