Ističe da stvarna promjena cijena zavisi od dužeg lanca nabave te da trenutno ne postoji osnov za nagli rast cijena na pumpama.
Prema riječima ekonomskog stručnjaka Zorana Pavlovića, berza jeste referentna tačka za formiranje cijena sirove nafte, ali promjene koje se tamo dogode ne odražavaju se odmah na maloprodajne cijene goriva. Od trenutka promjene berzanske cijene, potrebno je oko mjesec dana da nova nabavna cijena stigne do potrošača – kroz rafinerije, veletrgovce, distributere i na kraju maloprodajne lance, piše N1.
“Roba koja je na putu, odnosno sirova nafta koja tek treba da stigne do rafinerije, preradi se i isporuči, nije još ni stigla, a već se najavljuje poskupljenje. To je psihološka priprema potrošača”, kaže Pavlović.
Zalihe su nabavljene po starim cijenama, a cijene skaču
Pavlović objašnjava da trgovci često imaju zalihe goriva koje su nabavljene po povoljnijim cijenama. Najave poskupljenja koriste da bi zaradili više na postojećim zalihama, dok još nisu pretrpjeli realan trošak u nabavi.
“Maloprodajni lanci će sigurno ostvariti ekstra profit. Veletrgovci možda i ne, ali pumpaši hoće”, upozorava on.
Propisana marža postoji, ali inspekcija mora djelovati
Pavlović podsjeća da postoji propisana marža od 25 feninga po litru goriva, ali da je ključno pitanje – ko to kontroliše?
“Ako inspekcija ne provjeri da li je gorivo stiglo po novoj cijeni, lako se desi da se staro gorivo prodaje po novim, višim cijenama”, ističe.
Geopolitičke tenzije stvaraju psihozu, ali ne i realnu potrebu za rastom cijena
Govoreći o globalnim faktorima, Pavlović navodi da sukobi poput onog između Izraela i Irana unose nesigurnost, ali često više psihološki nego realno utiču na tržište.
“Teško je povjerovati da tako mala zemlja kao Izrael može voditi rat sa šest zemalja istovremeno. To više izgleda kao nešto dogovoreno na drugom mjestu”, smatra on.
Ljeto dolazi, potrošnja energenata opada
Pavlović ističe i sezonski aspekt tržišta – dolaskom ljeta opada potrošnja energenata, naročito zbog smanjenja potrebe za grijanjem, što takođe ne ide u prilog opravdanosti poskupljenja goriva.
Zaključak: Potrebna ozbiljna kontrola, a ne pasivna najava poskupljenja
U zaključku, Pavlović poziva nadležne institucije da aktivno kontrolišu situaciju, jer građani nemaju zaštitu od proizvoljnog rasta cijena.
“Ekonomija ne voli iznenadne poremećaje. Ako se ne djeluje na vrijeme, profitiraju trgovci, a građani trpe”, zaključuje.