IT

Podignuta nova tužba protiv Tesle: Tuži ih se za "obmanjujuć i pogrešan" marketing tehnologije

Vlasnik Teslinog automobila iz San Francisca tvrdi da Tesla i njen šef Elon Musk "obmanjujuće i pogrešno" reklamiraju Autopilot i "Full Self-Driving", koje su dostupne kao plaćeni softverski dodaci. Svoje tvrdnje dotični je vlasnik pretočio i u tužbu protiv američkog autodiva, koja je podnesena sudu u San Franciscu.

FOTO: CARINA JOHANSEN / EPA
FOTO: CARINA JOHANSEN / EPA

U tužbi se tvrdi da su Tesla i Musk obmanuli i doveli u zabludu potrošače u vezi s trenutnim sposobnostima svoje tehnologije ADAS (napredni sistem pomoći vozaču) i tvrdnjom da je neprestano na korak od usavršavanja te tehnologije i konačnog ispunjavanja obećanja da će proizvesti potpuno samovozeći automobil i da suprotno Teslinim opetovanim obećanjima da će imati potpuno samovozeći automobil za nekoliko mjeseci ili godinu dana, Tesla zapravo nikada nije bila ni blizu postizanja tog cilja.

Tužitelj, Briggs Matsko, u tužbi navodi da je potrošio 5000 dolara za paket naprednog sustava pomoći vozaču 2018. godine, poput mnogih vozača Tesle, koji su platili tisuće dolara za poboljšani autopilot. U to vrijeme bila je riječ o prethodniku tehnologije “Full Self-Driving” (FSD), softverskog dodatnog paketa koji sada košta 15.000 dolara i koji još uvijek nije spreman za isporuku.

Isto tako, Matsko traži status kolektivne tužbe za tužbu protiv Tesle, dok se firma već suočava s drugom grupnom tužbom, koja cilja na “incidente fantomskog kočenja” koji godinama muče značajke adaptivnog tempomata na Teslinim vozilima, piše The Verge.

U tužbi se proziva terminologija Teslinih značajki, uključujući naziv “Autopilot”, kao i javne izjave i tweetovi Elona Muska u vezi s vječno nedovršenim sustavom Full Self-Drivinga. Izričito se spominje Muskova tvrdnja da će se autonomna američka cross-country vožnja obaviti do 2018. godine i njegove tvrdnje iz 2019. o stavljanju milijun robotaxija na ceste, te Muskova poruka: Za godinu dana imat ćemo više od milijun automobila s punim samovožnja, softver… sve.

Spomenuta autonomna cross-country vožnja je na kraju stavljena na čekanje na neodređeno vrijeme, a Musk je priznao da će trebati specijalizirana ruta i rekao da bi više volio da se tim Autopilota usredotoči na sigurnosne značajke. Robotaksiji isto tako nisu postali stvarnost.

Po pitanju potpuno samostalne vožnje, tužba podupire svoje tvrdnje o prijevari korištenjem ovog videa iz 2016. koji je objavila Tesla i koji se još uvijek nalazi na njegovoj web stranici te naizgled demonstrira kako Model X napušta garažu, vozi se gradom, ostavlja “vozača”, a zatim automatski pronalazi paralelno parkirno mjesto na koje se parkira.

Navodno su bivši Teslini inženjeri, koji su bili prisutni na produkciji tog videa, tvrdili da je automobil koristio unaprijed ucrtanu i 3D mapiranu rutu, odnosno tehnologiju koja nije ugrađena ni u jednu serijski proizvedenu Teslu.

U tužbi se također tvrdi da su obje značajke autonomije vozila i opasne, povrh toga što se i krivo predstavljaju. Tužba ukazuje na incidente kao što je nesreća iz 2018. godine, u kojoj se Model X na autopilotu zabio u betonsku barijeru u Kaliforniji, usmrtivši vozača, ili drugi u kojem se Tesla na autopilotu zabila u stražnji dio vatrogasnog vozila, što je dovelo do federalne istrage.

Matsko u tužbi traži zabranu kojom se Tesli ne dozvoljava nastavak obmanjujućeg i obmanjujućeg marketinga njihove ADAS tehnologije, povrat novca koji su tužitelj i i drugi vlasnici platili za tehnologiju koju je Tesla obećala, ali nikada nije isporučila, te sve dostupne odštete uključujući i one kaznene, radi sankcioniranja Tesle zbog višegodišnjeg korištenja obmanjujućeg i lažnog marketinga, kako bi se na kraju postali dominantan igrač na tržištu električnih vozila.