Ekonomija

Pitanje za milion: Milioni se troše, a FBiH nema rezerve nafte

Ured za reviziju institucija u FBiH izvršio je reviziju konsolidovanih finansijskih izvještaja Operatora – "Terminali Federacije" d.o.o. Sarajevo.

FOTO: BIZNISINFO
FOTO: BIZNISINFO

U javnom preduzeću Operator Terminal Federacije (OTF), u čijem sastavu su i Naftni terminali FBiH (NTF) Ploče, Ured za reviziju institucija u FBiH je ustanovio brojne nezakonitosti, piše Akta.ba.

Upravu ovog Operatora Terminala čine direktor Hermedin Zornić i njegov zamjenik Slaven Zeljko, dok je na čelu NTF-a Josip Tomić. Kako su konstatovali revizori, godišnji izvještaj o poslovanju za 2022. godinu uopće nisu ni usvojili, što je samo po sebi protuzakonito.

Kada je riječ o osnovnoj djelatnosti OTF-a, a to je skladištenje nafte u naftnim terminala, ustanovljen je katastrofalan učinak.

Prazni terminali

“Od ukupnog kapaciteta naftnih terminala u Živinicama, Sarajevu, Mostaru i Bihaću koji iznosi 189.127 kubnih metara, iskorišteno je tek 5.900 kubnih metara i to u Živinicama. To je jedini funkcionalni naftni terminal u kojem se nalazi oko 1,8 miliona litara nafte. Ostali su prazni”, piše u izvještaju.

Revizori navode da zbog neriješenih imovinskopravnih odnosa OTF nije ušao u posjed cjelokupne imovine koja mu je odlukom Vlade FBiH data na upravljanje i raspolaganje. Samo je u 2020. godini u funkciju stavljen terminal u Živinicama. Nabavki goriva u 2022. godini nije bilo. OTF od 2014. godine, tj. od stupanja na snagu Zakona o naftnim derivatima u FBiH nije uspostavilo rezerve naftnih derivata, zbog čega je i osnovano.

Terminali Bihać – procjena imovine izvršena je u 2013. godini u iznosu od 6.461.659 KM, međutim, imovina nije uknjižena jer nisu riješeni imovinskopravni odnosi. Terminal Blažuj (Sarajevo) – prema procjeni iz 2013. godine, izvršeno je evidentiranje imovine u iznosu od 4.889.925 KM. Poduzete su aktivnosti na rješavanju imovinskopravnih odnosa koje još uvijek nisu okončane.

U 2022. godini ulaganja su iskazana u iznosu od 4.188.616 KM, od čega se 3.243.935 KM odnosi na radove na rekonstrukciji terminala i 512.958 KM za radove na upravnoj zgradi. Terminal Mostar – evidentiranje imovine u vrijednosti od 7.781.687 KM izvršeno je prema procjeni iz 2013. godine.

Dalje se navodi da Zavisno društvo primjenjuje vlastite računovodstvene politike koje nisu usaglašene sa politikama Matičnog društva, te ono nema suštinsku kontrolu nad određivanjem finansijskih i poslovnih politika. Navedeno nije u skladu sa Zakonom o računovodstvu i reviziji u FBiH, kojim je definisano da pri izradi konsolidovanih finansijskih izvještaja grupe pravnih lica Matično društvo ima vladajući uticaj (kontrolu) na određivanje finansijskih i poslovnih politika.

Ističe se i kako postupci javnih nabavki roba, usluga i radova Matičnog društva u iznosu od najmanje 23.065.984 KM nisu provođeni u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama, jer su zaključivani ugovori s vrijednošću većom od procijenjene, u suprotnosti sa zahtjevima iz tenderske dokumentacije, provođeni su različiti postupci za nabavku istovrsne robe, te odredbe zaključenih ugovora nisu ispoštovane.

Nije u skladu sa zakonom

”Planom nisu predviđeni svi provedeni postupci javnih nabavki, i to je imalo za posljedicu da su provedene nabavke u iznosu većem od 10.309.549 KM u odnosu na Plan, što nije u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama”, navodi se u izvještaju.

Naime, realizirana vrijednosti javnih nabavki u 2022. godini je 23.835.699 KM, što je za 10.309.549 KM više u odnosu na planiranu vrijednost nabavki u Planu javnih nabavki, a razlog za tako značajno odstupanje realizacije od plana javnih nabavki jeste da nabavke nisu uspješno realizirane u godini za koju su planirane.

Veliki broj žalbi na pojedine postupke, koji su više puta poništavani rješenjima URŽ-a, utjecale su na dug period provođenja postupaka javnih nabavki u Društvu.

”Napominjemo da su investicije na terminalima u Planu poslovanja planirane u iznosu od oko 20,2 miliona KM, a da su u Planu Javnih nabavki planirani postupci vezani za investicije u vrijednosti od oko 13,1 miliona KM. Plan poslovanja Društva za 2022. godinu donesen je u vrijednosti od 43,2 miliona KM, a za investicije je planiran iznos od 20,2 miliona KM. Društvo nije sačinilo Plan javnih nabavki u kome se detaljno planiraju nabavke putem provođenja jednog od postupaka propisanog Zakonom o javnim nabavkama, a u cilju osiguranja ekonomičnosti potrošnje sredstava. S obzirom na konstatirane propuste u planiranju javnih nabavki u dijelu neusuglašenosti plana poslovanja i Plana javnih nabavki, neblagovremenog pokretanja postupaka javnih nabavki i značajnog odstupanja broja realiziranih u odnosu na planirane postupke, Matično društvo nije donijelo Plan javnih nabavki u skladu sa članom 17. Zakona o javnim nabavkama”, pojasnili su.

Navedeno je i to kako je Vlada FBiH putem Matičnog društva do 31. 12. 2022. godine izvršila dokapitalizaciju Zavisnog društva u ukupnom iznosu od 28.938.468 KM za rekonstrukciju i dogradnju terminala koji služi za obavljanje njegove osnovne djelatnosti.

”Navedeno predstavlja značajan rizik, uzimajući u obzir da se nismo uvjerili u transparentan utrošak dodijeljenih sredstava za sanaciju terminala u prethodnom periodu”, dodaje se.

Revizori ističu da su u toku obavljanja revizije suočeni sa ograničivanjem njihovog djelokruga rada, jer im Zavisno društvo nije dostavilo dokumentaciju za iskazana stanja u finansijskim izvještajima u vezi sa: prihodima, troškovima plaća i ostalih ličnih primanja, troškovima primljenih usluga, ulaganjima u nematerijalnu imovinu i potraživanjima, kojom bi se potvrdile navedene pozicije.

Između ostalog, revizori navode i kako je prijem u radni odnos za 15 zaposlenika na određeno vrijeme u Matičnom društvu vršen bez provođenja javnog oglašavanja, što nije u skladu sa Zakonom o radu i Uredbom o postupku prijema u radni odnos u javnom sektoru u FBiH.

“Vjerujemo da su revizijski dokazi koje smo pribavili dovoljni i odgovarajući da osiguraju osnovu za naše negativno mišljenje”, poručili su iz Ureda za reviziju.