Ekonomija

Koliko je BiH za 14 godina prikupila novca od putarina, a gdje se gradi?

Bosna i Hercegovina spada u zemlje s najmanje kilometara autoputa u ovome dijelu Evrope.

Ilustracija
FOTO: BOSNAINFO

Naime, imamo izgrađenih tek oko 220 kilometara autoputa. Šta se gradi, gdje se gradi i zašto nemamo više autoputeva?

Bosna i Hercegovina je od posebne putarine za gradnju autoputeva i rekonstrukciju ostalih puteva, koja se naplaćuje po litri goriva za 14 godina prikupila oko tri milijarde maraka, ali je do sada uspjela da završi tek nešto više od 220 kilometara nepovezanih autoputeva, većim dijelom iz kredita. Najznačajniji projekat, Koridor Vc gradi se pune 23 godine. Za izgradnju nove dionice koridora ovih dana potpisan je još jedan sporazum o kreditu.

SRĐAN AMIDŽIĆ, ministar finansija u Vijeću ministara BiH

“Petnaest kilometara autoputa i dvije petlje Mostar jug, Mostar sjever, ukupna vrijednost 110 miliona eura, kredit je 15 godina, grejs period četiri godine”.

Pročitajte još

SUZAN GORANSON, direktorica EBRD-a za infrastrukturu u BiH

“Konkretno, projekat je u vrijednosti od 220 miliona. Od danas, prva polovina je na raspolaganju. EBRD je započeo finansiranje ovog koridora u 2008. godini i od tada je banka finansirala preko jedne milijarde”.

S druge strane, u Republici Srpskoj otvaranje novih kilometara autoputa očekuje se krajem 2025. godine. U ovom entitetu do sada je izgrađeno 112 kilometara autoputa. Trenutno je aktivno pet projekata, kažu u Autoputevima Republike Srpske.

NEDELJKO ĆORIĆ, direktor JP Autoputevi Republike Srpske

“Na svim nisu otvoreni radovi i nisu to sve gradilišta, gradilišta su na dionici autoputa od Bijeljine do Rače, Koridor Vc na dobojskoj zaobilaznici i pripremni radovi na dionici autoputa od Vukosavlja do Brčkog. Radimo i na pripremi otvaranja gradilišta i potpisivanja ugovora od Bijeljine do Brčkog i ugovora o koncesiji Banjaluka – Prijedor, gdje se izvode radovi na prvih sedam kilometara”.

Upravo je dionica autoputa Sarajevo-Beograd od Bijeljine prema Rači, koju većim dijelom finansira Srbija, bila jedno od najaktivnijih gradilišta ove godine.

DUŠAN BOBIĆ, selo Batković kod Bijeljine

“Radovi su krenuli i u punom su jeku, napreduju, koliko sam upućen trasa je probijena do Rače i radi se neki drugi sloj. Mještani, kao što ste rekli, nisu vjerovali da će sve ovo biti realizovano, ali radovi napreduju”.

PREDRAG SPASOJEVIĆ, selo Velika Obarska kod Bijeljine

“Radi se drugi sloj od Šumarića prema Batkoviću, druga ekipa ide prema Velinom selu i Brocu, ide dobro. Završena je i eksproprijacija, kuće su srušene, nesmetano se radi sve što je predviđeno, tako se i nastavlja i radi se”, piše BHRT.

MILAN LAZAREVIĆ, šef kabineta gradonačelnika Bijeljine

“Kao dio šire mreže autoputeva omogućit će bolje povezivanje mreže autoputeva unutar Republike Srpske i same Bosne i Hercegovine, ova dionica će rasteretiti Bijeljinu od tranzitnog saobraćaja”.

Pored malog broja izgrađenih kilometara u odnosu na region, još jedan od problema Bosne i Hercegovine je što su sve izgrađene dionice nepovezane, pa je prava svrha autoputa – povezivanje gradova i dijelova zemlje, samo parcijalno ispunjena.