Ekonomija

NAŠA TEMA Da li vozila na fosilni pogon odlaze u prošlost: Električni automobili - budućnost nadolazećih generacija?

FOTO: JP AUTOCESTE FBIH
FOTO: JP AUTOCESTE FBIH

Eelektrični automobil! Do prije nekoliko godina je sigurno bilo nešto nezamislivo, jer kako je moguće da bi bilo šta drugo moglo zamijeniti vozila na fosilni pogon.

Ali, kako tehnologija iz dana u dan napreduje, tako i mi danas možemo govoriti i o ovom fenomenu koji je sasvim sigurno budućnost generacija koje dolaze.

Koliko naša zemlja razmišlja o nabavci ovakvih automobila, koliko koštaju carine na nabavku istih, koliko s njima možete preći kilometara, gdje i na kojim mjestima možete puniti vaše ljubimce, itd., Bosnainfo (Nedim Begović), je pokušala odgovoriti na ovo pitanje s jednim malim istraživanjem.

– Uprava za indirektno oporezivanje BiH provodi carinski postupak uvoza svih roba u BiH pa tako i automobila. Da bi vozilo ušlo u BiH mora zadovoljiti minimalne tehničke uslove homologacije vozila. Uslove homologacije ispituju ovlašteni tehnički servisi u BiH. 

Dakle, kada dolazite s vozilom, prijavljujete ga za uvoz na graničnom prelazu, dobijate provoznu carinsku prijavu na rok od 10 dana i u tom roku morate otići u ovlašteni tehnički servis koji provjerava vozilo i izdaje vam uvjerenje da vozilo zadovoljava minimalne tehničke uslove homologacije vozila (to može biti bilo koji tehnički servis ovlašten za poslove homologacije). Na taj način ovlašteni tehnički servisi provjeravaju da li vozilo zadovoljava normu za uvoz u BiH ili ne. Više informacija o homologaciji i ispunjavanju svih uslova koje vozilo treba ispuniti da bi se moglo uvesti u Bosnu i Hercegovinu možete dobiti kod nekog od ovlaštenih tehničkih servisa u BiH- kaže Ratko Kovačević, portparol Uprave za indirektno oporezivanje BiH.

Od 01.01.2009. godine carina je ukinuta na uvoz novih putničkih vozila sa porijeklom iz zemalja EU

Prema Kovačevićevim riječima, dalja procedura carine teče tako što vozilo mora imati svu neophodno dokumentaciju, između ostalog.

– Kada vozilo dobije uvjerenje o homologaciji, odlazite u jednu od carinskih ispostava u unutrašnjosti BiH (može biti ispostava najbliža Vašem mjestu prebivališta u BiH), gdje završavate carinski postupak uvoza vozila, plaćate uvozne dažbine (carina i PDV), te nakon toga vozilo možete registrovati u nadležnom MUP-u. Vozilo mora imati svu neophodnu dokumentaciju o samom vozilu, odnosno fakturu ukoliko isto kupujete od pravnog lica ili kupoprodajni ugovor ako vozilo kupujete od fizičkog lica.

Od 01.01.2009. godine carina je ukinuta na uvoz novih putničkih vozila sa porijeklom iz zemalja EU, dok je od 01.01.2013. godine carina ukinuta na uvoz polovnih putničkih vozila  sa porijeklom iz EU, a porijeklo se dokazuje izjavom na fakturi ili obrascem EUR 1. Međutim, PDV u iznosu od 17% se obračunava na vrijednost uvezenog putničkog vozila.

FOTO: UIO/SCREENSHOT
FOTO: UIO/SCREENSHOT

Imajući u vidu gore navedeno, carinjenje putničkog automobila se mora izvršiti po redovnom postupku u carinskoj ispostavi.Napominjemo, da poslove uvoza i izvoza robe u BiH može obavljati samo lice koje je registrovano za obavljanje vanjsko-trgovinskog prometa u Upravi za indirektno oporezivanje BiH.

Moramo još napomenuti da su pooštrene mjere carinskog nadzora i kontrole nad uvozom vozila  te su u međuvremenu  procedure izmjenjene i to u smislu da se sve fakture za pojedine vrste automobila (Audi, Mercedes, VW, BMW) porijeklom iz EU bez obzira na priloženi EUR 1 obrazac šalju na provjere a za vrijeme dok traje provjera mora da se položi garancija ili obezbijedi eventualni carinski dug u slučaju negativne provjere – dodaje Kovačević.

S jednim punjenjem možete preći do 600 km

S druge strane, preduzeće EP Mobile iz Banja Luke, jedini su u Republici Srpskoj koji u ovom trenuku rade na uspostavljanju infrastrukture za elektromobilnost i već su prepoznatljivi po 15 punionica od kojih je većina u RS. 

– Baterije su, također, sve modernije i sa sve većim kapacitetom, pa možete preći i do 600 kilometara sa samo jednim punjenjem, zavisno o modelu automobila. Naravno, uz razvijenu infrastrukturu i mrežu punionica, možete stići gdje god želite, jer ćete imati gdje da stanete i dopunite svog četvorotočkaša”, objašnjava Nikola Karan, direktor preduzeća EP Mobile iz Banja Luke.

Kada je riječ o FBiH, na dionici Mostar – Sarajevo na odmaralištu Lepenica s lijeve strane puštena je u rad DC punionica za električna vozila, koja istovremeno može puniti dva električna vozila, uz tri različita priključka. Usluga je dostupna besplatno za sve korisnike električnih automobila.

Riječ je o tipskoj punionici koja je izgrađena kao samostalna i zasebna jedinica sa kompletnom neophodnom opremom za punjenje i njegovu kontrolu.