Ekonomija

Prelazak na električna vozila bit će mnogo teži nego što se to danas čini

Zabrana novih automobila na fosilna goriva s motorima s unutarnjim sagorijevanjem od 2035.ambiciozan je plan.

FOTO: CARVERTICAL
FOTO: CARVERTICAL

Broj novih registracija električnih vozila raste, a istočna tržišta zaostaju za zapadnim. Čak i s 10 godina razmaka do ambicioznog cilja dužnosnika EU-a, stručnjak za automobile iz tvrtke carVertical Matas Buzelis dijeli svoj pogled na probleme na koje vladajući, izgleda, ne obraćaju pažnju.

Očite prednosti za one koji to mogu priuštiti

U 2021., udio električnih vozila u ukupnom broju automobila provjerenih na platformi za provjeru povijesti iznosio je samo 0,2 %. Godinu dana kasnije, udvostručio se na 0,4 %, a u 2023. povećao se na 0,6 %. Iako se ovi brojevi mogu činiti tek kao kap u moru, desetci hiljada električnih vozila prolaze kroz provjeru historije.

Sve više vozača prelazi na električna vozila. Održavanje i operativni troškovi čine tu odluku jednostavnom. Iako je vrijednost električnih automobila kroz godine zabrinjavajuća, s električnim je vozilima lakše živjeti jer su manje sklona kvarovima i zahtijevaju manje održavanja, bez potrebe za promjenom različitih tekućina i filtera svakih 30 000 kilometara.

Potrebno je dosta vremena da se naviknete na punjenje, ali vozači koji su uspješno razvili svoje navike punjenja baterije smatraju da je to mnogo prikladnije od točenja goriva. Obično pune svoja vozila noću, a samo u rijetkim slučajevima koriste javne stanice za punjenje.

Problem je u infrastrukturi

Međutim, čak i ako vozači mogu priuštiti električno vozilo, to ne znači nužno da će im život s njima biti dobar. Ljudi koji nemaju vlastite punjače ili stanice za punjenje koje bi mogli koristiti tokom radnog vremena suočit će se s nepraktičnošću korištenja javnih punjača jer njihovo korištenje nije jednostavno kao točenje goriva danas.

Ne samo da traje mnogo duže nego točenje benzina ili dizela, već obično zahtijeva i instaliranjeposebnih aplikacija koje su ključne za punjače. To nije ni blizu procesa na koji su vozači naviklikada je u pitanju točenje goriva jer ne postoji praksa „natoči pa plati.”

Također, iako su električna vozila vrlo učinkovita u gradovima i okruženjima gdje je stalnokočenje neizbježno, električni automobili nisu toliko učinkoviti na autocestama i cestamakategorije B. Postoji kvadratni omjer između brzine i aerodinamičkog otpora, što znači da, kadase brzina udvostruči, otpor se učetverostručuje. To značajno smanjuje domet i brzinu kretanja,što električna vozila čini daleko od idealnih za duža putovanja.

Problemi o kojima malo ljudi razmišlja

Ali najveći su problemi oni o kojima samo nekolicina govori. Prvo, neka parkirališta na višerazina nisu dizajnirana za teške automobile poput električnih. Teške baterije obično znače da suelektrična vozila vrlo teška, a neki objekti, poput parkirališta na više razina ili mostova, vlasti ćemožda trebati pregledati i ponovno procijeniti.

Štaviše, postoje nesigurnosti i oko sigurnosti električnih vozila. Budući da baterije troše velikekoličine energije, plamen je izuzetno teško ugasiti u slučaju požara. Do sada, vatrogasci su imalipoteškoća s gašenjem požara na električnim vozilima s baterijama većeg kapaciteta. Situacijapostaje još ekstremnija ako se električni automobil zapali na podzemnom parkiralištu, naprimjer, ispod stambenih zgrada.

Ono što je još veće pitanje za budućnost električnih vozila jest njihovo stanje 20 godina nakonproizvodnje. Trenutačno postoji prilično velik izbor rabljenih električnih automobila, ali za 10godina, bit će starijih električnih vozila. Koliko će biti vrijedni na tržištu rabljenih automobila, sbaterijama kojima već ponestaje vijeka trajanja?