Dan nakon američkoga Dana zahvalnosti tradicionalno je označavao početak blagdanskog vremena ili bar blagdanske kupovine.
Iako je tek doba internetskih trgovina učinilo crni petak stvarno popularnim u čitavom svijetu, u SAD-u se ljudi mlate da bi prvi ušli u trgovinu na dan velikih popusta još od 1980-ih.
Dok se službena teorija o imenu ovoga dana naslanja na činjenicu da su se u starim knjigama gubici bilježili crvenom, a dobici crnom tintom, gotovo je sasvim sigurno da to nije odredilo ime ovog dana.
Sam izraz ‘crni petak’ počeo se ondje koristiti nekoliko desetljeća ranije, iako dugo nije imao veze s popustima. Pedesetih godina prošlog stoljeća tako su navodno tvorničari prozvali dan nakon Dana zahvalnosti jer su radnici često lagali da su bolesni kako bi spojili blagdan s vikendom.
Desetljeće kasnije u Philadelphiji je toga dana nastao nezapamćen kaos jer su se poklopili početak božićne kupovine i važna utakmica pa su dan koji su obilježili neredi i krađe počeli nazivati ‘crnim petkom’.
Crnim petkom zapravo je prvo prozvan 24. septembra 1869. godine kada je došlo do sloma američkog tržišta zlata, koji su izazvali špekulanti Jay Gould i Jim Fisk, koji je utjecao baš na sve – od Wall Streeta do običnih farmera, za tisuće Amerikanaca značio je bankrot.
Ali toga će se vjerojatno rijetko ko sjetiti dok drži prst na gumbu “kupi” svoje virtualne košarice i čeka da sat otkuca ponoć, piše N1.
Novembarska rasprodaja razvojem komunikacija brzo se proširila globalno, te gotovo da nema trgovca na svijetu koji ne razmišlja o tom danu i kako ugodno iznenaditi svoje kupce. Uz SAD, Veliku Britaniju, koncept Crnog petka proširio se globalno u gotovo sve države, uključujući Brazil, Indiju, Francusku, Njemačku i sve druge države.
Na primjer u Kini slave svoju verziju Crnog petka na svoj šoping praznik 11. novembra, koji nazivaju Singles’ Day. U originalu nastao kao protuteža Valentinovu, Danu zaljubljenih, kasnije je postao najveći šoping događaj.
U Meksiku ga nazivaju El Buen Fin, što bi značilo dobar kraj, ali u većini drugih država sačuvao je prijevod originalnog naziva Crni petak. Ipak, gotovo sve države ne uključuje baš sve države svijeta, jer se neke države opiru konzumerizmu i ne podupiru rasprodaje taj dan.
Posljednjih par godina fenomen Crnog petka se toliko proširio da se popusti pod nazivom Crni petak oglašavaju kroz cijeli novembar, pa sve do Božića i završnih božićnih rasprodaja. Povećani zahtjevi potrošača i takmičenje među trgovcima doveli su do poplave “crnih petaka” i pravog Haosa u kojem se ne zna ni štA je crni petak ni kad je crni petak.
Broj promocija koje se nazivaju “crni petak” kroz posljednjih nekoliko godina se udeseterostručio, pa ne čudi da se već koristi pojam “crni novembar”. Ovaj trend se nastavio već i u ovoj godini, pa se već sredinom listopada započelo s promotivnim popustima naziva Crni petak ili Black Friday.
Opirali se konzumerizmu ili ne, ljudi su shvatili kako je crni petak odlična prilika za povoljan šoping, pa ako i vi imate neke želje koje idu izvan vašeg budžete vrijedi pričekati Crni petak i provjeriti možete li proći povoljnije, piše Cover Magazin.