Život

Surogat majčinstvo u BiH zabranjeno i kažnjivo, a šta religije kažu?

Posljednjih godina u našoj zemlji bilježi se pad nataliteta i ukupno niska stopa fertiliteta, a surogat majčinstvo je, kao i u brojnim zemljama, zabranjeno u Bosni i Hercegovini.

FOTO: PIXABAY
FOTO: PIXABAY

Naime, nacrtom zakona o liječenju neplodnosti biomedicinski potpomognutom oplodnjom surogat majčinstvo je zabranjeno.

Surogat majčinstvo u BiH izričito zabranjeno

Pročitajte još

“U Federaciji Bosne i Hercegovine surogat majčinstvo trenutno nije regulirano zakonima iz oblasti zdravstva, te samim tim ne postoje pravne pretpostavke za obavljanje ove metode na području Federacije BiH”, potvrđeno je za Bosnainfo iz Federalnog ministarstva za zdravstvo, a istu situaciju imamo i u Republici Srpskoj.

“Postoji krivična odgovornost osoba involviranih u ovaj proces, pa su ovakvi aranžmani kažnjivi kaznom zatvora od tri do deset godina. S obzirom na prilike u BiH, bilo je i očekivano i opravdano da surogat majčinstvo bude zabranjeno iz niza razloga. Ti razlozi mogu biti krivičnopravne prirode, u smislu trgovine ljudima, djecom, ali i moralni – šta ako se surogat majka predomisli, da li je to opravdano iz medicinskih i nekih drugih razloga”, pojasnila je nedavno u medijima profesorica Pravnog fakulteta u Tuzli Jasmina Alihodžić.

Šta kažu religije na surogat majčinstvo

Većina religija osuđuje reproduktivne tehnologije kao kršenje božanskih pravila. Iako se negativni stav prema liječenju neplodnosti vremenom smanjio, surogat majčinstvo još uvijek se oštro osuđuje. Svakodnevno, reproduktivni centri širom svijeta primaju pisma vjerskih organizacija sa pozivima da ne promovišu širenje grijeha i ne preuzimaju ulogu Boga. Međutim, postoje religije koje odobravaju pomoć očajnim ljudima u stvaranju porodice i reprodukciji.

Katolicizam i pravoslavlje su, kako kako nam je rečeno, saglasni da “umješanost surogat majke krši sakrament braka i depersonalizuje bračne odnose.”

Islam ima slično gledište prema kojem je pravo djeteta na rodovnik (otac i majka) i povjerenje supružnika u Svemogućeg koji daje djecu iznad svega.

U procesu začeća djeteta, “prisustvo treće osobe je neprihvatljivo.”

“Vještačka oplodnja je dozvoljena pod uslovom da se suprugovim sjemenom oplodi jajašce njegove žene bez obzira da li je u pitanju samo potpomognuta ili vanmaterična oplodnja. Nije dozvoljena vještačka ili prirodna oplodnja ukoliko se pozajmljuje tuđe sjeme ili tuđe jajašce mimo supružnika, niti je dozvoljeno korištenje tzv. surogat majki”, pojasnili su za Bosnainfo iz Islamske zajednice BiH.

Kada je u pitanju usvajanje djeteta Islam ne dozvoljava potpun potpuno usvajanje djeteta u smislu da mu se pripiše porijeklo usvojitelja.

“Dozvoljeno je uzimanje siročeta ili djeteta nepoznatog porijekla pod starateljstvo ili u formi hraniteljstva. To je i pohvalno, ali pod uslovom da mu se pruži adekvatan odgoj i obrazovanje. Dijete pod starateljstvom/hraniteljstvom ne može se tretirati kao vlastito u pogledu nasljedstva i ličnih odnosa, posebno kada dijete postane fizički punoljetno“, kazali su nam iz IZ u BiH.