IT

Google slavi 25. rođendan, a znate li kako je ovaj div među pretraživačima dobio ime?

"Malo je imena danas tako sveprisutno kao Google. Izraz Google nije samo naziv tvrtke; to je glagol-sinonim za web pretraživanje . Evo kako je došlo do toga. Web se počeo širiti 1995. godine. Ljudi su shvatili da su nam potrebni načini za pretraživanje", za ZDNet piše Steven Vaughan-Nichols povodom 25 godina Googlea.

FOTO: ILUSTRACIJA/UNSPLASH
FOTO: ILUSTRACIJA/UNSPLASH

Prenosimo dio teksta povodom 25. rođendana Googlea u kojemu Vaughan-Nichols donosi hronologiju događaja i razvoja Googlea.

Tražilice početkom devedesetih

Već sam bio iskusan u pretraživanju, počeo sam koristiti pretka interneta ARPANET. Naši alati za pretraživanje bili su grozni. Ipak, u usporedbi s onim što smo mi imali, bili su fantastični. Prije nego što sam se okrenuo pisanju, prošao sam diplomski studij koristeći za istraživanje prve online sustave baza podataka, kao što su NASA RECON, Dialog i OCLC. Zatim, kako je internet sazrijevao, moglo se pretraživati s mrežnim programima kao što su Archie, Gopher i Wide Area Information Server (WAIS).

Međutim, kada se pojavio web, ljudi su željeli bolje alate koji su jednostavniji za korištenje. Prva od njih koja je stekla popularnost nije bila tražilica kao takva, već internetski imenik. Danas ga poznajete kao Yahoo. Prva prava tražilica, koja je kombinirala analizu web stranica, indeksiranje i pretraživanje, bila je opskurna akademska JumpStation 1993. godine.

Nakon JumpStationa slijedile su brojne druge tražilice i to ovim redom: Infoseek, WebCrawler i Lycos. Zatim se pojavila AltaVista krajem 1995. i sve se promijenilo. AltaVista je bila prva dominantna tražilica.

AltaVista, sa svojim jednostavnim sučeljem za pretraživanje koje bi svaki suvremeni Google korisnik prepoznao na prvi pogled, revolucionirala je pretraživanje. Odjednom ste mogli pronaći što god želite na webu, a da ne znate gdje je to ili da niste majstor Booleovih izraza.

Tijekom njenog kratkog vrhunca od 1996. do 1997. godine, svi su koristili AltaVistu. Njen vlasnik DEC čak je ponudio i druge internetske usluge, poput lokalne verzije AltaViste za nečije računalo ili poslužitelj i uslugu e-pošte. Zvuči kao bilo koja druga velika tvrtka za pretraživanje koju poznajete?

Pa zašto danas ne kažemo: “Upravo sam ga pregledao na AltaVisti i mislim da nije pravi čovjek za nas.” Google nije bio puno bolji od prvog dana. AltaVista je međutim bila osuđena na propast zbog lošeg upravljanja i stalnih promjena vlasništva – pet vlasnika u pet godina.

To je bilo loše za AltaVistu i dobro za dva studenta Sveučilišta Stanford, Larryja Pagea i Sergeja Brina. Upoznali su se 1995. godine i uopće se nisu dobro slagali. Sljedeće godine, međutim, otkrili su da imaju zajedničke interese i počeli su raditi u svojim studentskim sobama na web tražilici neobičnog imena Backrub.

Googol

Srećom, preimenovali su svoj projekt u Google. Ime je izvedeno iz riječi “googol”. Googol je naziv za broj u kojem iza jedinice slijedi 100 nula.

Promjena imena nije bila dovoljna da Google postane popularan. Pravi trik bio je kada su osmislili novu metodu organiziranja i rangiranja goleme količine informacija na world wide webu. U to vrijeme tražilice su rangirale web stranice na temelju broja pojavljivanja traženog pojma na stranici. Međutim, Page i Brin vjerovali su da je ova metoda manjkava jer nije dala najrelevantnije rezultate.

Umjesto toga, revolucionarna ideja ovog dvojca bio je algoritam nazvan “PageRank”. Nazvan po Larryju Pageu, PageRank je funkcionirao na jednostavnom, ali revolucionarnom principu: važnost web stranice mogla se odrediti brojem poveznica koje upućuju na nju. Drugim riječima, stranica se smatrala vrijednom ako su mnoge druge stranice bile povezane, posebno ako su te stranice koje povezuju same smatrane važnima.

Prvi put napisan u Javi i Pythonu i pokrenut na Sun Ultras i Intel Pentium računalima s Linuxom, PageRank se pokazao prekretnicom. Umjesto pukog brojanja ključnih riječi, procijenio je kvalitetu i relevantnost web stranica. Ovaj pristup je dao preciznije i korisnije rezultate pretraživanja. Ovo je usmjerilo Google prema dominaciji nad ostalim tražilicama tog vremena, stoji u tesktu kojeg prenosi Index.hr.